Videoherná séria Call of Duty je medzi hráčmi milovaná a nenávidená zároveň. V priebehu rokov sme sa dočkali veľkého množstva pokračovaní či rozšírení, vďaka čomu mohli hráči stráviť tisíce hodín na bojovom polu v každej možnej historickej ére.
Nie preto žiadna náhoda, že Call of Duty je zapísaná v Guinessovej knihe rekordov ako najpredávanejšia séria strieľačiek z pohľadu prvej osoby. Zároveň ide o najúspešnejšiu franšíza videohier vytvorených v Spojených štátoch a štvrtú najpredávanejšiu videohernú franšízu všetkých čias.
V ďalšej časti nášho herného seriálu sme sa preto pozreli na zaujímavosti z vývoja i samotnej hry tohto klenotu. V rámci série (Ne)známe zaujímavosti o hrách sme ti už priniesli:
- (Ne)známe zaujímavosti o hraní hier: Priemerný vek hráčov ťa dostane, len vďaka hre sme dekódovali vírus AIDS
- (Ne)známe zaujímavosti o GTA: Vzniklo kvôli chybe, sériu chceli pri vydaní každého dielu zničiť
- (Ne)známe zaujímavosti o hernej sérii Mafia: Aj 20 rokov po vydaní je prvá časť najlepším dielom celej trilógie
- (Ne)známe zaujímavosti o hre Minecraft: Ide o kópiu inej hry, zo skromného introverta urobila miliardára
- (Ne)známe zaujímavosti o The Last of Us: Infekcia z hry skutočne existuje, o príbeh nikto nemal celé roky záujem
- (Ne)známe zaujímavosti o hre Wolfenstein: Tvorcu inšpiroval film, vďaka nej si hráči zamilovali FPS a stealth žánre
- (Ne)známe zaujímavosti o God of War: Tvorcovia sa inšpirovali inou hrou, po severskej mytológii nás možno čaká egyptská
Revolúcia žánru
Keď v roku 1999 dorazila na pulty obchodov hra Medal of Honor, svet hráčov naplno spoznal revolúciu v podobe historických strieľačiek z pohľadu prvej osoby. Aj napriek tomu však Call of Duty v roku 2003 vyzeralo ako niečo úplne iné.
Vydavateľstvo Activision totiž hráčom ponúklo tri jedinečné pohľady na historické udalosti - americký, britský a sovietsky. Hra tak priniesla unikátny prvok, ktorý si ľudia jednoducho zamilovali.
Ešte predtým však projekt čakal vývoj, ktorý začal v roku 2002. Vtedy vzniklo aj samotné herné štúdio Infinity Ward vznikol hlavne z ľudí, ktorí stáli za Medal of Honor. 27-členný tím sa pustil do práce s enginom id Tech 3 (inak známy aj ako Quake III Arena engine) s cieľom vytvoríť tímovku s realistickým zobrazením zbraní, vozidiel a zvukov z druhej svetovej vojny.
Modifikácie a vyšperkované detaily
Vývojárom sa podarilo vyhnúť naskriptovaným pohybom pre AI, vďaka čomu sa Call of Duty hralo zakaždým inak. Okrem toho si získali komunitu tým, že v hre povolili modifikácie.
Vedel si, že...
Vývojári dali hre počas tvorby pôvodne názov „MOH killer“. Narážali tak na vtedajšiu dominanciu série Medal of Honor a svoj cieľ prekonať hru na plnej čiare. S odstupom času môžeme povedať, že sa im to skutočne podarilo.
Samozrejme, hry v tomto žánre neboli nič nové, no vývojári zapracovali na detailoch, ktoré sú už dnes úplne bežné - sledovateľné ciele, mapa, rozmazané videnie pri výbuchu, tím vojakov, krytie sa.
Prvá hra vyšla na Windows a neskôr aj na macOS, N-Gage, PS3, Xbox 360 a nechýbal ani skvelý multiplayer so šestnástimi mapami. Hra získala od Academy of Interactive Arts & Sciences ocenenie Hra roka a neskôr aj cenu pre najlepší zvuk od Game Developers Choice Awards.
Naprieč všetkými obdobiami
Hra naštartovala gigantickú mašinériu, ktorého výsledkom bolo enormné množstvo hier, ktoré sa opäť snažili priniesť revolúciu, napríklad v zdokonalení Battle royale. Prvé dva diely malo na starosti už spomínané štúdio Infinity Ward, pri treťom ho nahradilo štúdio Treyarch.
Infinity Ward sa však vrátilo s tvorbou štvrtého dielu, ktorý opustil historické reálie a presunul sa do modernej doby. Išlo o Call of Duty 4: Modern Warfare, z ktorého sa nakoniec vykľula vlastná podséria hier.
Vedel si, že...
Na hudbe v tejto sérii pracovalo hneď niekoľko oscarových skladateľov. Soundtrack k Call of Duty a Call of Duty: Finest Hour zložil Michael Giacchino, v tom čase už etablovaná osobnosť vo svete videohernej hudby. Giacchino neskôr získal Oscara za hudbu k animáku Hore (Up). Ďalší držiteľ Oscara, Trent Reznor z Nine Inch Nails, zložil a nahral hudbu pre Call of Duty: Black Ops 2.
Treyarch sa v roku 2008 vrátilo k druhej svetovej vojne s titulom Call of Duty: World at War, no potom pracoval na Call of Duty s podtitulom Black Ops, z ktorého sa nakoniec taktiež stala vlastná séria.
Nečakaná prestávka
Najnovším prírastkom do série je Call of Duty: Modern Warfare II, ktorá získala priaznivé recenzie od kritikov. Išlo o veľký komerčný úspech, ktorému sa podarilo prekonať hneď niekoľko rekordov série. Išlo napríklad o najúspešnejšiu hru série, ktorá dokázala najrýchlejšie generovať príjmy vo výške jednej miliardy dolárov.
Novej hry z tejto série sme sa dočkali každý jeden rok už od roku 2005. Tentokrát to však reálne vyzerá tak, že v roku 2023 sa ďalšieho titulu nedočkáme. Modern Warfare II totiž ráta s dvojročnou podporou a nič nenasvedčuje tomu, že by sa aktívne pracovalo na nejakom titule. Rok však ešte len začína, takže sa budeme musieť nechať prekvapiť.
Mimo sveta hier
Séria už dávno presiahla videoherný žáner. Veľmi obľúbené sú akčné figúrky navrhnuté spoločnosťou Plan B Toys, kartová hra vytvorená spoločnosťou Upper Deck Company či súpravy Mega Bloks od spoločnosti Mega Brands.
Zabudnúť nemôžeme ani na komiksovú minisériu vydanú spoločnosťou WildStorm Productions. Komiksy sú mimochodom už od roku 2009 (spolu s vydaním Modern Warfare: Ghost) pravidelnou marketingovou podporou pre rozvinutie príbehu pri vydaní novej hry.
Fanúšikovia série vytvorili aj niekoľko krátkometrážnych filmov, medzi ktorými sa ujal hlavne projekt Find Makarov, ktorý chválilo aj samotné štúdio. V minulosti sa hovorilo aj o celovečernom filme na motívy hry Call of Duty. Hlavné úlohy mali stvárniť Tom Hardy a Chris Pine, no nakoniec zo všetkého vzišlo, pretože Activison sa chcel sústrediť na iné projekty.