„Bolo to také demotivujúce, že som tam vydržala len týždeň,“ spomína na svoje prvé zamestnanie obchodnej referentky v jednej menšej pražskej firme dnes 35-ročná Marta, píše sa na portáli iDnes.
„Prvé dva dni si ma nikto ani nevšimol, potom prišla pani, vôbec som nevedela, kto je, a začala mi dávať úlohy, úplné banality. Kvôli tomuto som študovala?‘ pýtala som sa samej seba, keď som celé popoludnie zdvíhala telefóny a aktualizovala tabuľku s firemnými kontaktmi. Po pár dňoch som to vzdala a pochybujem, že som tam niekomu chýbala,“ hovorí absolventka ekonomicky zameranej vysokej školy.
„V spoločnosti s vybudovanou firemnou kultúrou by sa vám nič podobné stať nemalo. Pretože pokiaľ vás niekto zamestnal, očakáva čo najrýchlejšie zapracovanie a podanie výkonu,“ krúti hlavou Milan Rataj, HR stratég personálneho startupu Sloneek. S tým, že správny onboarding naozaj vyzerá inak. Na čo sa teda pripraviť a ako reagovať, keď tvoja práca začne podobnou skúsenosťou, akú má Marta?
Nikto sa mi nevenuje, vôbec neviem, čo mám vlastne robiť
Bezradné pozeranie do monitoru počítača, surfovanie po sociálnych sieťach na mobile, štvrtá návšteva kaviarne. Nudiť by si sa prvé dni v zamestnaní naozaj nemal. Naopak, mal by si vstrebávať množstvo nových informácií.
„Pokiaľ nedostaneš prideleného kolegu, ktorý ťa ma zaučiť, neboj sa ísť za zástupcom či pravou rukou manažéra. Väčšinou má dobrý prehľad o náplni práce oddelenia a býva časovo dosiahnuteľnejší než šéf. Alebo skús osloviť kolegu, o ktorom vieš, že nastúpil pred tebou,“ radí Radana Hartošová, recruiterka z HR oddelenia českej poradenskej spoločnosti RSM.
Zákazníci sú na mňa zlí, pretože som pomalý a nejde mi to
Nováčikovia pri sebe mávajú učiteľa či mentora, ktorý na nich dohliada a pomáha im. Alebo dostávajú aspoň ceduľku, že sú v zácviku. Pokiaľ ťa vo firme ničím takým nevybavili, ospravedlň sa klientom, vysvetli im svoju situáciu a popros ich o trpezlivosť. Sľúb, že až prídu nabudúce, uvidia v tvojej práci veľké pokroky.
„Pokiaľ by ale situácia eskalovala, neváhaj sa obrátiť na skúsenejšieho kolegu alebo nadriadeného,“ dodáva Radana Hartošová.
Kolegovia ma ignorujú, väčšina ani nevie, kto som
Pravdepodobne s tebou nadriadený alebo personalista neprešiel oddelenia, ani ťa nepredstavil na porade. Čo rozhodne mal urobiť. Ak ťa „hodili do vody“, začni so zoznamovaním sám.
„Predstav sa kolegom, neschovávaj sa, neuhýbaj očami. Využi small talk pri krátkom rannom stretnutí v kuchynke, bež s tímom na pivo, aj keď si tam napríklad dáš len limonádu. Ukáž svoj záujem o ostatných, ich prácu a koníčky,“ odporúča Radana s tým, že doba, za ktorú skupina nového člena príjme, závisí na veľkosti tímu, jeho dynamike a na tom, ako sa nováčik snaží zapojiť.
Všetci očakávajú, že viem robiť s počítačom, ale dosť v tom plávam
Znalosť základných počítačových programov personalisti od uchádzačov očakávajú. Býva to tiež jedna z prvých požiadaviek v pracovných ponukách. Ak si svojimi schopnosťami nie si istý, skús sa ich doučiť doma pomocou internetových návodov a tutoriálov. Alebo požiadaj o pomoc skúsenejšieho kamaráta. Pri odborných programoch, ktoré bývajú v náborových inzerátoch označené slovami „znalosť výhodou“, zamestnávatelia počítajú s tým, že ťa postupne sami zaučia.
„Kedykoľvek si nebudeš vedieť dať rady, vyžiadaj si rýchlu pomoc svojho vedúceho alebo personalistov. Je výrazne lepšie priznať si nedostatok a mať chuť situáciu riešiť, ako sa pokúšať predstierať, že sa nič nedeje,“ dodáva Milan Rataj.
Vyžadujú presné príchody a odchody, musím hlásiť, kam idem
Flexibilná pracovná doba a možnosť home office sú dnes v mnohých firmách, kde to povaha práce umožňuje, bežné. Ako ale upozorňuje Radana Hartošová, nováčik si ich spravidla musí zaslúžiť: „Nepočítaj s týmito benefitmi hneď, čas na nich prichádza zvyčajne až po skúšobnej dobe a vo chvíli, keď dokážeš, že svoju prácu zvládneš.“
A ako podotýka Milan Rataj, sú pracoviská, kde to jednoducho inak než s pípaním nejde. „Presná evidencia môže byť vyžadovaná napríklad z bezpečnostného hľadiska. Alebo si ju žiada povaha pracovného priestoru. Tiež nezabúdaj, že má firma informačnú a výkazovú povinnosť voči štátu.“
Nepamätám si mená, neviem, kto je to, vznikajú trapasy
To je normálne, nestresuj sa. Kolegovia to mali úplne rovnako, keď nastupovali. „Ber to s nadhľadom. Nikto nie je dokonalý, za pár dní sa to zlepší. Určite pomôže prehodiť pár slov pri káve alebo pri obede. Lepšie si potom spojíš tváre s menami,“ upokojuje Milan.
Pomôcť by mohol aj malý „ťahák“ s menami a funkciami najbližších spolupracovníkov. Firmy tiež mávajú elektronický zoznam s kontaktmi zamestnancov, v ktorom nechýbajú portrétne fotografie.
Kolegovia a šéfovia ma kritizujú, nechápu, že sa len učím
Nebuď precitlivený a neber to príliš osobne. „Kolegovia nekritizujú teba, majú výhrady k tvojej práci. Nebuď na seba príliš prísny, k spolupracovníkom zostaň zdvorilý, zamysli sa, čo môžeš robiť lepšie. Ber kritiku ako impulz k zdokonaleniu,“ odporúča Radana Hartošová. Pokiaľ by sa ale situácia nezlepšila, mal by si začať premýšľať o zmene.
„Ak sa budeš v práci trápiť, nikdy ju nebudeš môcť robiť naplno a s radosťou. A o to ide predsa nakoniec všetkým,“ súhlasí Milan Rataj.
Termíny, ktoré musím plniť, sú neúprosné, nestíham
Pokiaľ tušíš, že je splnenie úlohy v termíne nad tvoje sily, neprijmi ju. Tým na teba šéf nebude predčasne klásť vysoké požiadavky. Ak v priebehu plnenia zadania zistíš, že ho nezvládneš, včas to oznám vedúcemu: „Nestíham, moje tempo je zatiaľ pomalšie.“
„Over si, že nevykonávaš niektorú prácu zbytočne zdĺhavo alebo nerobíš ručne niečo, čo sa dá zautomatizovať. Skús zájsť za skúsenejším kolegom a pozrieť sa mu pod ruku,“ hovorí Radana. „Rozhodne sa nepokúšaj prokrastinovať, pretože tým problém len odďaľuješ, ale neriešiš,“ pridáva varovanie Milan Rataj.
Vôbec nezapadám do tímu, nemám si s kolegami čo povedať
Po pár dňoch v zamestnaní je na podrobné hodnotenie priskoro, daj tomu ešte šancu. Napríklad sa kolektív časom obmení a budete si rozumieť lepšie. Ak máš introvertnú povahu, môžeš tiež požiadať zamestnávateľa o home office.
„Pokiaľ ale pocit pretrváva po mesiaci alebo dvoch, je čas si priznať, že nie si na správnom mieste. A začať hľadať novú príležitosť. Dlhodobo ti taký stav nič dobré neprinesie,“ myslí si Milan Rataj.
Pracovné podmienky sú iné, než som si predstavoval, a to ohľadne vybavenia, peňazí, benefitov
Samozrejme, niektoré pracovné podmienky spoznáš až po nástupe, ale viaceré bývajú súčasťou pracovnej zmluvy a ďalších dokumentov, ktoré s personalistami podpisuješ. Nezodpovedá niečo dohode? Hlás to okamžite nadriadenému. Pri ostatných podmienkach zváž, ako moc sú pre teba dôležité.
„A podľa toho sa rozhodni, či odídeš alebo zmeníš pohľad na firmu, prehodnotíš svoje požiadavky a potreby. Získaš tak istý nadhľad,“ uzatvára Rataj.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.