Inšpirovala tiež vojakov bojujúcich v druhej svetovej vojne, ktorí po nej pomenovali záchranné vesty. Keď sa nafúkli, pripomínali svojím objemom jej hrudník. Mae Westová nebola len herečkou, tanečníčkou a spisovateľkou, ale aj celosvetovou ikonou. Stala sa prototypom celebrity, ktorá má kariéru postavenú na vyzývavosti, provokáciách a nevídanej sexuálnej otvorenosti. V podstate stačilo, aby vyšla na ulicu, a moralisti už bili na poplach, píše sa na portáli iDnes.
Pre ilustráciu stačí uviesť niektoré jej výroky: „Len málo mužov vie dobre bozkávať, ale ja som, našťastie, mala vždy dosť času ich to naučiť“; „Je to revolver vo vašom vrecku, alebo ste taký rád, že ma vidíte?“; „Je lepšie, keď si nás muži prezerajú, než keď nás prehliadajú.“
Vymodlené dieťa
Športovec a modelka. Tieto dve profesie sa priťahujú dnes rovnako ako v 19. storočí. Emigrantka z Bavorska Matilda Doelgerová si medzi predvádzaním korzetov v New Yorku našla čas na pletky s Johnom Westom, ktorý bol pomerne úspešný boxer. Vzali sa v roku 1889 a čoskoro priviedli na svet dcéru Kate. Tá ale po niekoľkých mesiacoch zomrela. Pár sa o ďalšie dieťa snažil niekoľko rokov, bohužiaľ márne. Keď začínali strácať nádej, 17. augusta 1893 sa im narodila ďalšia dcéra. Mary Jane sa stala žiarivým príkladom vymodleného, starostlivo opatrovaného a tiež náležite rozmaznávaného dieťaťa.
Potom, čo jej otec skončil s boxerskou kariérou, pracoval pre políciu a nakoniec si založil detektívnu kanceláriu. Matka Matilda sa okrem predvádzania šiat pokúšala o hereckú kariéru a dcéru často brávala so sebou. Mary Jane sa prvýkrát postavila pred publikum v piatich rokoch a v roku 1907 začala vystupovať pod pseudonymom Mae. Už vtedy zaujala podivnou hojdajúcou chôdzou, ktorú v ďalších rokoch doviedla k dokonalosti, takže necudným krútením bokov privádzala pánsku časť obecenstva do šialenstva. Niet divu, že ju začali nazývať „Baby vamp“.
Najskôr jazdila s kočovnými spoločnosťami, v 17-tich rokoch si prvýkrát zahrala v divadle na slávnom Broadway. Vzápätí sa o nej objavila zmienka v New York Times, čo naplno odštartovalo jej kariéru.
Smerovanie jej života ale narobilo v širšej rodine množstvo zlej krvi. Najmä jej teta a babička z otcovej strany netajili zdesenie. Naopak, Matilda za dcérou pevne stála. „Mama bola vždy presvedčená, že všetko, čo robím, je fantastické,“ spomínala Mae, ktorá už vtedy mala za sebou prvú svadbu. V 16-tich rokoch sa zamilovala do kolegu z kabaretného predstavenia Franka Szatkusa a o dva roky neskôr sa za neho vydala. Spolužitie im ale vydržalo sotva pár týždňov a Mae sa neskôr tvárila, že manželstvo nikdy neexistovalo. Tiene minulosti ju však predsa len dohnali.
Ako jedna z prvých začala predvádzať provokatívny tanec shimmy, ktorý spočíval v trasení ramenami, vďaka čomu rozvlnila svoj hrudník. A pretože bola mimoriadne obdarená, muži mali o zábavu postarané a strážcom morálky naskakovala husia koža.
To ale nebolo zďaleka všetko. Pod pseudonymom Jane Mastová začala písať divadelné hry, samozrejme, so značne ostrým dejom. Navyše prehlasovala, že ich tvorí v hypnóze, takže obsahujú jej najintímnejšie a najdivokejšie predstavy. V roku 1927 sa pokúsila uviesť predstavenie s názvom Sex, v ktorom mala, samozrejme, hlavnú rolu. „Hru som napísala v posteli. Všetci vedia, že tam som jednoducho najlepšia,“ hovorila. Keď sa v New Yorku schyľovalo k premiére, úrady najskôr nevedeli, či majú zakročiť. Nakoniec sa pod tlakom časti verejnosti rozhodli konať a Mae sa postavila pred súd za ohrozovanie mravnej výchovy.
Aj takú nepríjemnosť dokázala premeniť na sledovanú show. Mala možnosť vyhnúť sa pobytu v cele. Stačilo, aby zaplatila pokutu, ale herečka dobre vedela, že desaťdenný pobyt za mrežami pritiahne oveľa viac zvedavých očí. Navyše večerala v reštaurácii s riaditeľom väznice a hliadkujúcim novinárom nezabudla prezradiť všetky podrobnosti vrátane faktu, že na sebe mala hodvábne nohavičky. Z väzenia sa vďaka dobrému správaniu dostala o dva dni skôr a hra Sex sa nakoniec skutočne odohrala. Kritika ju síce nešetrila, ale na lístky čakali fronty a Mae sa vďaka tomu otvorili dvere k vytúženej filmovej dráhe.
Debutovala v roku 1932 v komédii Noc po noci. Aj napriek tomu, že sa objavila len v niekoľkých záberoch, suverénnym vystupovaním si celý film doslova ukradla pre seba. O rok neskôr už hrala hlavnú rolu v komédii Krivdila mu. Po jej boku sa objavil začínajúci Cary Grand, ktorého si do filmu sama presadila. Keď ho totiž prvýkrát zahliadla v štúdiu, hneď sa jej zapáčil.
„Ak vie hovoriť, tak ho beriem,“ oznámila režisérovi. Film mal obrovský úspech, bol nominovaný na Oscara a zarobil vtedy nevídané dva milióny dolárov. Vďaka tomu zachránil štúdio Paramount pred skrachovaním. Mae si užívala slávu ďalších desať rokov. Počas tej doby sa objavila v desiatich filmoch a u väčšiny sa podieľala aj na scenári. Na mnohých z nich sa vybúrili cenzori, čo ešte zvyšovalo divácku atraktivitu.
Diva v úzkych
Mala množstvo milencov a sama tvrdila, že sa ocitla na mužských kolenách častejšie než akýkoľvek obrúsok. Jej životom prešli známi herci, speváci a športovci, a s každým „úlovkom“ sa nezabudla náležite pochváliť. Všetci tak vedeli, že medzi nimi bol aj známy gangster Bugsy Siegel. Vysneného dieťaťa sa ale nikdy nedočkala, čo neskôr veľmi ľutovala.
V roku 1935 ju v románe „Válka s Mloky“ spomenul Karel Čapek. Zahrnul ju do imaginárnej ankety medzi slávnymi osobnosťami, ktoré sa mali vyjadriť, či Mloci majú dušu. Mae v Čapkovom podaní štýlovo odpovedala, že nemajú žiadny „sex-appeal“, čiže nemajú ani dušu.
V rovnakom roku sa diva stala ústrednou postavou ďalšieho škandálu, ktorý ju tentokrát skutočne dostal do úzkych. Za všetko mohla jej dávna svadba s Frankom Szatkusom, ktorú sa nikdy nenamáhala anulovať. Oficiálne tak bola stále vydatá. A v roku 1935 istý všímavý úradník našiel v archívoch jej svadobný list, podľa ktorého sa v roku 1913 vydala za herca Guida Deira. Nastalo veľké „haló“ a o herečku sa opäť začala zaujímať polícia, tentokrát kvôli podozreniu z mnohomužstva. Nikdy sa ale nepreukázalo, že by svadba s Deirom skutočne prebehla, a tak vyviazla bez trestu. Kauza ju ale prinútila k tomu, aby po rokoch požiadala o rozvod so Szatkusom.
Pikantnými historkami nešetrila ani v rádiu. „Doprajem si ranné klystíry. Koža je po nich hladká a človek sladko vonia na oboch koncoch,“ opisovala v jednom rozhovore, ktorý vyvolal nielen lavínu sťažností, ale tiež jedno preventívne opatrenie. Rozhlasové stanice prestali Mae pozývať do živého vysielania.
Čo nezvládli cenzori, dokázal čas. Keď sa Mae priblížila k 50-tke, začala v sexuálne ladených rolách pôsobiť neprimerane. V roku 1943 sama odišla z Hollywoodu a vrátila sa do sveta kabaretu, kde sa cítila ako ryba vo vode. Vystupovala okrem iného v Las Vegas v predstaveniach plných mladých kulturistov, medzi ktorými si v roku 1945 našla aj životného partnera. Stal sa ním o 30 rokov mladší Paul Novak, ktorý sa pýšil titulom Muž Kalifornie. „Bol som na Zem poslaný z jediného dôvodu – aby som sa staral o Mae,“ hovoril zamilovaný Paul.
Aj napriek mnohým neprajníkom ich láska vydržala dlhšie než štvrť storočia a dvojicu rozdelila až herečkina smrť. V auguste 1980 prekonala mŕtvicu, po ktorej prestala hovoriť, zomrela o tri mesiace neskôr vo svojom dome v Los Angeles vo veku 87 rokov.
Predtým sa ale ešte dočkala nečakaného filmového návratu. V roku 1970 sa objavila vo filme Myra Breckinridgea a potom nasledovala komédia Sextette. Najmä druhý film ale u divákov neuspel. Pozerať sa na 85-ročnú starenku, ktorá trúsi sexistické narážky zvládol len málokto. Ako poznamenal jeden z kritikov: „Je to ako vážna autonehoda. Je to príšerné, ale aj napriek tomu nemôžete odtrhnúť zrak.“
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.