Dada a Matúš najprv založili blog Dobrožrúti, z ktorého vznikla predajňa U Dobrožrúta. Otvorili ju v roku 2017 a hneď sa stala obľúbeným miestom v Bratislave. Ľudom medzi prvými priniesli bezobalové nakupovanie, no aj chutné čerstvé kváskové a bezlepkové vegan pečivo.
Pred pár týždňami ohlásili na sociálnych sieťach, že končia. Pre mnohých to bol šok a prekvapenie. Zisťovali sme, prečo sa to stalo a či chystajú nový, iný koncept.
Pred piatimi rokmi ste sa stali prvou zero waste pekárňou s obchodom s dizajnovými eko produktami na Slovensku. Momentálne prevádzku zatvárate...
Hlavný dôvod je ten, že už pár mesiacov žijeme 250 kilometrov od Bratislavy. Snažili sme sa nájsť nového majiteľa, ale, bohužiaľ, nikto sa nenašiel a koordinovať takúto firmu na diaľku je peklo. Dôvod, prečo Dobrožrúta len nepresunieme bližšie k nám a neotvoríme novú prevádzku je, že je extrémny problém nájsť naozaj zodpovedných zamestnancov, bijeme sa so zdražovaním, do ktorého sa nechceme pridať a už dlhodobo nefunkčný model zamestnanec/zamestnávateľ v gastro odvetví, ktorý nás priviedol k vyhoreniu v tomto smere.
Ako reagovali zákazníci na zdražovanie?
Boli na to pripravení a odhodlaní rešpektovať zdraženie našich produktov. Nám ale toto nedáva zmysel. Vnímame to skôr ako ukazovateľ absolútnej nefunkčnosti systému ako takého. Dokedy sa bude zdražovať? Veď to je šialené.
Aké boli reakcie okolia na toto rozhodnutie?
Nuž, ľudia sú smutní. Naše pečivo a koláče sú (a to hovorím s pokorou) nenapodobiteľné. Od začiatku sa receptúry budovali nie aby boli, ale aby boli TOP. Všetko, čo tvoríme, je bezlepkové, vegan, bez bieleho cukru, všetko pečivo je čisto kváskové a z jednodruhových múk, ktoré sami miešame - teda žiadne polotovary. Uvedomujeme si, že Dobrožrút zaplátal veľkú dieru na trhu, ale my sme to celé vybudovali z ničoho a viac investovať do rozšírenia sme už nemohli.
Veľmi veľa podnikov na Slovensku ovplyvnila pandémia. Ako ste ju prežívali?
Rozsekla nám koncept. Boli sme prvý bezobalový obchod s remeselnou bezlepkovou pekárňou na Slovensku. Pandémia a neďaleko otvorená konkurencia náš koncept okresala na Remeselnú bezlepkovú pekáreň. Všetko zlé je vlastne na niečo dobré a nám to ukázalo, čo je jadro U Dobrožrúta. Prinieslo to veľké odľahčenie v nákladoch aj celkovej logistike fungovania.
Dostali ste v tom čase nejakú pomoc od štátu?
Keď začala pandémia, naše tržby poklesli o 40 percent a odišli niektorí zamestnanci, náklady v ten mesiac boli aj tak vysoké a pomoc vyrátaná od štátu pokryla jednu osminu reálnych nákladov. Potom sa pomoc už len viac a viac komplikovala a podmieňovala, až sme to vzdali a snažili sa urobiť, čo sa dalo, aby sme to zvládli sami. V jednom momente sme na DPH dlžili skoro 10 000 eur. Mysleli sme, že to je už koniec. Ale zákazníci nás podržali, okresali sme náklady, prepustili ďalších zamestnancov, požičali si, kde sa dalo a nejak sme to ustáli.
V Trenčíne skončil zero waste obchod Bezobalis, po piatich rokoch ste skončili aj vy, mnohé zero waste predajne na Slovensku majú finančné problémy. Ako si vysvetľujete tento pokles o zero waste nakupovanie?
Za nás bezobalový predaj nebolo to, čo generovalo najväčší zisk, aj keď sa to miestami nezdalo. Nás celý čas ťahala výrobňa. Keby sme to celé postavili iba na bezobalovom predaji, už by sme zatvorili pravdepodobne skôr.
Nemyslíte si, že chýba aj osveta zo strany štátu napríklad o výhodách zero waste života pre našu planétu? Prípadne, nechýba podľa vás zero waste obchodom zo strany štátu podpora, vďaka ktorej by ste možno mohli lepšie?
Ťažko povedať, ono je to stále o predaji a naháňaní tržieb, čo aj tak zvyšuje náklady. Je to neudržateľný model. Pomôcť by pomohol individuálny prístup zo strany štátu. Predsa nemôžu rovnaké odvody platiť obrovské korporáty aj malí podnikatelia. Rovnaké dane pre niekoho, kto predáva preukázateľne nezdravé jedlo, ako niekto, kto má dietetické produkty pre zdravotne znevýhodnených ľudí, a tak ďalej. Individuálny prístup na všetkých úrovniach štátu je z nášho uhlu pohľadu jediná cesta.
Čo pre vás znamená posolstvo U dobrožrúta a budete ho šíriť aj po zatvorení prevádzky?
Šíriť dobro. Vždy sme sa snažili urobiť všetko najlepšie ako sme vedeli. A v tom budeme pokračovať.
Čítala som, že si know how aj recepty nechávate, môžeme sa v budúcnosti na niečo nové od vás tešiť?
Zatiaľ netušíme, aký má s nami vesmír zámer, keď to nevyšlo ako sme chceli. Ale niekedy sa človeku nesplní čo si želá, lebo to pre neho nie je to najlepšie. Tak uvidíme, čo Dobrožrút prinesie.
Nahnuté to majú aj ďalšie obchody, ktoré kladú dôraz na trvalú udržateľnosť. Trenčiansky Bezobalis v máji napríklad zatvoril predajňu. Pod jeho koniec sa podpísal mix faktorov. Na jednej strane sa počas pandémie časť ich zákazníkov presunula k diskontnejším nákupom a na strane druhej ich citeľne zasiahol znížený výskyt ľudí vonku. Predajňu pritom mali v širšom centre mesta, kde nie je parkovanie. „Lokalita bola teda odkázaná na peší pohyb,“ približuje majiteľ Martin Gajdoš. Počas lockdownov tak prišli o všetky spontánne nákupy.
Najväčším problémom bolo zabezpečiť pracovnú silu tak, aby ostali zdravé financie obchodu. Nepriaznivé obdobie však dokázali preklenúť. Konečný verdikt nad zatvorením vyniesla až nešťastná udalosť. „Mali sme haváriu a celý sklad s potravinami vytopilo,“ opisuje Gajdoš. Rozhodli sa preto ostať už iba pri zero-waste e-shope, ktorý rozbehli krátko predtým.