Remaster hry Mafia2k Games
StoryEditor

(Ne)známe zaujímavosti o hernej sérii Mafia: Aj 20 rokov po vydaní je prvá časť najlepším dielom celej trilógie

Miroslav Kamody05.06.2022., 14:00h

Ikonická česká hra je aj po dvoch desaťročiach klenotom a má čestné miesto v srdciach hráčov. Cesta k jej vzniku, rovnako tak aj pokračovaní, však nebola vôbec jednoduchá.

Lajkuj Brainee.sk na

Česká hra Mafia je dnes už absolútnou legendou. Tento rok si pripomenieme 20. výročie od jej pôvodného vydania, a aj z toho dôvodu sme sa rozhodli pozrieť na jej príbeh naprieč tromi časťami, remastroch a nedávno odhalenou informáciou, že nás čaká aj pokračovanie. Prečítaj si druhú časť našej série (ne)známych zaujímavostí o hrách. V prvej sme sa venovali sérii Grand Theft Auto

Mafiánska hra z 30. rokov

Ešte predtým, než vôbec vznikla Mafia, sa v roku 1999 na trh dostala hra Hidden & Dangerous, ktorá bola vôbec prvým počinom brnenského štúdia Illusion Softworks. Hra o britských špeciálnych vzdušných jednotkách síce upadla do zabudnutia, no v tom čase dala štúdiu presne to, čo potrebovalo - odvahu vyskúšať ambicióznejší projekt.

image

Je hranie videohier naozaj škodlivé? Vedci prišli na prekvapivé zistenia ich vplyvu na IQ detí

Nad hrou z mafiánskeho prostredia začali rozmýšľať ešte v roku 1998, no ten správny smer nabrala až po angažovaní Dana Vávru. Ten bol ovplyvnený filmami Martina Scorseseho (Goodfellas, Casino) a páčilo sa mu aj príbehové rozprávanie trilógie Krstný otec. Vávra sa postupne vypracoval na hlavného dizajnéra hry a mal hlavné slovo pri jej vývoji, produkciu zastrešil Lukáš Kuře.

Vedel si, že...

Herný sprievod obsahuje legendárne skladby od gipsy-swingového gitaristu Djanga Reinhardta, napriek tomu však v čase, keď sa dej odohráva (30. roky minulého storočia) niektoré skladby ešte len vznikali, alebo vôbec neexistovali.

 

Na hre sa vo veľkom začalo pracovať v čase, keď vznikala aj tretia časť série Grand Theft Auto, ktorá zásadne ovplyvnila hry s otvoreným svetom. Na rozdiel od štúdia Rockstar, v Brne pracovalo na hre len deväť vývojárov. Prvá verzia hry uzrela svetlo sveta v roku 1999, no starý engine ju v mnohom obmedzoval. Padlo teda rozhodnutie vytvoriť nový, čo vývoj hry predĺžilo.

Keď sa hra Mafia: The City of Lost Heaven dostala v roku 2002 na pulty, išlo v našich končinách o veľký hit. Samozrejme, hra neponúkala toľko obsahu ako konkurenčné GTA III, no na druhej strane, bola omnoho menej akrádová. Musel si dodržiavať predpisy cestnej premávky, autám sa míňal benzín a po náraze sa ich výkon znižoval.

 

Vedel si, že...

Pôvodne bol pre hru zamýšľaný aj multiplayer, ktorý mal prísť v podobe patchu, pričom mal obsahovať niekoľko módov. V prvom by spolu súperili policajti s mafiánmi o rukojemníkov, ďalším mali byť preteky v tridsiatych rokoch, kde by súperi pretekali s formulami na tratiach Hoboken, Central Island, Downtown a Oakwood, a posledným modem bola hra na vlajky. Nakoniec ale multiplayer do hry zakomponovaný nebol.

 

To všetko bolo obalené do dokonalého príbehu a atmosférického obdobia 30-tych rokov, čo v tom čase bolo v hernom priemysle novinkou. Grafika bola v čase vydania na úrovni, no nechýbalo ani množstvo bugov. Príbeh Tommyho Angela, ktorý sa z obyčajného taxikára dostane do mafiánskej rodiny, kde pomaly stúpa na vrchol, a následne po chybe tvrdo platí za svoje činy, sa stal kultom. Zabudnúť však nemôžeme ani na skvelý dabing.

Problémové pokračovanie

Aj preto nikoho neprekvapilo, keď prišlo oznámenie o pokračovaní. Omnoho viac ako vývoj sa však hovorilo o samotnom štúdiu. Illusion Software sa zmenilo na 2K Czech spadajúce pod 2K Games. Nový vydavateľ pomenil, čo sa dalo a všetko to vyústilo až odchodom Vávru zo štúdia. Mafia II však bežala na vizuálne podmanivom engine a priniesla dychberúci príbeh z mesta Empire Bay.

Vedel si, že...

O tom, že prvá misia mala ponúknuť viac než len námestie s priľahlou budovou, sa na Facebooku rozpísal vývojár Daniel Vávra. Nešlo pritom len o koncept, práce boli podľa Vávru z veľkej časti hotové. „Vezte, že sme navrhli a postavili celé sicílske mestečko, kde sa mala odohrávať dlhá bitka, kde hráč mal okrem iného jazdiť na hakli a bojovať s nemeckými obrnencami a snipermi. Tie tanky sme mali tiež a boli pojazdné,“ spomína Vávra.

Scenár tejto jedinej úlohy totiž mal 89 strán a Vávra ho písal niekoľko mesiacov. „Išiel som kvôli tomu na Sicíliu fotiť lokácie. Prečítal som stohy dokumentov o vysadení US parašutistov v tejto operácii, vrátane dobových reportov vojakov priamo z akcie a na základe toho napísal tento úvodný quest.“

 

Nechýbali zvraty, príbeh rozložený v niekoľkých rokoch a trpký koniec, na ktorom bolo azda najviac vidieť, čo vývojári nestihli. Mesto malo ponúknuť omnoho viac interakcií a úvod na Sicílii, rovnako ako celý príbeh, mal byť omnoho dlhší. Cesta hlavného hrdinu menom Vito Scaletta však rozhodne nebola sklamaním.

Trpký návrat v tretej časti

Tretia časť série Mafia je zas niečím, na čo by mnohí najradšej zabudli. Opäť boli najväčším problémom vzťahy 2k Games a pobočky 2k Czech, čo vyeskalovalo až do momentu, kedy sa vývoj presunul do amerického štúdia Hangar 13. Vávra ani Kuře sa už však na projekte nepodieľali. A bolo to cítiť. Pokračovanie sa vydalo iným smerom, a aj keď, podobne ako druhá časť, malými čriepkami príbehovo nadväzovala na svojho predchodcu, o tradičnom mafiánskom prostredí sa už nedalo hovoriť.

Vedel si, že...

Producent štúdia Hangar 13 Andrew Wilson na vývojárskej konferencii v Brightone prezradil, že Mafia 3 mohla byť ešte kontroverznejšou hrou, než nakoniec bola. Jej autori vraj mali nachystaný mrazivý úvod, v ktorom hlavného hrdinu Lincolna napadne rozvášnený dav a nakoniec všetko skončí smrťou policajta.

Wilson dokonca použil termín supernásilia, čo má byť zrejme odkaz na Mechanický pomaranč, ale bohužiaľ, nijako bližšie nespresnil, o čo bola táto scéna drsnejšia ako zvyšok hry. A už sa to ani nikdy nedozvieme, pretože autori radšej všetky podklady k tejto scéne zmazali a neponechali žiadnu zálohu. Keby ju vraj totiž niekto videl mimo kontextu hry, mohol by sa vydesiť.

 

Príbeh sa odohráva v New Bordeaux, ktoré je inšpirované New Orleans a hlavnou postavou sa stal černoch Lincoln, ktorý sa práve vrátil s vietnamskej vojny. Hra však spolu s vydaním priniesla množstvo bugov a taký silný odklon od pôvodnej hry, že ju mnohí zvozili pod čiernu zem.

V roku 2020 sa fanúšikovia hier dočkali takzvanej Definitive Edition, ktorá dala prvej hre úplne nový vizuál a priniesla aj menšie vylepšenia pre zvyšné dve pokračovania. Aj vydanie tejto trilógie však ukázalo, že bezpochyby najlepšou hrou z celej série zostáva aj po dvadsiatich rokoch prvá časť. To sa však môže zmeniť so štvrtým pokračovaním, ktoré by malo byť jej prequelom, a teda by sa malo odohrávať pred udalosťami pôvodnej Mafie. Podľa prvotných informácií sa príbeh zameria na Dona Salieriho.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/zabava/hry, menuAlias = hry, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
23. november 2024 00:13