Toto je zviera, ktoré pravdepodobne prežije koniec sveta.Brainee/Canva/

Toto je tvor, ktorý pravdepodobne prežije koniec sveta. A nie, nie je to potkan, šváb ani človek

Michal Čiernik25.05.2024., 10:30h

Miliónom tvorov sa podarilo prežiť sopečné erupcie, pád meteoritu, zemetrasenia, záplavy a tornáda – no vedci veria, že len jeden dokáže prežiť úplný koniec sveta.

Výskumníci z Oxfordskej a Harvardskej univerzity objavili tvora, ktorý má najväčšiu šancu na prežitie konca sveta. Vo svojej štúdii skúmali ten najodolnejší organizmus, ktorý by prežil apokalyptické pohromy. Žiaľ, človek to nie je.

Mačka, psy, šimpanzy či vodné medvede. Pozri sa, akých štvornohých chlpáčov už ľudstvo poslalo do vesmíru

Zamerali sa na vesmírne astrofyzikálne udalosti, ktoré by dokázali zničiť planétu podobnú Zemi. Výskumníci brali do úvahy výbuch supernovy, gama záblesky a dopady veľkých asteroidov.

Mikroskopický medveď

Tými stvoreniami sú tardigrady, tiež známe ako vodné medvedíky alebo pomalky. Sú to takmer mikroskopické vodné živočíchy s plochými hlavami, ôsmimi nohami a bacuľatým telom.

Na záberoch spod mikroskopu sa síce zdajú byť roztomilé, no v skutočnosti sú to extrémne odolné tvory.  „Na naše prekvapenie sme zistili, že hoci blízke dopady supernov alebo veľkých asteroidov by boli pre ľudí katastrofálne, tardigrady by to neovplyvnilo,“ prezradil podľa Unilad spoluautor štúdie Dr David Sloan. „Obrovské množstvo druhov alebo dokonca celé rody môžu vyhynúť, ale život ako celok pôjde ďalej,“ dodal.

Aby sa zabezpečilo ich prežitie, drobné stvorenia sú schopné vstúpiť do stavu hibernácie známeho ako kryptobióza.

Flickr/Goldstein_lab_-_tardigrades/

Počas tohto procesu tardigrady vypudia zo svojich tiel viac ako 95 percent vody. Sú schopné prežiť teploty až -273 stupňov Celzia a vysoké až 160 stupňov, ako aj extrémny tlak a silné žiarenie. Žiadny iný tvor nedokáže vydržať to, čo oni.

Opravujú svoje poškodené DNA

To že títo vodný medvedíky prežijú až tisíc násobnú dávku žiarenia ako človek, sa vie už dlhšie. Najnovší výskum však zistil, ako konkrétne to tieto tvory dokážu.

Courtney Clark-Hachtel, vedkyňa, ktorá sa podieľala na štúdii, zistila, že druh tardigradov v skutočnosti nie je voči radiácii imúnny. Jeho DNA sa rovnako ako pri iných tvorov po ožiarení poškodzuje, ale tardigrady si môžu tieto rozsiahle škody sami opraviť.

Na rozdiel od ľudí môžu pomalky zvýšiť úroveň génov na opravu DNA do takej extrémnej miery, ako žiadny známy druh na svete. „Tieto zvieratá reagujú neuveriteľne na radiáciu a zdá sa, že to je tajomstvo ich extrémnych schopností prežitia,“ povedala Clark-Hachtel. „Ako tardigrady prekonávajú radiačný stres, môže viesť k novým objavom, ktoré by mohli chrániť iné zvieratá a mikroorganizmy pred škodlivým žiarením,“ dodala vedkyňa.

15. jún 2024 02:56