Sociálne siete z nás robia horších turistovUnsplash/Dimitry B
StoryEditor

Sociálne siete z nás robia horších turistov. Sme bezohľadnejší a hlúpejší, toto ti pomôže byť lepším cestovateľom

Miroslav Kamody28.07.2023., 12:00h

Cestovanie za najpopulárnejšími destináciami na Instagrame ničí miestne komunity aj radosť z cestovania. Okrem toho sa chováme ako zvieratá. Pomôžeme ti to zmeniť.

Lajkuj Brainee.sk na

Cestovanie sa po rokoch pandémie vrátilo v plnej sile, no s ním aj zlé správanie turistov. Ako píše portál The Conversation, obľúbené destinácie zaznamenali v posledných rokoch nárast incidentov s turistami. Správy o mužovi, ktorý znehodnotil Koloseum v Ríme ukazujú, že správanie sa zhoršilo aj na miestach, kde sa vyskytovali problémy len zriedkavo.

Prečo sa to deje? „Jednou z odpovedí, ako ukazuje môj výskum, sú sociálne siete. Instagram a TikTok uľahčili hľadanie ‚skrytých klenotov’ a objavovanie nových destinácií, ktoré môžete pridať do svojho zoznamu,“ hovorí Lauren A. Siegel z University of Greenwich.

image

Singapur má najsilnejší pas na svete. Slovensko si polepšilo, no aj tak nás predbehli všetci susedia s výnimkou Ukrajiny

Chováme sa ako zvieratá

Táto demokratizácia cestovania však mala aj iné dôsledky. Keďže ľudia teraz vidia svoje prepojenia na sociálne siete z domáceho prostredia, keď cestujú do exotického miesta, predpokladajú (vedome alebo nie), že správanie, ktoré bežne vykonávajú doma, je tiež prijateľné v danej dovolenkovej destinácii.

„Toto je známe ako sociálny dôkaz, keď sa pozeráme na správanie druhých, aby sme informovali o našich vlastných činoch. Ľudia sa budú na dovolenke správať viac hedonisticky. Teraz cestovatelia hľadajú dôkaz o tom, ako sa ostatní správajú, aj na sociálnych sieťach,“ vysvetľuje Siegel.

Jednoducho povedané, ak rovesníci ľudí hodia na dovolenke opatrnosť za hlavu, môže to spôsobiť dominový efekt zlého správania. Siegel sa však podarilo identifikovať aj ďalšie zlé cestovateľské postoje a návyky, ktoré sa objavili v dôsledku turizmu poháňaného sociálnymi sieťami.

image

Sociálne siete z nás robia horších turistov

Unsplash/Chris Johnson

„Napríklad efekt identifikovateľnej obete, ktorý vysvetľuje, ako ľudia s väčšou pravdepodobnosťou súcitia s obeťami tragédie, keď vedia, kto sú tieto obete. Keďže turisti sú často ukrytí v hoteloch a letoviskách ďaleko od miestnych komunít, mohli by si (nesprávne) myslieť, že cestovanie na miesto ďaleko od domova je príležitosťou na zlé správanie bez následkov. Podceňujú alebo ignorujú vplyv, ktorý ich konanie môže mať na miestnych obyvateľov alebo ekonomiku.“

Efekt Instagramu

Keď ľudia cestujú na krásne miesto, ich pokušenie uverejňovať fotografie a videá na sociálne médiá rastie. To vytvára aj cyklus - keď ľudia vidia, že ich priatelia uverejňujú fotografie (s lokáciou), potom chcú navštíviť rovnaké miesta a urobiť si rovnaké fotografie. Nakoniec ich uverejnia na tých istých sociálnych sieťach.

„Schopnosť cestovať a uverejňovať príspevky o návšteve rovnakých miest ako naša sociálna skupina či online kontakty môže byť formou sociálneho statusu. Znamená to však, že v niektorých prípadoch cestujúci vynaložia viac energie na vytváranie obsahu, ako na skúmanie, objavovanie či rešpektovanie miestnych zvykov,“ vysvetľuje Siegel.

image

Luxus, ktorý si nemôžeš dovoliť. Pozreli sme sa do útrob tých najdrahších hotelových izieb na svete

Hotspoty reagujú

Jednou z najznámejších destinácií s povesťou turizmu vyvolaného sociálnymi sieťami je Bali. Tento fotogenický ostrov plný jogových pobytov je obrovským lákadlom pre influencerov. Žiaľ, v reakcii na nevhodné správanie turistov Bali zaviedlo nové usmernenia. Patria sem pravidlá o správaní v posvätných chrámoch, k miestnym obyvateľom a rešpektovaní prírody.

Turisti po novom potrebujú licenciu na požičiavanie motoriek a kvôli posvätnosti nemôžu vystúpiť na žiadnu horu alebo sopku. Okrem toho musia zostať iba v registrovaných hoteloch a vilách, čo môže na kolená zraziť poskytovateľov cez Airbnb. Ostrov zaviedol aj „turistickú pracovnú skupinu“ na presadzovanie obmedzení, v prípade potreby prostredníctvom razií a vyšetrovania.

„Jedným z nových usmernení je aj zákaz používania tvrdých slov voči miestnym,vládnym úradníkom alebo iným turistom. Toto platí nielen na samotnom ostrove, ale aj v online priestore. To hovorí o úlohe sociálnych médií ako súčasti problému, pokiaľ ide o zlé správanie turistov,“ pokračuje odborníčka.

image

Sociálne siete z nás robia horších turistov

Unsplash/Prateek Mahesh

K podobným krokom pristúpili aj ďalšie destinácie. Island, Havaj, Palau, Nový Zéland, Kostarika a ďalšie sa zaviazali, že návštevníci budú musieť dodržiavať miestne zákony a zvyky. Kampane ako švajčiarska No Drama, rakúska See Vienna – not #Vienna, fínska Be more like a Finn a holandská How to Amsterdam sú zamerané na prilákanie dobre vychovaných turistov.

Tam, kde takéto snahy nie sú úspešné, niektoré miesta, ako napríklad v prípade slávneho thajského zálivu Maya Bay, sa rozhodli zájsť ešte ďalej a pre turistov sa (aspoň dočasne) uzavreli úplne.

Cestuj s rešpektom

Ako dodáva Siegel, pri cestovaní nesmieme zabúdať na to, že sme len návštevníkmi hostiteľských komunít. Okrem samotnej štúdie sa s nami podelila aj o niekoľko spôsobov, ako zabezpečiť, že náš pobyt v turistickej destinácii bude príjemný pre obe strany.

image

Meškal vlak, neprišlo lietadlo? Veľký PREHĽAD odškodnení, na ktoré máte nárok. Môže ísť o stovky eur

  • Urob si prieskum - Aj keď si skúsený cestovateľ, možno si neuvedomuješ, aký dopad majú tvoje činy na miestne komunity. Ale pokiaľ si vopred vyhľadáš niektoré informácie, môže to stačiť na to, aby si mohol konať primeranejšie. Predtým, ako vycestuješ, nájdi si pokyny či základné informácie o miestnych kultúrnych a bezpečnostných pravidlách. Je úplne nepodstatné, či s konzervatívnymi zvykmi súhlasíš alebo nie.
     
  • Odlož telefón - Výskum ukazuje, že pri cestovaní sa ľudia môžu odcudziť svojmu okoliu, ak sa viac sústredia na svoje zariadenia ako na cieľ. Najpamätnejšími cestovateľskými zážitkami sú práve tie, kedy máš s niekým/niečím zmysluplné spojenie alebo sa naučíš niečo nové. A to sa nestane, ak máš nos stále zapichnutý do telefónu.
     
  • ... alebo využi svoj vplyv pre dobro - Na Instagrame sa čoraz viac šíria príspevky, ktoré ukazujú skutočnú tvár turistických destinácií. Influenceri odhaľujú obrovské davy na miestach, ktoré sú na sociálnych sieťach najpopulárnejšie. To môže zásadne ovplyvniť preferencie ďalších turistov pri návšteve a spôsobiť odklon od cestovného ruchu vyvolaného sociálnymi sieťami.
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/cestovanie/tipy, menuAlias = tipy, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
03. október 2024 01:30