Planéta podobná Zemi je pravdepodobne obývateľná.Twitter/1__wwe/

Vedci objavili novú potenciálne obývateľnú planétu, je od nás vzdialená len 31 svetelných rokov

27.07.2023., 14:00h

Čo tak odskočiť si na inú planétu, keď si túto úplne zničíme? Astronómovia predstavili planétu "Wolf 1069 b", ktorá je vzdialená len 31 svetelných rokov, váži približne rovnako ako naša Zem a s najväčšou pravdepodobnosťou by sa na nej dalo žiť.

Možno už máme náhradnú planétu, na ktorú by sme sa mohli odsťahovať, ak si Zem načisto zničíme. Približne 31 svetelných rokov je od nás vzdialená planéta podobná Zemi. Astronómovia odhadujú, že aj jej hmotnosť je porovnateľná so Zemou. A čo je najdôležitejšie, preukazuje potenciál, že by na nej mohol existovať život.

Planéta dostala názov "Wolf 1069 b". Je pomenovaná podľa červeného trpaslíka s názvom Wolf 1069, okolo ktorého oblieha.

Táto planéta je v poradí šiestou najbližšou možnou podobnou Zemi, ako uvádza portál Unilad. Objavili ju tzv. "lovci exoplanét", v rámci dlhodobej štúdie CARMENES, ktorí sa zameriavajú predovšetkým na extrasolárne planéty (inak nazývané aj exoplanéty), ktoré sú špecifické práve tým, že obiehajú okolo hviezdy mimo našej slnečnej sústavy a patria teda do planetárnej sústavy tej konkrétnej hviezdy. Vedci do tejto skupiny zaraďujú aj túlavé planéty, ktoré neobiehajú žiadnu hviezdu. Pri výskume využívajú "metódu radiálnych rýchlostí" pri ktorej pozorujú hviezdy a ich "kolísanie", ktoré vnímajú ako žiadúce, pretože môže značiť gravitačné pole skúmanej planéty.

Mohla na Marse stroskotať vesmírna loď? Nemôžeme to vylúčiť, tvrdia poprední vedci po analýze najnovších záberov

Ako bude vyzerať život na novej "Zemi"?

Vedci stále hľadajú planéty, ktoré by vykazovali aspoň isté podobnosti so Zemou. A síce exoplanét objavili cez päť tisíc, len 1,5 percenta z nich má podobnú hmotnosť ako naša Zem. To by ale nestačilo. Skúmajú preto možnosti prežitia a hľadajú obývateľné zóny. Tie sa vyznačujú predovšetkým vhodnou teplotou. Kozmický objekt musí byť schopný získavať dostatočné množstvo tepla, aby sa na jeho povrchu tvorila voda, ktorá je zároveň schopná udržať sa. Vzdialenosť však nemôže byť hocaká. Ak by bola planéta ďalej, voda na nej by zamrzla a ak by bola zas príliš blízko, dostala by sa do varu a vyparila by sa.

Jej vhodná vzdialenosť je však len jednou z množstva podmienok, ktoré musí spĺňať na to, aby sme na nej mohli žiť.

Voda v kvapalnom skupenstve sa podľa výskumníkov nachádza aj na iných planétach, o čom svedčí Jupiterova planéta Europa, ktorá sa však nachádza pod hrubou vrstvou ľadu. Práve z toho dôvodu si vedci myslia, že život môže existovať aj na tejto planéte. Ľudia by sa však museli naučiť žiť v rozsiahlom oceáne.

Ale späť k "náhradnej Zemi". Hviezdy, okolo ktorých obieha, teda už spomenuté červené trpaslíky nie sú vraj až také priaznivé ako naše slnko. Sú menšie a chladnejšie. A vraj vedia byť aj poriadne nevyspytateľné. Chrlia okolo seba solárne búrky a vypúšťajú radiáciu.

Preto by sme si radšej mali šetriť Zem, lebo život na Wolf 1069 b by bol zjavne neúprosný.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false