Romi Klimeková o fast furnitureMaria Alkhimova, Pavel Kudiváni/
StoryEditor

Interiérová dizajnérka: Fast furniture je dnes rovnako veľký problém ako fast fashion

Marta Fandlová27.08.2022., 15:00h

Nábytok je druhým najväčším prispievateľom do komunálneho odpadu. Ročne ho vznikne viac ako 12,1 milióna ton, z toho sa však veľká časť vyhodí.

Lajkuj Brainee.sk na

Veľké fast fashion značky ako H&M či Zara začali vyrábať vo veľkom aj nábytok. Ide o masovú produkciu plagiátov z nekvalitných materiálov, ktoré nepodliehajú žiadnej kontrole výroby, nedbajú na kvalitu a najhoršie na tom je, že ľudia, ktorí vyhotovujú výrobky, sú prevažne z krajín tretieho sveta. Ich pracovné podmienky a mzdy sú viac ako zlé.

Romi Klimeková založila spoločne s Dominikou Homolovou občianske združenie Pes v núdzi. Od roku 2011 sa venuje svojej veľkej vášni - interiérovému dizajnu pod značkou RK selection. Spoločne s architektkou Petrou Mark majú vlastnú značku DVE, ktorá zastrešuje výrobu stolíkov a doplnkov z mramorov a iných kameňov.

image

Vrátil si oblečenie z online obchodu? Zrejme skončilo na skládke. Prečo je fast fashion hotové peklo?

Romi stojí za dizajnom mnohých súkromných rezidenčných interiérov, prevažne v Bratislave, posledné roky už aj verejných projektov ako klinika ENVY v Prahe, či novou reštauráciou BUBBLES na Pontóne na Dunaji. S akými materiálmi najradšej pracuje? Prečo ju inšpiruje príroda? Čo to znamená pojem fast furniture a prečo je tak škodlivý? 

Ako ste sa dostali k práci interiérovej dizajnérky?

Bol to postupný vývoj a sled udalostí, ktoré ma k tejto práci priviedli.  Už počas vysokej školy som pracovala v oblasti módy ako redaktorka, stylistka. Estetika mi bola vždy blízka, zariaďovanie interiérov bolo spočiatku hobby, neskôr sa pretransformovalo do práce. 

S akými materiálmi a farbami najradšej pracujete?

Osobne preferujem prírodné a nadčasové materiály ako sú drevo, kameň, z kovov mám najradšej mosadz, ale mám rada aj inovácie, nové spracovanie materiálov, ktoré vieme vďaka dnešným technológiám vytvoriť, ale musí z nich ísť pravosť. To je – že sa nesnažia na niečo hrať alebo napodobňovať. Farby mám rada, ale som v nich skôr striedma a ak už ich používam, najčastejšie sú to odtiene kráľovských farieb.  

image

Dizajn Romi Klimekovej

Eva Klimeková/

Prečo vás inšpiruje najmä príroda?

Je pre mňa najdokonalejšia dizajnérka a ešte som sa nestretla s tým, že by niečo nakombinovala zle, čo by nelahodilo našim očiam a duši. 

Ľudia chcú často do domácnosti pekné, dizajnové kúsky. Utiekajú sa však k lacným napodobeninám. Ako by ste vysvetlili pojem fast furniture?

Momentálne ide o veľký problém, rovnako ako fast fashion. Je to masová produkcia plagiátov z nekvalitných materiálov, ktoré nepodliehajú žiadnej kontrole výroby, nedbajú na kvalitu a najhoršie na tom je, že ľudia, ktorí vyhotovujú výrobky, sú prevažne z krajín tretieho sveta a pracovné podmienky sú viac ako zlé. Je to mašinéria, biznis na úkor niekoho a niečoho. A konečný faktor je aj neúcta k dizajnu a duševnému vlastníctvu. Žiaľ, rýchlo, kvalitne a lacno nefunguje.  

image

Vieš, kde v skutočnosti končí darované oblečenie? Riešenie jednej katastrofy môže spôsobiť ďalšiu

Prečo je taká výroba problém?

Vytvára sa veľa odpadu, veľa brakov, ktoré naozaj doma nepotrebujeme, nehľadiac na to, aký to má dopad na prírodu a nakoniec aj pre naše peňaženky. Veta „nie sme tak bohatí, aby sme kupovali lacné veci” to podľa mňa úplne vystihuje. Dobrý a kvalitný interiér nie je o zahlcovaní priestoru, mal by byť funkčný a trvácny. Ak máte potrebu dekoru, investujte do umenia alebo úžitkového umenia, ideálne tiež hodnotného. 

Dizajnové kúsky však často stoja nemalé peniaze...

Menej je viac a pokojne to môže byť o životnom štýle, kupovať postupne, počkať a našetriť si, siahnuť po značkách, ktoré sú cenovo dostupné a nemusia byť tak známe. Odporúčam tiež vintage, repasovať veci, kupovať z druhej ruky, dnes je tých možností naozaj veľa, len stačí chcieť.

image

Romi Klimeková

Maria Alkhimova/

Akých slovenských dizajnérov sa určite oplatí podporovať?

Každého, ktorého tvorba sa vám páči. My sme krajina, v ktorej má remeslo tradíciu a všetko sa pomaly vytráca, ostalo pár fabrík, ktoré sa snažia prežiť. Máme tu šikovných ľudí, výrobcov, v Čechách detto. Smutné je, že často u nás platí, že niečo zo zahraničia je lepšie a pritom doma máme toľko možností. Ak nebudeme podporovať lokálne veci, tak nemajú šancu prežiť. 

Máte aj vy momentálne nejaký vytúžený dizajnový kúsok?

Áno, mám svoj "wish list" a postupne si tie sny plním a teším sa z toho. Aktuálne je to stolička, ktorú chcem do chodby, jej prvý model navrhol Hans J. Wegner pre Carl Hansen & Søn v roku 1949, volá sa CH24 alebo Wishbone Chair a produkuje sa za tých istých výrobných postupov, ako počas uvedenia na trh v roku 1950. Odporúčam si pozrieť aj video z dielne značky, je to uspokojivý pohľad.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/biznis/zaujimavosti, menuAlias = zaujimavosti, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
21. november 2024 13:08