Pokiaľ si vyrastal v 90. a začiatkom nultých rokov, o hre Wolfenstein si istotne počul, aj keď si ju možno nehral. Svojho času totiž bola nainštalovaná na každom počítači doma či v školskej družine, kde ju deti hrávali, kým vychovávateľka neuvidela svastiky. Séria je totiž zasadená do obdobia druhej svetovej vojny.
Väčšina hier sleduje hlavnú postavu Williama „BJ” Blazkowicza. Tento neohrozený kapitán americkej armády bojuje proti silám Osi (Nemecko, Taliansko, Japonsko). Zatiaľ čo prvotné hry sa sústredili hlavne na nacistov, ktorí sa pokúšali využiť rôzne nadprirodzené a okultné sily, novšie tituly sa zase odohrávajú v alternatívnej histórii, kde sily Osi vyhrali druhú svetovú vojnu.
V ďalšej časti nášho herného seriálu sme sa preto na zaujímavosti z vývoja i samotnej hry tohto klenotu.
V rámci série (Ne)známe zaujímavosti o hrách sme ti už priniesli:
(Ne)známe zaujímavosti o GTA: Vzniklo kvôli chybe, sériu chceli pri vydaní každého dielu zničiť
Inšpirácia vo filme a hre
Príbeh hernej série sa začal písať na začiatku 80. rokov. Americký programátor Silas Warner v tom čase videl britsko-americký vojnový film z roku 1961 s názvom The Guns of Navarone. Ten sleduje úsilie spojeneckej jednotky komanda pri pokuse zničiť zdanlivo nedobytnú nemeckú pevnosť.
V ten istý deň Warner hral arkádovú hru Berzerk, v ktorej hráč prechádza bludiskom s laserovými robotmi. Vtedy začal premýšľať o tom, že by tento dizajn použil na vlastnú hru, kde by robotov nahradili nacisti. Nakoniec sa spojil s Daleom Grayom a Georgeom Varndellom a v roku 1981 hru zverejnila jeho spoločnosť MUSE Inc. (neskôr známa ako Muse Software).
Zabíjanie ako posledná možnosť
Svetlo sveta uzrela ako Castle Wolfenstein, a to ešte stále v časoch, keď hier z obdobia druhej svetovej vojny bolo minimum. Hra a samotný Warner sa dodnes považujú za zakladateľov stealth žánru. Musel si si dávať pozor na obmedzené zdroje, viac sa skrývať ako zabíjať, okrádať stráže, hľadať kľúče a dokonca si mal možnosť používať masky nepriateľov.
Castle Wolfenstein bola tiež prvou počítačovou hrou, ktorá obsahovala digitalizovanú reč a ovplyvnila vývoj ďalších podobných herných franšíz, ako sú napríklad Metal Gear a Thief. Pokračovanie Beyond Castle Wolfenstein z roku 1984 dokonca pridalo úplatky a možnosť hýbať telami. Obe hry mali pohľad zhora nadol, no nakoniec Muse Software v roku 1987 zaniklo.
Éra id Software
V novembri 1991 programátori John Carmack a John Romero, herný dizajnér Tom Hall a umelec Adrian Carmack rozmýšľali nad tým, akú hru by mohla ich novovytvorená spoločnosť id Software priniesť hráčom. Keďže väčšina bola fanúšikmi Wolfensteina, padlo rozhodnutie vytvoriť 3D remake. Spočiatku sa báli autorských práv, no potom prišli na to, že vypršali už v roku 1986.
Tvorcovia odstránili množstvo stealth prvkov, ktoré podľa nich spomaľovali hru a 5. mája 1992 bola hra na svete. Opäť išlo o prevratnú hru, tentokrát však v prípade žánru strieľačiek z pohľadu prvej osoby. Wolfenstein 3D vytvoril šablónu pre ostatné FPS hry a prvýkrát predstavila aj postavu Williama „BJ“ Blazkowicza.
Vývojári dúfali, že sa im podarí na hre zarobiť aspoň 60-tisíc dolárov, nakoniec do konca roku 1993 predali viac ako 100-tisíc kópií a ďalších 100-tisíc kusov prequelu Wolfenstein 3D: Spear of Destiny.
Návrat po takmer desiatich rokoch
Na nový príbeh museli herní fanúšikovia čakať poriadne dlho. Return to Castle Wolfenstein dorazil až v roku 2001 a Gray Matter Software spolu s Nerve Software dokázali vytvoriť hru, ktorá vynikala nad konkurenciou, ktorá bola v tom čase už poriadne veľká. Pokračovanie sa stalo klasikou v zlatom veku FPS hier a počítačových hier všeobecne.
Hra spájala to najlepšie zo všetkých predchádzajúcich, pričom bola zabalená do najnovšieho vysoko upraveného Quake 3 enginu. Vďaka tomu išlo o zázrak technológie svojej doby, ktorej nechýbal ani multiplayer. Kým v roku 2009 prišlo sklamanie v podobe remaku s jednoduchým názvom Wolfenstein, vyšla na mobilné zariadenia ešte hra Wolfenstein RPG.
Skutočného reštartu série sme sa dočkali až v roku 2013, kedy na pulty dorazil Wolfenstein: The New Order. O vývoj sa postarali MachineGames a dejovo sme sa presunuli do alternatívnej reality 60.rokov, kde nacisti vyhrali druhú svetovú vojnu. Wolfenstein tak opäť predefinoval sám seba a priniesol tematicky hlboký a dobre premyslený dej so zaujímavými postavami.
Wolfenstein II: The New Collosus v roku 2017 bolo skvelým návratom do fiktívneho nacistického sveta, ktorý opäť sledoval príbeh Blazkowicza. O dva roky neskôr si mohli hráči zahrať spin off Wolfenstein Youngblood, ktorý však tentokrát sledoval príbeh Blazkowiczových dcér a nie nášho obľúbeného hrdinu. Doplnkom bola aj VR hra s podtitulom Cyberpilot.
Podľa dostupných informácií by sme sa mali dočkať ešte aj tretej časti reštartovaného Wolfensteina, ktorá by mala uzavrieť celú trilógiu. Nateraz je však o nej pomerne ticho.
Ďalšie zaujímavosti o hre:
-
Hra bola vytvorená neuveriteľne rýchlo. Vďaka programátorskej genialite ľudí ako John Carmack a John Romero sa Wolfenstein 3D dal dokopy za približne tri mesiace a úrovne sa vyrábali rýchlosťou jedna za deň.
-
William Joseph „Billy Blaze“ Blazkowicz II z hernej série Commander Keen je vnukom Williama „BJ“ Blazkowicza.
-
Spomínaš si ešte na skladbu, ktorá hrala na titulnej obrazovke Wolfenstein 3D? Asi ťa sklameme, ale ide o Horst Wessel Lied, oficiálnu hymnu nacistickej strany.
-
Doomguy, hlavná postava hernej legendy Doom, je pravnukom BJ Blazkowicza.
-
V hre Wolfenstein: The New Order si môžeš zahrať klasickú úroveň z Wolfenstein 3D. Stačí, ak sa vydáš na najvyššie poschodie sídla hnutia odporu, kde sa nachádza starý matrac. Zameraj sa naň a vstúpiš do HD verzie prvej úrovne pôvodnej hry.