Najstarší rúž na svete má 5 000 rokovFreepik/univerzita V Padove/ismeo/

Vedci prepisujú históriu kozmetiky. Pravdepodobne našli najstarší rúž na svete, má tisícky rokov

ČTK17.03.2024., 11:30h

Najnovší vedecký objav prepisuje históriu kozmetiky. Vedci totiž objavili niečo, čo celkom pripomína dnešné moderné rúže. Rúž pochádza z doby bronzovej.

Najstarší rúž objavili na území dnešného Iránu a podľa vedcov má až 5 000 rokov. Tmavočervená farba na pery v kamennej nádobe sa našla na dávnom pohrebisku v roku 2001, no vedcom sa až teraz podarilo zistiť, o čo vlastne ide, informoval spravodajský server BBC News.

Tento objav pomáha osvetliť „verejný obraz ženského pôvabu“ v rýchlo sa rýchlo sa meniacej dobe bronzovej, uviedli vedci vo svojej štúdii.

Tu by ani dáždnik nepomohol. Vedci objavili dôkaz, že na našej planéte dva milióny rokov nonstop pršalo

Rúž len pre elitu

Medzinárodný tím vedcov uviedol, že rúž si ženy zrejme nanášali na pery štetcom. Profesor archeológie Massimo Vidale z Padovskej univerzity v Taliansku, ktorý sa podieľal na analýze nájdenej vzorky, povedal, že si rád predstavuje, ako tento dávny rúž nosili ženy „zo spoločenskej elity spred 5 000 rokov“

Rúž bol skladovaný v kamennej nádobe. Obrázok napravo - úlomky rúžu pod mikroskopom

Univerzita V Padove/ismeo/

Nádoba, ktorú skúmali obsahuje vysušenú farebnú pastu. Tento historický artefakt objavili v hrobe, ktorý vznikol 3 000 rokov pred naším letopočtom. Nachádza sa neďaleko rieky Halil v provincii Kermán v juhovýchodnom Iráne. Zrejme najstarší rúž na svete je jedným z artefaktov, ktoré sa dostali na zemský povrch po povodniach a následne skončili v rukách vykrádačov hrobiek. Neskôr sa ich podarilo iránskym úradom zabaviť.

Celkom ako dnešné rúže

Analýzy naznačujú, že tento artefakt sa spája s civilizáciou Marhaši z doby bronzovej, ktorá v tejto časti Mezopotámie vtedy prekvitala. „Keď sme do otvoru nádobky vsunuli dláto, vysypal sa sypký, homogénny prášok tmavo šedofialovej farby,“ opisuje profesor Massimo Vidale.

Na tomto chlebe by si si určite nepochutil, vedcov však uchvátil. Tento bochník upiekli tisícky rokov pred Ježišom

Výskumný tím vyschnutý prášok analyzoval a zistil, že obsahuje hematit, ktorý dodáva hmote sýto červenú farbu. Ten v kombinácii s ďalšími zložkami, vrátane rastlinných olejov a voskov, vytvoril „presne to, čo by sa dalo očakávať od moderného rúžu“, dodal profesor Vidale.

Spoločnosť žijúca v tomto regióne sa od doby bronzovej značne zmenila. Kým moderná iránska spoločnosť hľadí na ženské líčidlá cez prsty, vyzerá to tak, že v minulosti boli považované za prejav luxusu a nadradeného postavenia. Potrebu vyzerať dobre vedci tiež pokladajú za súčasť „rastúceho sociálneho tlaku, ktorému boli ženy vystavené v čase rýchlych spoločenských zmien“.

27. apríl 2024 10:05