Hra The Last of Us je absolútnou legendou. Keď v roku 2013 dorazila na konzoly PlayStation 3, okamžite sa z nej stal hit, ktorý zbieral pozitívne hodnotenia od každého, kto ju hral. Historicky sa stala treťou najlepšie predávanou hrou na túto konzolu (nad ňou sú len Gran Turismo 5 a GTA V), remaster pre PlayStation 4 predal desať miliónov kópií a patrí mu siedma priečka v predajnosti pre túto generáciu konzol.
V roku 2020 sme sa dočkali pokračovania, ktoré sa stretlo s rovnakým úspechom. Hráči chválili vizuál, hrateľnosť, silný príbeh a skvelú hudbu, ktorá dokopy vytvára nezabudnuteľný zážitok. V ďalšej časti nášho herného seriálu sme sa preto na zaujímavosti z vývoja i samotnej hry tohto klenotu.
V rámci série (Ne)známe zaujímavosti o hrách sme ti už priniesli:
(Ne)známe zaujímavosti o GTA: Vzniklo kvôli chybe, sériu chceli pri vydaní každého dielu zničiť
Infekcia skutočne existuje
Príbeh sleduje dvoch hlavných hrdinov - Joela, pašeráka v strednom veku, ktorý má za úlohu previezť 14-ročnú Ellie cez postapokalyptické Spojené štáty. Ich cieľom je nájsť potenciálny liek proti infekcii, ktorí mení ľudí ľudí na monštrá. Mladá Ellie je totiž voči nej imúnna.
Práve samotná infekcia mimochodom existuje aj v skutočnosti. Ide o huby Cordyceps, ktoré infikujú hmyz, preberajú kontrolu nad ich motorickými funkciami a nútia ich pomáhať pri kultivácii huby. Tie zaujali creative directora hry Neila Druckmanna, ktorý ich videl v dokumente BBC a rozhodol sa preskúmať, ako by vyzeralo, keby huba začne napádať človeka.
Cesta hry však ani zďaleka nebola taká rýchla, ako jej následný úspech. Druckmann na nej pracoval už v roku 2004, kedy dostal za úlohu vytvoriť koncept videohry, ktorý mal následne predložiť režisérovi Georgovi A. Romerovi na posúdenie. Druckmann chcel zlúčiť hrateľnosť hry Ico do príbehu odohrávajúceho sa počas zombie apokalypsy, ako je napríklad Romerova Noc živých mŕtvych, s hlavnou postavou podobnou Johnovi Hartiganovi zo Sin City.
Dlhá cesta k úspechu
Nápad nevyhral, no Druckmann sa rozhodol ponúknuť námet ako šesťdielny komiks s názvom The Turning, no vydavateľstvo oň nejavilo záujem. Neskôr herný koncept prepracoval - infekcia sa mala rozšíriť iba medzi ženami a príbeh sa mal zamerať na muža, ktorý ochraňuje jedinú imúnnu ženu cestou do laboratória, aby vytvorili liek.
Zamestnankyne herného štúdia Naughty Dog však protestovali. Dáva to zmysel, hra o strieľaní zlých infikovaných žien vo svete neinfekčných mužov by rozhodne zniesla viac kritiky ako pochvál. Nakoniec sa začalo pracovať na tej verzii hry, ktorú si môžeš aj zahrať.
Tvorcovia chceli, aby bolo všetko dokonalé a čo najrealistickejšie, a preto sa inšpirovali filmom Alana Weismana s názvom The World Without Us a v histórii ľudstva. Podľa Druckmanna pandémia španielskej chrípky z roku 1918 ilustrovala hĺbku sebaobrany a paranoje, ktorú ľudia pod hrozbou vyhynutia dokázali, zatiaľ čo epidémia detskej obrny v 80. rokoch 19. storočia demonštrovala vplyvy socioekonomických tried pri pripisovaní viny za veľkú katastrofu.
Život ide ďalej
Hlavným motívom hry je podľa tvorcov myšlienka, že „život ide ďalej“. Rozuzlením tohto motívu je pre mnohých objavenie stáda žiráf. Aj keď totiž Ellie v postapokalyptickom svete prišla o detstvo, stále je len tínedžerka, ktorá objavuje všetko okolo seba. Potom je tu emotívny koniec, ktorý niektorí fanúšikovia kritizovali pre nemožnosť výberu. Tvorcovia však tvrdili, že pri testovaní si aj tak väčšina z nich vybrala ten, ktorý nakoniec vidíme aj v hre.
Čo sa týka hlavných postáv, o hlas Joela sa postaral skúsený herec Troy Baker, zatiaľ čo Ellie nahovorila Ashley Johnson. Tá mimochodom mala v čase vydania hry už 30 rokov, a teda viac ako dvakrát toľko než jej postava. Ich pohyby boli z 85 % zaznamenaných pomocou technológie motion capture, čo prispelo k autenticite herného zážitku.
Samostatnou kapitolou je potom hudba. Tú zložil Gustavo Santaolalla, ktorý mal pomerne veľkú slobodu pri komponovaní. Ten vždy túžil pracovať na hrách, no vždy odmietal z dôvodu, že ich príbehy boli málo zamerané na samotné charaktery postáv. Výsledkom je skvelý soundtrack, ktorý stojí za vypočutie aj samostatne.
Dychberúce pokračovanie
Prvé koncepty pre pokračovanie, ktoré dostalo názov The Last of Us: Part II (tento rok bol vydaný aj druhý remaster prvej časti, ktorý už nesie názov The Last of Us: Part I), začali vznikať ešte počas práce na prvej hre. Na tom niekoľko rokov pracovalo približne 2100 ľudí pod vedením 250-členného tímu zo štúdia Naughty Dog.
Téma hry o pomste a odplate boli inšpirované Druckmannovými vlastnými zážitkami, keď vyrastal na západnom brehu Jordánu, kde bolo násilie častou témou. Poznamenal, že ďalšie témy hry zahŕňajú tribalizmus, trauma a hľadanie spravodlivosti. Cítil, že ľudia často dehumanizujú tých, ktorým odporujú, aby ospravedlnili svoje vlastné činy v honbe za spravodlivosťou.
Hra bola tesne po vydaní zbombardovaná zlými recenziami na platforme Metacritic. Bolo však jasné, že hráči ju za taký krátky čas nemohli prejsť. Skutočným dôvodom bolo, že sa im nepáčila LGBT téma hry a takto detinsky dali najavo svoju nespokojnosť.
Ďalšie zaujímavosti o hre:
- Hra mala byť oznámená ešte pred vydaním Uncharted 3, no nakoniec došlo k oneskoreniu. Aj preto sa v hre objavuje novinový titulok „Vedci sa stále snažia pochopiť smrtiacu hubu.” Nikto si ho však do oznámenia nevšimol.
- V Pittsburghu sa nachádza vyvesený leták na boj proti škodcom, ktorý zobrazuje dve čísla. Obe sú skutočné a dovoláš sa sexuálne linky. Išlo o omyl, ktorý bol neskôr v aktualizácii odstránený.
- Ani jedna z hlavných postáv nemá priezvisko. V japonskom manuáli hry je však ako Joelovo priezvisko uvedené „Miller“, zatiaľ čo Ellie je „Williams“.
- V prvej hre môžeš nájsť tri konzoly PlayStation 3. Takisto ich nájdeš aj v pokračovaní, niekedy dokonca aj s hrami od štúdia Naughty Dog.
- Ellie tajne zbiera veci zásadné pre príbeh, ale len keď sa nikto nepozerá. Deje sa tak napríklad v prípade Billovho časopisu či hračku, ktorú vezme Henrymu. Musíš byť poriadne rýchly, ak chceš aspoň na malý okamih vidieť, ako veci berie.
- Pokračovanie hry je plné vyšperkovaných detailov. Tie zachádzajú až tam, že krv topí sneh.
-
Joel bol v prvej hre rozčúlený, že Ellie nevie plávať. V jednom momente jej povedal, že ju to naučí. V pokračovaní už Ellie plávať vie.