Stručná história diss trackovWikipedia/Carl Lender, YouTube/DONFANTASTICKYPESS
StoryEditor

Stručná história diss trackov. Od Beatles, Queen, amerických raperiek až po Rytmusa a Rakbyho

Miroslav Kamody20.02.2024., 10:00h

História diss trackov sa začala písať ešte v ére The Beatles. Postupne si však našli cestu do hip hopu a neobišli ani Slovensko.

Lajkuj Brainee.sk na

Keď minulý mesiac vydala americká raperka Megan Thee Stallion skladbu Hiss, išlo o učebnicovú diss nahrávku, v ktorej sa pustila do viacerých umelcov vrátane Nicki Minaj, Toryho Laneza či Drakea. Ako píše portál The Conversation, Minaj odpovedala vlastnou skladbou Big Foot (odkaz na Meganinu vysokú postavu), ale jej slabší metaforický obsah sa na Hiss nedoťahoval.

Čo to teda vlastne diss tracky sú, ako vznikli, prečo ich nahrali aj také slávne kapely ako The Beatles či Queen a aká je ich stopa v slovenskej hudbe? 

V rámci série Stručná história sme ti už priniesli:

Tvrdé odkazy kolegom aj manažérom

„Diss nahrávky sú piesne, ktoré úmyselne odmietajú, nerešpektujú alebo zosmiešňujú ostatných, zvyčajne kolegov hudobníkov. Obzvlášť prominentné sú v hip-hope. Ale hoci sa diss nahrávka dostala do popredia v rapových skladbách v polovici 80. rokov, tento koncept nie je ničím novým,” vysvetľuje Adam de Paor-Evans z University of Plymouth.

Diss tracky nahrali napríklad aj kapely Queen (tvrdé odkazy bývalému manažérovi v skladbe Death on Two Legs), The Beatles (odpoveď na údajný sexuálny útok Maharishiho Mahesha Yogiho na herečku Miu Farrow v songu Sexy Sadie) či Sex Pistols (hudobný prostredník pre celý priemysel a vydavateľstvo, ktoré ich odmietlo kvôli tvrdým textom skrz skladbu EMI).

image

Spor slovenských raperov graduje: Separ vraj klame fanúšikov a Rytmus si kupuje poslucháčov

„Až do prvých hip-hopových nahrávok v roku 1979 sa hudba a rapy, ktoré pomáhali formovať hip-hopovú kultúru, predvádzali na živých podujatiach a zdieľali sa ako nahraté skladby. V tom čase texty, ktoré sa sústreďovali na územie, zručnosti a identitu, tvorili veľkú časť obsahu hip-hopu, ktorý poskytoval množstvo munície na dissovanie,” vysvetľuje de Paor-Evans.

The Roxanne Wars

Diss sa takto stal synonymom pre boj a fenoménom, v ktorom sa jednotlivci pokúšali dokázať nadradenosť svojej hip-hopovej praxe voči ostatným. Tieto skladby sa vo veľkom rozšírili počas 80. rokov, pričom najznámejšou kapitolou sú takzvané The Roxanne Wars - výmena diss trackov obsahovala viac ako 50 skladieb od 35 rôznych umelcov.

Celá táto sága sa spustila odpoveďou raperky Roxanne Shanté na obsah skladby Roxanne, Roxanne z roku 1984 od hip-hopovej skupiny UTFO. Najvtipnejšie na tom je, že Shanté vlastne vôbec nebola pôvodným cieľom ich skladby. Následne jej však poslali konfrontačnú odpoveď v songu The Real Roxanne.

„Roxanne Wars podporili novú paradigmu diss trackov. Objavili sa ďalšie mnohostranné diss-príbehy, ako napríklad The Bridge Wars - pôvodne medzi BDP a The Juice Crew, často ovplyvňované hip-hopovými územiami.”

Shanté sa postarala hneď o niekoľko veľkých rapových vojen, no počas 80. rokov ženy čoraz častejšie volali po väčšom uznazní, keďže v tom čase prevládala patriarchálna štruktúra rapu. Keď sa však na scéne objavila nová vlna raperiek (MC Lyte, Monie Love, Queen Latifah a Queen Mother Rage), prišli diss tracky s hlbšou metaforickou komplexnosťou.

„V roku 1989 predstavili Monie Love a Queen Latifah na Ladies First jeden z najzaujímavejších, no zároveň subtílnych dissov pre celé spektrum mužského hudobného priemyslu. Pieseň, ktorá s veľkou jasnosťou predstavuje myšlienku sesterstva, dôsledne potvrdzuje, že sú „silné, šliapu, vzpierajú sa, idú ďalej“. Ponúkli tiež otvorenú pozvánku do boja bez rodovej zaujatosti,” hovorí de Paor-Evans.

Slovenská scéna

Dissov sme sa na svetovej hudobnej scéne dočkali skutočne mnoho (aj Eminem by vedel rozprávať), no neobišli ani slovenskú hip hopovú scénu. Jedným z najmedializovanejších bol konflikt medzi Rakbym a Rytmusom. Druhý menovaný totiž Rakbymu odkázal, že nevie rapovať. Ten ho preto zosmiešnil na skladbe Čau Paťo.

Následne sa Rytmus spojil s Momom a Separom, aby poslali odkaz nielen nemu, ale aj ďalším menám slovenskej scény. Za 10 rokov odpoveď nazbierala cez 17 miliónov pozretí. Spomenúť však môžeme aj konflikt H16 a Druhou Stranou či Rytmusa a Mojej reči.

Ak sa vrátime na samotný začiatok článku, tak Hiss, prvý komplexný diss od Megan Thee Stallion, obsahuje priame aj sugestívne metaforické odkazy, nehovoriac o popularite, ktorej sa aktuálne teší. To všetko len ukazuje, že aj v roku 2024 nás čaká nová kapitola histórie diss trackov, ktorá sa píš už 40 rokov.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/hudba, menuAlias = hudba, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
20. november 2024 11:38