Prší na náš chemický dážďUnsplash/osman Rana/

Po celom svete pršia chemikálie. Znečistenie na Zemi sa dostalo do bodu, z ktorého už niet návratu

kam07.08.2022., 15:00h

Tancovanie v daždi ti v budúcnosti nemusí priniesť len nachladnutie, ale aj vážne choroby.

Ľudia plnia našu planétu odpadom v takej miere, že sme už zrejme dospeli do bodu, z ktorého jednoducho nedokážeme nič zmeniť. Ako pripomína portál ScienceAlert, nie všetok náš odpad je viditeľný pre ľudské oko. Plastové fľaše na pláži vidíme všetci, no mikroplasty a takzvané „večné chemikálie“ sa šíria všetkými spôsobmi bez toho, aby sme si to vôbec všimli.

Obe formy znečistenia sú teraz v životnom prostredí také všadeprítomné, že padajú spolu s dažďom. Ale zatiaľ čo potenciálna hrozba mikroplastov je pravidelným bodom diskusie, niektorí výskumníci tvrdia, že šírenie iných perzistentných syntetických zlúčenín je pomerne prehliadané.

Začni už konečne žiť udržateľnejšie. Máme pre teba päť najjednoduchších tipov, ktoré môžeš začať robiť okamžite

Nevieme, ako veľmi sú škodlivé

Tím európskych vedcov sa teraz obáva, že sme prekročili kritickú hranicu. Argumentujú tým, že prítomnosť večných chemikálií v našej hydrosfére v hodnotách, ktoré presahujú kľúčové usmernenia, znamená, že už niet cesty späť. Štúdia bola pritom uverejnená v čase, kedy iný dokument tvrdí, že svet prekročil bezpečný planetárny limit pre syntetické chemikálie.

Podobne ako v prípade mikroplastov, potenciálne zdravotné účinky vešných chemikálií (per- a polyfluóralkylových látok, známych ako PFAS) sú stále do značnej miery neznáme. Zatiaľ čo niektoré typy PFAS sú spojené s potenciálne nebezpečnými účinkami, ako je rakovina, výskum v tomto smere zaostáva.

Európski výskumníci sa ale obávajú, že ak sa v budúcnosti ukáže, že niektoré večné chemikálie majú toxické účinky, bude už neskoro. Globálna analýza hladín PFAS za posledných desať rokov zistila, že hladiny PFAS v dažďovej vode „často výrazne prekračujú“ poradné úrovne Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA) Spojených štátov.

Mikroplasty sú už všade

Unsplash/fly:d/

Znečistenie je úplne všade

Kontaminácia je konzistentná aj v odľahlých oblastiach, ako je Tibetská náhorná plošina, kde vedci zistili, že niektoré chemikálie prekračujú smernice EPA 14-krát.​ „Na základe najnovších smerníc USA chemikálií v pitnej vode by sa dažďová voda všade považovala za nebezpečnú na pitie,“ hovorí environmentálny chemik Ian Cousins ​​zo Štokholmskej univerzity vo Švédsku.

„Aj keď v priemyselnom svete nepijeme často dažďovú vodu, mnohí ľudia na celom svete si myslia, že je bezpečná na pitie a zásobuje mnoho našich zdrojov pitnej vody.“ Napríklad vo Švédsku národné mapovanie PFAS odhalilo, že takmer polovica komunálnych pitných vôd prekročila úroveň bezpečnosti.

Ovplyvnená nie je ani voda. PFAS prenikajú aj do pôdy a táto pôdna kontaminácia pravidelne prekračuje európske hodnoty. Niektoré krajiny si dokonca nevedia dať so zvýšenými hodnotami rady, a preto radšej znižujú prísne opatrenia. To však nie je dobré znamenie.

Znepokojivý objav vedcov. Mikroplasty našli tam, kde ich ešte nikdy nezaregistrovali

Podceňujeme riziká

Naznačuje to, že regulačné orgány prehliadajú alebo podceňujú riziká spojené s niektorými typmi dlhotrvajúcich vyrábaných chemikálií vyrábaných armádou a obsiahnutých vo výrobkoch, ako je napríklad teflón.

„Bez ohľadu na to, či niekto súhlasí s naším záverom, že planetárna hranica pre PFAS je prekročená, je napriek tomu veľmi problematické, že všade na Zemi, kde ľudia bývajú, nemožno dosiahnuť nedávno navrhované zdravotné odporúčania bez veľkých investícií do pokročilej technológie čistenia,“ uzatvárajú autori.

Nedávna analýza sa pritom zamerala iba štyri typy PFAS, čo znamená, že tieto výsledky sú pravdepodobne len špičkou ľadovca. Do životného prostredia súčasne unikajú aj stovky ďalších perzistentných chemikálií a väčšina ich rizík je nateraz neznáma.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/klimaticka-zmena, menuAlias = klimaticka-zmena, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false