Veľké fast fashion značky ako H&M či Zara začali vyrábať vo veľkom aj nábytok. Ide o masovú produkciu plagiátov z nekvalitných materiálov, ktoré nepodliehajú žiadnej kontrole výroby, nedbajú na kvalitu a najhoršie na tom je, že ľudia, ktorí vyhotovujú výrobky, sú prevažne z krajín tretieho sveta. Ich pracovné podmienky a mzdy sú viac ako zlé.
Romi Klimeková založila spoločne s Dominikou Homolovou občianske združenie Pes v núdzi. Od roku 2011 sa venuje svojej veľkej vášni - interiérovému dizajnu pod značkou RK selection. Spoločne s architektkou Petrou Mark majú vlastnú značku DVE, ktorá zastrešuje výrobu stolíkov a doplnkov z mramorov a iných kameňov.
Romi stojí za dizajnom mnohých súkromných rezidenčných interiérov, prevažne v Bratislave, posledné roky už aj verejných projektov ako klinika ENVY v Prahe, či novou reštauráciou BUBBLES na Pontóne na Dunaji. S akými materiálmi najradšej pracuje? Prečo ju inšpiruje príroda? Čo to znamená pojem fast furniture a prečo je tak škodlivý?
Ako ste sa dostali k práci interiérovej dizajnérky?
Bol to postupný vývoj a sled udalostí, ktoré ma k tejto práci priviedli. Už počas vysokej školy som pracovala v oblasti módy ako redaktorka, stylistka. Estetika mi bola vždy blízka, zariaďovanie interiérov bolo spočiatku hobby, neskôr sa pretransformovalo do práce.
S akými materiálmi a farbami najradšej pracujete?
Osobne preferujem prírodné a nadčasové materiály ako sú drevo, kameň, z kovov mám najradšej mosadz, ale mám rada aj inovácie, nové spracovanie materiálov, ktoré vieme vďaka dnešným technológiám vytvoriť, ale musí z nich ísť pravosť. To je – že sa nesnažia na niečo hrať alebo napodobňovať. Farby mám rada, ale som v nich skôr striedma a ak už ich používam, najčastejšie sú to odtiene kráľovských farieb.
Prečo vás inšpiruje najmä príroda?
Je pre mňa najdokonalejšia dizajnérka a ešte som sa nestretla s tým, že by niečo nakombinovala zle, čo by nelahodilo našim očiam a duši.
Ľudia chcú často do domácnosti pekné, dizajnové kúsky. Utiekajú sa však k lacným napodobeninám. Ako by ste vysvetlili pojem fast furniture?
Momentálne ide o veľký problém, rovnako ako fast fashion. Je to masová produkcia plagiátov z nekvalitných materiálov, ktoré nepodliehajú žiadnej kontrole výroby, nedbajú na kvalitu a najhoršie na tom je, že ľudia, ktorí vyhotovujú výrobky, sú prevažne z krajín tretieho sveta a pracovné podmienky sú viac ako zlé. Je to mašinéria, biznis na úkor niekoho a niečoho. A konečný faktor je aj neúcta k dizajnu a duševnému vlastníctvu. Žiaľ, rýchlo, kvalitne a lacno nefunguje.
Prečo je taká výroba problém?
Vytvára sa veľa odpadu, veľa brakov, ktoré naozaj doma nepotrebujeme, nehľadiac na to, aký to má dopad na prírodu a nakoniec aj pre naše peňaženky. Veta „nie sme tak bohatí, aby sme kupovali lacné veci” to podľa mňa úplne vystihuje. Dobrý a kvalitný interiér nie je o zahlcovaní priestoru, mal by byť funkčný a trvácny. Ak máte potrebu dekoru, investujte do umenia alebo úžitkového umenia, ideálne tiež hodnotného.
Dizajnové kúsky však často stoja nemalé peniaze...
Menej je viac a pokojne to môže byť o životnom štýle, kupovať postupne, počkať a našetriť si, siahnuť po značkách, ktoré sú cenovo dostupné a nemusia byť tak známe. Odporúčam tiež vintage, repasovať veci, kupovať z druhej ruky, dnes je tých možností naozaj veľa, len stačí chcieť.
Akých slovenských dizajnérov sa určite oplatí podporovať?
Každého, ktorého tvorba sa vám páči. My sme krajina, v ktorej má remeslo tradíciu a všetko sa pomaly vytráca, ostalo pár fabrík, ktoré sa snažia prežiť. Máme tu šikovných ľudí, výrobcov, v Čechách detto. Smutné je, že často u nás platí, že niečo zo zahraničia je lepšie a pritom doma máme toľko možností. Ak nebudeme podporovať lokálne veci, tak nemajú šancu prežiť.
Máte aj vy momentálne nejaký vytúžený dizajnový kúsok?
Áno, mám svoj "wish list" a postupne si tie sny plním a teším sa z toho. Aktuálne je to stolička, ktorú chcem do chodby, jej prvý model navrhol Hans J. Wegner pre Carl Hansen & Søn v roku 1949, volá sa CH24 alebo Wishbone Chair a produkuje sa za tých istých výrobných postupov, ako počas uvedenia na trh v roku 1950. Odporúčam si pozrieť aj video z dielne značky, je to uspokojivý pohľad.