Webbov teleskop preskúmal atmosféru potencionálnej exoplanéty.Twitter/nasa/

Webbov teleskop preskúmal atmosféru potencionálnej exoplanéty. Objavil stopy molekúl, ktoré u nás produkuje iba život

Michal Čiernik13.09.2023., 12:00h

Planéta K2-18b je od nás vzdialená 120 svetelných rokov a podľa najnovších zistení by na nej mohol byť oceán plný života.

Planéta K2-18 b je predmetom rozsiahleho výskumu, odkedy astronómovia v roku 2019 oznámili, že v jej atmosfére našli potenciálne známky vodnej pary. Planéta, ktorá obieha okolo červeného trpaslíka v súhvezdí Lev, asi 120 svetelných rokov od našej vlastnej slnečnej sústavy, je 8,6-krát hmotnejšia ako Zem.

Najnovšia štúdia však zistila, že vesmírny teleskop Jamesa Webba mohol v atmosfére planéty odhaliť molekulu, ktorú na Zemi produkuje iba život.

Meranie atmosféry

Pomocou citlivých infračervených prístrojov na Webbovom teleskope sledovali K2-18b, ako dvakrát obiehala medzi nami a hostiteľskou hviezdou. Potom študovali svetlo hviezdy, ktoré prechádzalo cez atmosféru planéty.

Štúdiom tohto svetla môžu odborníci určiť niektoré z plynov, ktoré tvoria atmosféru exoplanéty. „Tento výsledok bol možný len vďaka rozšírenému rozsahu vlnových dĺžok a bezprecedentnej citlivosti Webbovho teleskopu," povedal Nikku Madhusudhan, astronóm z University of Cambridge a hlavný autor článku.

Keď vedci rozanalyzovali tieto zmeny, našli dôkazy o molekulách uhlíka, oxidu uhličitého a metánu. Spektrum svetla tiež odhalilo náznaky dimetylsulfidu (DMS). Tieto molekuly na našej planéte produkuje iba život.

Väčšina DMS nachádzajúceho sa v zemskej atmosfére pochádza z fytoplanktónu, mikroskopických organizmov v oceánoch. Vo vyhlásení NASA uviedla, že detekcia DMS v atmosfére je len nepatrná a potrebuje ďalšie overenie.

Svetové vlády najímajú spisovateľov sci-fi, aby im pomohli predpovedať potencionálne hrozby. Toto majú byť najväčšie hrozby pre ľudstvo

Vesmírna agentúra však uviedla, že množstvo metánu a oxidu uhličitého zistené v atmosfére, ako aj nedostatok amoniaku, podporujú hypotézu, že pod atmosférou bohatou na vodík v K2-18b môže existovať vodný oceán.

Je v obývateľnej zóne

Astronómovia sa obzvlášť zaujímajú o štúdium K2-18 b, pretože je tiež v takzvanej „obývateľnej zóne“ svojej hostiteľskej hviezdy - čo znamená, že nie je príliš blízko ani príliš ďaleko od svojho slnka.

Zem má nový „Mesiac“. Vedci avizujú neuveriteľný objav, nebude však okolo nás krúžiť večne

Predpokladá sa, že planéta je príkladom hyceánskeho sveta - planéty väčšej ako Zem, ale menšej ako plynní obri v našej slnečnej sústave, ktorá je pokrytá tekutým oceánom a hustou dusíkovou atmosférou.

01. máj 2024 19:23