Po roku je tu opäť ten čas. Takmer každý obchod to na svojich zákazníkov skúsi takzvaným Black Friday (Čierny piatok). Ide o jednodňovú akciu na tovar, ktorá by mala byť tou najväčšou, akú v priebehu roka nájdeš.
Zničené americké obchody po nájazdoch ľudí by vedeli rozprávať. Samozrejme, niekde sa to skutočne deje, no často sa môžeš stretnúť s minimálnymi zľavami, ktoré vyzerajú masívne len preto, že tovaru predtým umelo nafúkli ceny.
Tak či onak, dnešná otázka znie úplne inak - zamýšľal si sa niekedy nad tým, ako Black Friday vôbec vznikol?
V rámci série Stručná história sme ti už priniesli:
- Stručná história pátrania po nesmrteľnosti: Gilgameš, kameň mudrcov a injekcie zo psích semenníkov
- Stručná história hygienických návykov: Kto sa umýval, bol hriešny. Panovníci vykonávali potrebu aj za skriňami
- Stručná história salemských procesov s čarodejnicami. Desiatky ľudí zomreli len kvôli poverčivosti
- Stručná história útokov radikálov na LGBTQ komunitu. Juraj nebol jediný, zbytočná nenávisť sa šíri celým svetom
- Stručná história obchodných centier, alebo ako sa veľkolepá vízia stala nudnou nákupnou realitou
- Stručná história času. Kto sa postaral o to, že dnes kedykoľvek vieme, koľko je hodín?
- Stručná história života najchudobnejších ľudí. Trest smrti, predaj detí za dva doláre či chudobince plné násilia
Krach burzy
Prvé zaznamenané použitie výrazu „Black Friday“ nebolo podľa webu History aplikované na nákupy po sviatku po Dni vďakyvzdania, ale na finančnú krízu: konkrétne na krach amerického trhu so zlatom 24. septembra 1869.
Jay Gould a Jim Fisk, dvaja notoricky bezohľadní finančníci z Wall Street, sa spoločne rozhodli skúpiť čo najviac národného zlata s myšlienkou vyhnania ceny do nebies a následného predaja so ziskom. Nakoniec tým spôsobili pád burzy a bankrot všetkých od boháčov z Wall Street až po obyčajných farmárov.
Žiadni otroci
Posledné roky sa internetom zase začal šíriť mýtus, že Black Friday vznikol preto, že v 19. storočí si majitelia plantáží na juhu Spojených štátov mohli kupovať otrokov po Dni vďakyvzdania so zľavou.
Ľudia živení touto myšlienkou začali maloobchodný sviatok masívne bojkotovať. V skutočnosti však len podľahli mýtu, podobne ako ľudia stojaci hodiny pred obchodmi sľubujúcimi zľavy.
Najčastejšie opakovaným príbehom o vzniku Black Friday je, že maloobchodníci po roku fungovania v strate potrebovali konečne zisk. Spoliehali sa preto na deň po Dni vďakyvzdania, pretože sviatoční nakupujúci utrácali svoje peniaze za zľavnený tovar vo veľkom.
Aj keď je pravda, že maloobchody zvykli pri účtovníctve zaznamenávať straty červenou farbou a zisky čiernou, podľa History je táto verzia pôvodu Black Friday síce oficiálnym, ale nepresným príbehom tejto tradície.
Počiatky vo Philadelphii
Skutočná história tohto „sviatku” v skutočnosti nie je taká príjemná, ako by sa mohlo zdať. Výraz Black Friday začala používať v 50. rokoch minulého storočia polícia v meste Philadelphia.
Označovali ním chaos, ktorý nastal po Dni vďakyvzdania, pretože mesto zaplavili davy ľudí z predmestia, ktorí si chceli nakúpiť pred veľkým sobotným futbalovým zápasom. V ňom sa každoročne stretávali tímy armády a námorníctva.
Policajtov namiesto dňa voľna čakali mimoriadne dlhé zmeny, počas ktorých sa museli vysporiadať nielen s kolabujúcou premávkou, ale aj zlodejmi v obchodoch. Tí si doslova užívali chaos a fakt, že polícia jednoducho nedokázala byť všade.
V roku 1961 už pomenovanie Black Friday poznal v meste úplne každý. Obchodníci sa preto (neúspešne) pokúsili zmeniť ho na Veľký piatok, aby odstránili negatívnu konotáciu a prilákali aj tých, ktorí sa mu rozhodli začať vyhýbať.
Dlhá cesta na výslnie
Trvalo dlhé roky, kým sa tento názov dostal do zvyšku v krajiny. Dokonca ešte ani v roku 1985 sa vo väčšine Spojených štátov nepoužíval. Až koncom 80. rokov obchodníci našli spôsob, ako Black Friday vrátiť na výslnie.
A tu sa už dostávame k oficiálnemu príbehu jeho vzniku. Na temnejšie korene tohto termínu vo Philadelphii sa tak zabúda. Od celoštnátnej oslavy Čierneho piatku sa svet posunul na štvordňové zbesilé nakupovanie.
To začína Black Friday, pokračuje Small Business Saturday/Sunday a nasledovaný je Cyber Monday. Obchody sa v piatky otvárajú skôr, takže ak niekto túži po svojom lacnom televízore, musí sa pred obchod postaviť ešte uprostred noci.
Okrem toho si však treba povedať aj to, že najväčší hráči na maloobchodnom trhu rozhodne nepotrebujú Black Friday, aby boli ziskoví. Tí zarábajú peniaze v priebehu celého roka. Len si to predstav - myslíš, že Walmart alebo Amazon by mal úspech u investorov, keby trištvrte fiškálneho roka končí v strate a všetko sa snaží dohnať mesiac pred Vianocami?
Posunutý Deň vďakyvzdania
Ak si odmyslíme celý Black Friday, stále tu máme príbeh maloobchodníkov, ktorí sa s blížiacimi sa sviatkami pokúšali zarobiť čo najviac. Dokonca kvôli tomu oficiálne presunuli slávny Deň vďakyvzdania!
V roku 1939 totiž Retail Dry Goods Association varovala prezidenta Franklina Roosevelta, že ak dovolenková sezóna (a s ňou aj nákupná horúčka) začne až po Dni vďakyvzdania, ktorý vychádzal na posledný novembrový štvrtok, maloobchod pôjde do rezervy.
Roosvelt prišiel s jasným, no pomerne bizarným riešením - konanie sviatku posnul o týždeň skôr na predposledný novembrový štvrtok. Prezident toto rozhodnutie ale oznámil až koncom októbra, čo rozhnevalo ľudí.
Mnohí mali už nahlásenú dovolenky, takže sa vzbúrili a sviatok oslavovali v pôvodný deň. Nový dátum posmešne označili „Franksgiving“. Štátne úrady nevedeli, ako sa zariadiť, a tak oslavovali po svojom - voľno si zobrali v oba dátumy.
V roku 1941 sa veci dali na pravú mieru po tom, čo Kongres oficiálne schválil zákon, podľa ktorého bol Deň vďakyvzdania ustanovený na štvrtý novembrový štvrtok, a to bez ohľadu na Black Friday, ktorý si vtedy ľudia ešte stále spájali „len“ s krachom burzy.