Ak máš nejaké psychické ťažkosti, vyhľadaj odborníkov. Nezostávajte sami, apelujú na ľudí Linky pomoci (ilu)Lucia Jakubíková
StoryEditor

Ak máš psychické ťažkosti, vyhľadaj odborníkov. Nezostávajte sami, apeluje Linka pomoci

Tlačová správa23.12.2021., 10:40h
Linky pomoci zažívajú počas Vianoc či Silvestra zvýšený nápor.
Lajkuj Brainee.sk na

Paradoxom je, že počas sviatkov pokoja majú ľudia viac stresu. Môžu za to najmä vianočné prípravy, nadmerné očakávania, ale aj osamelosť, vzťahové problémy spojené so strachom  v rodinách, v ktorých je prítomný alkohol a iné závislosti, násilie, ekonomická nedostatočnosť. 

Kam sa obrátiť ak máš psychické problémy? Kam sa obrátiť ak máš psychické problémy? Lucia Jakubíková

Rodičia, ktorí sa rozviedli, riešia napríklad, kto bude na Vianoce s deťmi. Veľmi ťažké sú prvé Vianoce bez blízkych, ktorí zomreli počas roka. Týchto rodín je teraz vplyvom pandémie veľmi veľa, pričom, žiaľ, často ide aj viacnásobné straty.

Psychológovia zároveň upozorňujú na negatívny vplyv dlhotrvajúcej pandémie na duševné zdravie, ktorá tieto javy zhoršuje. Práve pred blížiacimi sa sviatkami je preto potrebné hovoriť o tom, že pomoc existuje.

Odborníci z Linky pomoci sú totiž pripravení. Počas posledných dvoch rokov, keď nás trápi pandémia, sa nápor zvýšil. Obracali sa na ne deti a mladí ľudia, ich rodičia i seniori – všetci sa ocitli v ohrozujúcej situácii, vytvárajúcej strach, stres a úzkosť. „Zvýšený psychický nápor na deti a mladých ľudí sa na Linke 116 111 prejavil aj v náraste hovorov s témou emocionálnych a osobnostných problémov a s potrebou kontaktu a komunikácie. Na našu linku volali často aj žiaci a študenti, ktorí sa ťažko vyrovnávali so stratou blízkeho kontaktu s rovesníkmi a ktorí museli zvládať náročnosť dištančného vzdelávania pri dlhodobo zatvorených školách,“ uviedla Táňa Ivanič Rybanská z Linky detskej istoty. S mladými ľuďmi riešili i kyberšikanu, vzťahové problémy a strach z ochorenia.

Ľudia vyhľadávajú pomoc oveľa častejšie ako v minulých rokoch (ilu) Ľudia vyhľadávajú pomoc oveľa častejšie ako v minulých rokoch (ilu) Lucia Jakubíková

Ľudia vyhľadávajú pomoc oveľa častejšie ako v minulých rokoch

Niektoré z liniek, ako napríklad Linka pomoci obetiam násilia, poskytujú klientom aj komplexné služby psychológa, sociálneho pracovníka či dokonca právnika pri riešení praktických vecí spojených s akútnou situáciou (zabezpečenie chráneného bývania, starostlivosti o deti, podvody a násilie na starších odkázaných osobách a podobne.). Ako uviedla Iveta Schusterová z OZ Pomoc obetiam násilia, epidémia koronavírusu prehĺbila aj sociálne nerovnosti a významne zhoršila situáciu zraniteľných (deti a mladí ľudia, samotná matka s dieťaťom, osoby nad 74 rokov) a vylúčených skupín (ľudia bez domova, ľudia bojujúci so závislosťami).

„Na našej linke sme zaznamenali aj značný nárast klientov (priemerne o 28 – 33 percent), ktorí sú alebo boli obeťami domáceho násilia. Pri dospievajúcich ľuďom vnímame posun k negatívnemu prežívaniu, nárast úzkosti, strachu i prejavov depresívnej symptomatológie,“ doplnila Schusterová.

„Pozitívnym faktom je znižovanie predsudkov voči vyhľadaniu pomoci a zvýšený počet ľudí, ktorí sa neboja požiadať o pomoc,“ hovorí Alexandra Dzureková z Ligy za duševné zdravie, ktorá prevádzkuje Linku dôvery Nezábudka. Na jeseň liga vyzývala ľudí, aby „vypustili paru“. Alexandra Dzureková dopĺňa, že spoločnosť je pretlakovaná, pričom Vianoce sú takým časom, keď sa nám problémy vymknú spod kontroly. 

Epidémia koronavírusu prehĺbila aj sociálne nerovnosti a významne zhoršila situáciu zraniteľných (ilu) Epidémia koronavírusu prehĺbila aj sociálne nerovnosti a významne zhoršila situáciu zraniteľných (ilu) Lucia Jakubíková

„Veľmi chceme povzbudiť ľudí, aby mysleli na svoje duševné zdravie a hľadali cesty, ako paru postupne uvoľňovať – cez aktívny pohyb, čas strávený v stíšení, pri svojich záľubách a v komunikácii so svojimi blízkymi. A, samozrejme, aby neváhali využiť služby odborníkov, ktorí sú pre nich k dispozícii na linkách pomoci.“

„Vnímame, že je úlohou každého z nás – jednotlivcov i spoločností, podporovať búranie stereotypov o psychologickej podpore. Je veľmi silným signálom, keď sa ľudia otvorene hlásia k tomu, že vyhľadať pomoc je správne a normálne,“ uviedla Alexandra Pappová, projektová manažérka Nadácie Volkswagen Slovakia, ktorá podporila štyri najväčšie celoslovenské linky. Vyčlenila na ne sumu 45-tisíc eur a zrealizovala aj komunikačnú kampaň na sociálnych sieťach.

„Okrem známych osobností, ktoré v kampaniach pomáhajú približovať témy duševného zdravia, je dôležitý aj postoj rôznych spoločností, ktoré môžu využiť svoje financie na podporu fungovania liniek pomoci a svoje komunikačné kanály na zvyšovanie povedomia o ich dostupnosti. V Nadácii VW SK sme aj pre rok 2022 vyčlenili financie na podporu liniek – vo výške 50-tisíc eur,“ doplnila Pappová. Peniaze budú určené na chod aj rozvojové aktivity liniek podľa ich potrieb a vyplatia ich hneď začiatkom nového roka. 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa IPčko (@ipcko)

Aby však linky pomoci zvládli nápor začiatkom roka, aj ony musia posilniť stavy. „Za posledné dva mesiace vzrástol dopyt na našich linkách o 150 percent a v praxi to, žiaľ, znamená, že 5 zo 6 ľudí, ktorí k nám volajú, bude počuť obsadzovací tón,“ priblížil aktuálnu situáciu Marek Madro z OZ IPčko. Krízová linka pomoci IPčko riešila pritom za celý rok trojnásobok pomáhajúcich a krízových komunikácií v porovnaní s predošlými rokmi. 

Čísla sú alarmujúce

Od januára do novembra roka 2021 psychológovia a psychologičky z IPčka uskutočnili 64 217 pomáhajúcich a krízových komunikácií s ľuďmi, ktorí na linkách pomoci IPčko.sk, Krízová linka pomoci, Dobrá linka, v krízových službách a ďalších projektoch hľadali pomoc a podporu v náročných až hraničných životných situáciách. V týchto mesiacoch sa na nich obrátilo 10 619 ľudí s pocitom osamelosti, 6 764 mladých ľudí s myšlienkami na ukončenie života, 5 861 rozhovorov bolo o sebapoškodzovaní a 2 192 kontaktov bolo v situácii ohrozenia života pri pokuse o samovraždu.

Spustili preto kampaň na oslovenie individuálnych darcov, ktorú je možné podporiť. „Je nesmierne dôležité, aby ľudia v krízovej situácii vedeli, že sa majú kam obrátiť – bezplatne a anonymne, kedykoľvek potrebujú. A je rovnako dôležité, aby sme dokázali zabezpečiť, že sa im pomoc dostane – že sa dovolajú, alebo že im bude mať kto odpísať na chat, alebo e-mail.“

Kde hľadať pomoc? Kontakty na linky:

  • krizovalinkapomoci.sk
    • nonstop telefonická poradňa: 0800 500 333
    • e-mailová poradňa: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
    • online chatová poradňa www.ipcko.sk
  • ldi.sk
    • nonstop linka pre deti a mládež: 116 111
    • e-mailová poradňa: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
    • online chatová poradňa
  • linkanezabudka.sk
    • nonstop telefonická poradňa: 0800 800 566
    • e-mailová poradňa (e-mailové adresy konkrétnych psychológov priamo na stránke)
  • pomocobetiam.sk
Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/vztahy, menuAlias = vztahy, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
23. november 2024 05:46