Pre skalných fanúšikov mám dve správy. Tá dobrá znie, že nový Vreskot je napínavý a krvavý presne ako to máme radi. Tá zlá správa znie, že sa tak stalo na úkor identity série.
Prvý Vreskot je ikonický kus kinematografie. Nie len hororovej, nie len tej z 90. rokov, celkovo. Jednoduchá vyvražďovačka, ktorá zároveň funguje i ako detektívka, komédia a meta komentár žánru. Všetky ďalšie pokračovania sú slabšie, lebo minimálne v jednom z týchto aspektov vždy zlyhávali, alebo recyklovali to, čo sme videli v jednotke.
Šiesty diel v tomto smere nie je extrémna výnimka. V podstate je to nenápadný remake dvojky, avšak s dostatkom odlišných scén, aby si to divák na prvý pohľad nevšimol. Ale poďme po poriadku.
Piaty diel bol hybridom medzi remakom, rebootum a pokračovaním série a vzbudil prevažne kladné ohlasy. Hlavne preto, že najviac zo všetkých pokračovaní pripomína ten pôvodný film. Séria tak dostala novú šťavu.
Šiesty diel tak prichádza do kín už po roku a vezie sa hlavne na vlne popularity Jenny Ortegy, ktorá bola posunutá z postavy v kóme na jednu z hlavných hrdiniek. Okrem toho šiesty film sľubuje, že bude iný ako ostatné Vreskoty, hlavne preto, že je zasadený do veľkomesta a po prvýkrát v ňom neuvidíme hlavnú hrdinku série Sydney (Neve Campbell). Hlavnými postavami sa stávajú sestry Carpenterové (Ortega a Mellisa Barrera), preživšie z “päťky”.
Navyše sa aktívne snažia nie len uhádnuť, kto je vrah ale ho aj chytiť. Vreskot 6 tak skôr pripomína krvavejšiu kriminálku, než horor, ale to v tom najlepšom slova zmysle.
Zmena štýlu prináša hneď niekoľko problémov. Nové hrdinky nie sú až tak zaujímavé ako staré trio Cox - Campbell - Arquette. Chýba im istá osobnosť. Podporné postavy na tom nie sú o nič lepšie a napriek tomu, že je to len rok, autor tejto recenziu musel veľmi pátrať v pamäti, aby si spomenul na to či boli v predchádzajúcom filme.
Na druhej strane, v tomto filme im konečne dali nejaký ten charakterový vývoj, ktorý je šikovne previazaný aj so samotným dejom filmu. Už z nich nie je len mäso pod Ghostfacov nôž, ale regulárne postavy, ktorých mená si budete pamätať.
Nový Vreskot je vo všeobecnosti dobrým filmom. Rozhodne po mnohých stránkach lepším ako osviežujúca päťka. Čo ma privádza k smutnému, skoro až heretickému konštatovanie, že smrť Wesa Cravena a prechod značky do nových rúk Vreskotu vlastne prospela.
Ale zároveň sa v šiestom diely stráca niečo, čo je typické pre sériu. A to sebauvedomelý rozmer filmu. Divák síce dostane povinnú scénu, v ktorej sa zhrnú nové pravidlá pre nový film, ale nejde o mertakomentár v pravom zmysle. Skôr tým len tvorcovia upozorňujú na to, že žiadna z postáv nie je v bezpečí. Inak film rezignuje na akékoľvek komentovanie a uťahovanie si zo žánru či z pravidiel hororov. Čím sa mierne vzďaľuje poetike série a radí sa skôr medzi bežné mainstreamové horory.
Je to tak trochu očakávaný krok. Vreskot 6 sa totiž odohráva vo veľkomeste. Vyvraždovačiek zasadených do metropol neexistuje veľa a nie je tak totiž mnoho pravidiel a klišé z ktorých si uťahovať. Škoda, že nový Vreskot tento film nevyužil na vytvorenie svojich vlastných pravidiel.
Tvorcom to však dalo priestor aby sa mohli vyblázniť s vraždami. A to je rozhodne dobrá správa. Ghostface je v šestke nemilosrdní a brutálny zabijak, ktorý bez váhania popraví aj okolo stojacich svedkov. Scény jeho útokov sú napínavé, využívajúc okolie, či charaktery, čo je presne to, čo si v slasheri divák praje. Aj detektívna zápletka funguje, film totiž nepodceňuje diváka a drží s ním krok. Nelogickostí, alebo hlúpostí, či nezmyselných zvratov je teda minimum. AVo všeobecnosti môžeme skonštatovať, že šiesty Scream nie je úplne dobrý Vreskot, ale je to rozhodne dobrý slasher. Napínavý a zábavný so zaujímavou zápletkou, príjemné osvieženie série, ktorá sa neustále recykluje. Ak to takto pôjde ďalej, siedmi film bude naozaj bomba. Jedinou slabinou je záver, ale ani ten nenaruší dobrý dojem z návštevy kina.
Naše hodnotenie? 8/10