Motivácie pre študentskú brigádu sú jasné - privyrobiť si. Prečo práve McDonald‘s?
Presne ako hovoríte, motiváciou rozhodne bolo zarobiť si, v mojom prípade na lepší počítač a na cestovanie s kamarátmi. V lete som občas pomáhal v kaviarni u príbuzných, a keď som si hľadal prvú brigádu na prázdniny, rozhodol som sa pre gastronómiu. V McDonald‘s vtedy naberali už od 15 rokov, nekládli žiadne, pre uchádzačov nesplniteľné, podmienky, jednoducho to bola v tomto veku pre mňa najdostupnejšia brigáda.
Ako firma brigádnikov platila? Aké ste mali podmienky a benefity?
Dodnes si pamätám svoju prvú mzdu - bolo to 50 korún (necelé dve eurá) na hodinu, čo dnes znie skoro úsmevne, ale vtedy sa písal rok 2008. Ako brigádnikovi a študentovi mi to stačilo, navyše potom prichádzali ďalšie benefity. Za dobrú prácu sme dostávali lístky do kina alebo chodili na spoločné mimopracovné akcie. Dodnes na to rád spomínam.
Z prázdninovej brigády sa napokon stala dlhodobá brigáda a potom aj práca popri škole. Čo vám to dalo?
Pre mňa to bola prvá poriadna práca, ktorá mi dala veľmi veľa nielen do ďalšej kariéry, ale aj do života. Naučila ma pracovitosti, orientácii na zákazníka a výsledky aj zmyslu pre detail. Myslím, že taká skúsenosť je skvelý odrazový mostík pre každého.
Pomerne skoro ste sa vypracovali na manažéra. Ako sa vám to podarilo?
Už ako nováčik som mal šťastie. Namiesto upratovania v kuchyni som rovno mohol vyprážať hranolky a pripravovať hamburgery. Postupne som sa naučil všetko, čo bolo potrebné v kuchyni aj na pokladni. A pretože ma práca bavila a zaujímal som sa o všetko, čo sa okolo mňa deje, zhruba po pol roku som už zaúčal nových zamestnancov a za ďalší pol rok sa stal manažérom prevádzky. A to bol jeden z hlavných dôvodov, prečo ma práca napĺňala. Bavilo ma postupovať po kariérnom rebríčku a motivovalo ma to.
Začínal ste, ako sa hovorí, od piky. Zažili ste niekedy situáciu, keď ste si hovorili - keby som bol manažérom, toto by som určite robil inak? A mali ste potom šancu to zmeniť?
Takýchto situácii bolo ... (smiech) Na druhej strane, keď som sa potom manažérom stal, videl som niektoré veci inak, zo širšej perspektívy. Ale práve vďaka skúsenosti z mladosti som sa snažil so zamestnancami viac komunikovať a veci im vysvetľovať. A to mi zostalo dodnes. Stále cítim, že alfou a omegou toho byť dobrým manažérom je komunikácia. Aj dnes staviam skôr na dialógu a vysvetľovaní. Ľudia potom lepšie chápu, čo a ako si predstavujem a prečo robím niektoré kroky tak, ako ich robím.
Potom ste prešiel do KFC. Prečo?
Došiel som do bodu, kedy v reštaurácii už nebol možný ďalší kariérny posun a zároveň prišla skvelá ponuka z KFC, ktoré hľadalo vedúceho reštaurácie. Prešiel som tromi kolami pohovoru a po polročnom zaškolení som dostal na starosť vlastnú reštauráciu a bol úplne spokojný. Pod mojím vedením sme dosiahli skvelé výsledky.
A nasledovala ďalšia ponuka.
Bola to ponuka viesť celý región reštaurácií Burger King. Len pre vysvetlenie, značky KFC aj Burger King sú súčasťou skupiny AmRest, takže zamestnávateľa som nezmenil, len som opäť dostal príležitosť na rast na vyššej pozícii.
Čo máte dnes vo firme konkrétne na starosti?
Na svojej pozícii zodpovedám za celkový chod a rozvoj značky v krajinách strednej a východnej Európy. Zodpovedám ako za finančné, tak prevádzkové výsledky. Keď som post preberal, mali sme v Česku sedem reštaurácií, ktoré generovali značnú stratu. Koncom tohto roka budeme u nás otvárať už tridsiatu reštauráciu, a aj napriek pandémii dosahujeme skvelé finančné výsledky. To bola moja hlavná úloha – vyviesť reštaurácie z mínusu a naštartovať ďalší rast, čo sa podarilo.
Spomenuli ste obdobie pandémie. Ako to ovplyvnilo vašu prácu? Fast foody predávali cez okno, ale otvárať nové pobočky asi nebolo reálne?
Aj napriek tomu, že obdobie lockdownov a pandémie bolo a stále je pre naše odvetvie veľmi náročné, podarilo sa nám nielen udržať všetky súčasné reštaurácie, ale aj otvoriť nové. Len v Česku sme v posledných dvoch rokov otvorili osem nových reštaurácií. A rovnaké plány máme aj na budúci rok.
Ako vyzerá váš pracovný deň?
Deň sa snažím začínať cvičením, to je tá súkromná časť. Pracovný deň začínam telekonferenciou so svojim tímom, kde si zhodnotíme výsledky, potom nasledujú ďalšie schôdzky aj telekonferencie. Pravidelne reštaurácie navštevujem, chcem vidieť realitu, ochutnať nové produkty alebo sa len porozprávať so zamestnancami a manažérmi. A samozrejme často som na cestách. Pripravujem potenciálne lokality pre naše nové prevádzky, to znamená, že každú jednu z nich musím osobne vidieť a schváliť.
Máte vôbec čas na rodinu alebo koníčky?
Pred pandémiou som trávil viac času na cestách ako doma. Posledné dva roky už je to menej intenzívne, ale stále sa snažím veľa cestovať a byť tak v kontakte s ľuďmi osobne. Je to dôležité pre pochopenie lokálnych odlišností aj pre udržanie motivácie.
Ale za posledné roky som sa naučil lepší work-life balans. Boli časy, keď som pracoval 14 hodín denne 6 dní v týždni, to je našťastie už preč. Nebolo to ani zdravé, ani efektívne. Vďaka tomu máme na seba so ženou viac času a môžem sa tak venovať aj svojim koníčkom, viac cvičiť a viac cestovať.
Magazínom Forbes ste bol vyhlásený v prestížnom rebríčku 30 mladých manažérov pod 30 ako súčasť mladej generácie s výnimočnými výsledkami. Ste na toto ocenenie hrdý? A čo považujete za svoj výnimočný výsledok?
Na toto ocenenie som veľmi hrdý. Prebudovanie českého biznisu do ziskovosti a rozvoja považujem za veľký úspech. Najviac si cením otvorenie dvoch nových krajín – pod mojím vedením sme vstúpili na Slovensko a do Rumunska. Ešte viac si týchto úspechov vážim v súvislosti s tým, že v oboch krajinách už Burger King pred rokmi bol, ale neuspel a po krátkom čase odišiel z trhu.
Aké máte plány do budúcnosti?
V blízkej dobe očakávame narodenie nášho prvého potomka a od toho sa ďalšie plány do budúcna veľmi odvíjajú.
To veľmi gratulujem, ale čo vaše plány pracovné? Hovoríte, že hlavným dôvodom, prečo vás práca napĺňa a motivuje, je postup po kariérnom rebríčku. Máte dnes vôbec ešte kam postupovať?
Spoločnosť operuje na 16 trhoch a prevádzkuje 8 značiek, takže stále je kam postupovať. Na druhej strane moja súčasná práca ma napĺňa, pretože je dynamická. Žiadny deň, týždeň ani mesiac nie je rovnaký. Tým, že pracujem so štyrmi tímami v štyroch krajinách, otvárame viac ako 10 nových reštaurácií ročne a neustále sa snažíme celý biznis zdokonaľovať, nie je čas sa nudiť a už vôbec nie sa obzerať po iných ponukách.
Čo by ste odporučili mladým, ako naštartovať svoju pracovnú kariéru? Je dôležitejšie vzdelanie alebo prax?
Pre mňa je stopercentne dôležitejšia prax a verím, že rovnako tak pre väčšinu zamestnávateľov. A ja som jasným dôkazom toho, že kariéru je možné naštartovať aj bez vzdelania, dôležitý je prístup, záujem a nasadenie.
Brainee patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj iDnes.cz.