Sledovanie filmov sa v budúcnosti zásadne zmeníUnsplash/Aneta Pawlik
StoryEditor

Filmy, ktorých dej sa prispôsobuje tvojim emóciám v reálnom čase. Pozri sa, ako vyzerá budúcnosť kinematografie

Miroslav Kamody26.03.2023., 12:00h

V budúcnosti už zrejme nebudeme len pasívne sledovať filmy. Naše emócie pri ich sledovaní totiž budú priamo ovplyvňovať to, čo sa na plátne bude diať.

Lajkuj Brainee.sk na

Väčšina filmov ti ponúka rovnaký zážitok zo sledovania. Sadneš si, pustíš si ho, záplatka sa rozvinie a ty sleduješ dianie na plátne, kým sa príbeh nekončí. Je to lineárny zážitok.

Ako však informuje portál The Conversation, budúcnosť kinematografie vyzerá omnoho zaujímavejšie. Nový film Before We Disappear (Než zmizneme) od Richarda Ramchurna z University of Nottingham ukazuje, ako sa dá zážitok zo sledovania posunúť na novú úroveň.

image

Nikdy si sa necítil byť starší. Tieto filmy v roku 2023 oslavujú 20 rokov od svojej premiéry

Unikátna technológia

Film ukazuje príbeh dvojice klimatických aktivistov, ktorí sa chcú pomstiť korporátnym páchateľom globálneho otepľovania. „Čo robí môj film odlišným je, že prispôsobuje príbeh tak, aby zodpovedal emocionálnej reakcii diváka. Pomocou počítačovej kamery a softvéru film efektívne sleduje divákov, ako sledujú zábery klimatických katastrof. Diváci sú potom implicitne požiadaní, aby si vybrali stranu,” vysvetľuje koncept Ramchurn.

Túto technológiu využil preto, aby šudí prinútil skutočne premýšľať o tom, čo sú ochotní obetovať pre budúcnosť. „Rozprávanie bolo vždy interaktívne: tradiční ústni rozprávači interagovali a reagovali na svojich poslucháčov. Filmoví režiséri už takmer storočie experimentujú s interaktivitou – v poslednom desaťročí došlo k explózii interaktívneho obsahu.”

Dobrým príkladom je film Bandersnatch od Netflixu. Dej sa počas filmu zastaví, aby sa streamovacia platforma divákov opýtala, čo sa má diať ďalej. Problémom však je, že tok príbehu sa prelomí. Jeho vyriešenie zostáva kľúčovou otázkou pre umelcov, ktorí skúmajú interaktívny film.

Technologický posun vpred

„Filmy, ktoré vytváram a režírujem, sa uberajú inou cestou, využívajúc nevedomú kontrolu na ovplyvnenie filmu tak, ako ho diváci sledujú. Moje predchádzajúce filmy riadené mozgom, Moment z roku 2018 a Nevýhody cestovania v čase z roku 2014, používali mozgové počítačové rozhrania (BCI),” vysvetľuje.

Tieto systémy využívajú počítače na analýzu elektrických signálov z mozgu, čo ľuďom umožňuje efektívne ovládať zariadenie pomocou mysle. Pomocou údajov z mozgu diváci vytvárajú nevedomú úpravu filmu v reálnom čase.

image

Na vlastnej koži: Mesiac som nepozeral Netlix, HBO ani telku. Jedna závislosť vystriedala druhú

Rozhranie BCI však vyžaduje špecializované vybavenie. Before We Disappear však používa obyčajnú počítačovú kameru na čítanie emocionálnych podnetov a pokyny na úpravu filmu v reálnom čase.

Nástroje analýzy tváre

Aby to fungovalo, potrebovali pochopiť, ako ľudia reagujú na filmy. „Uskutočnili sme niekoľko štúdií, ktoré skúmali emócie, ktoré chcú filmári vyvolať a ako diváci vizuálne prezentujú emócie pri sledovaní. Pomocou počítačového videnia a techník strojového učenia od nášho partnera BlueSkeye AI sme analyzovali emócie a reakcie divákov na filmové klipy a vyvinuli niekoľko algoritmov na využitie týchto údajov na ovládanie rozprávania.”

Nástroje analýzy tváre už dnes dokážu zachytiť dostatok malých variácií a emocionálnych podnetov na prispôsobenie filmu reakciám divákov. Analytický softvér meria pohyb svalov tváre spolu so silou emocionálneho vzrušenia – v podstate to, ako emocionálne sa divák cíti v konkrétnom okamihu.

Softvér tiež vyhodnocuje pozitívnosť alebo negatívnosť emócií, teda „valenciu“. „Experimentujeme s rôznymi algoritmami, kde tieto údaje o vzrušení a valencii prispievajú k rozhodnutiam o úpravách v reálnom čase, čo spôsobuje, že sa príbeh prestavuje. Prvá scéna funguje ako základná čiara, voči ktorej sa meria ďalšia scéna. V závislosti od odozvy sa príbeh vyberie jednou z približne 500 možných úprav.”

Vo filme Before We Disappear použili tvorcovia nelineárne rozprávanie, ktoré ponúka publiku rôzne konce a emocionálne cesty. „Interaktívnu technológiu vnímam ako spôsob rozšírenia nástrojov filmára, rozprávanie príbehu a umožnenie filmu prispôsobiť sa individuálnemu divákovi výzvou a distribúciou sily režiséra.”

Technológia sa ľahko zneužiť

Ako však pokračuje, emocionálne reakcie môžu byť zneužité alebo mať nepredvídateľné následky. „Nie je ťažké predstaviť si online systém zobrazujúci iba obsah vyvolávajúci u používateľa pozitívne emócie. To by sa dalo použiť na vytvorenie echo komory – kde ľudia vidia iba obsah, ktorý zodpovedá preferenciám, ktoré už majú,” vysvetľuje.

image

VIDEO Internetom sa šíri film ZLOvensko. Ukazuje dopady hybridnej vojny na Slovákov, ktorí milujú Rusko a Putina

Aj preto je cieľom jeho výskumu vytvoriť konverzáciu o tom, ako ako možno zodpovedne používať údaje o emóciách používateľov s informovaným súhlasom a zároveň umožniť používateľom kontrolovať svoje osobné údaje.

Nevedomá interakcia je totiž gigantický biznis a svoje by o tom vedeli povedať platformy ako TikTok a YouTube. Film Ramchurn plánuje vydať ako interaktívnu aplikáciu, ktorá bude zahŕňať povedomie o možnom zneužití údajov používateľa a ochráni všetky osobné údaje v zariadení, na ktorom ho pozeráš.

Aj takto by mohla vyzerať budúcnosť kinematografie. Treba však myslieť na to, že táto technológia môže priniesť do našej spoločnosti omnoho viac problémov, ako len samotný zážitok z unikátneho sledovania nových filmových projektov.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/zabava/filmy, menuAlias = filmy, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
21. november 2024 12:00