
Pre fanúšikov sci-fi a fantasy to bolo šialenstvo. Po troch dlhých rokoch sa Comic-Con minulý mesiac vrátil a v San Diegu dohnal stratený čas odhalením hromady noviniek zo sveta Marvel. Zatiaľ čo herci, štáb a distribútori ťažia a užívajú si spoluprácu s multimiliardovou značkou, ktorú vlastní spoločnosť Disney, je tu jedno pracovné odvetvie, v ktorom nezdieľajú rovnaké nadšenie. Oddelenie VFX (vizuálnych efektov), respektíve bývalí zamestnanci tohto oddelenia prezradili, čomu všetkému boli vystavení zo strany zamestnávateľa.
Pracovali sedem dní v týždni
Iný umelec vizuálnych efektov, ktorý si želal zostať v anonymite, pre webovú stránku magazínu New York Vulture povedal: „Keď som pracoval na jednom filme, každý deň to bolo takmer šesť mesiacov nadčasov. Pracoval som sedem dní v týždni, v priemere 64 hodín týždenne, počas pohodového týždňa. Už sa mi stalo, že si kolegovia sadli vedľa mňa, zlomili sa a začali plakať. Mal som ľudí, ktorí mali po telefonátoch záchvaty úzkosti.“
„Priemysel vizuálnych efektov je plný úžasných ľudí s množstvom dobrej vôle, ktorí sa naozaj starajú. Na konci dňa však prídu šéfovia, čo sa dovtedy len opierali o stenu a začnú klásť šialené požiadavky,“ hovorí Pavlo.
Šikanovanie je v našom odvetví obrovským problémom
„Všetká dobrá vôľa na svete sa jednoducho vyparí, keď sa všetko zmení a oni sa rozhodnú nahradiť túto postavu iným hercom alebo zmeniť celé prostredie. Z ničoho nič sú teraz sú v pizzerii namiesto kukuričného poľa. Na poslednú chvíľu to môže byť dosť extrém.“ Pavlo, ktorý pochádza z USA, ale od roku 1984 žije v Londýne, pokračuje: „Dá sa to charakterizovať ako šikanovanie, ktoré je však filtrované cez viacero vrstiev manažmentu, supervízora a hierarchie. Nie je to tak, že by manažér z Disney niekoho chytil a nadával mu alebo niečo podobné. Je to skôr celková atmosféra.“
„Šikanovanie je v našom odvetví obrovským problémom. Je tu taký vysoký stres a tlak na to, aby sa všetky práce dokončili včas, aj bez extrémnych zmien na poslednú chvíľu.“ Umelci sa obávajú, že ak by sa vyjadrili k platom a podmienkam, mohli by sa dostať na čiernu listinu. Jedným z riešení by mohlo byť spojenie pracovníkov s vizuálnymi efektmi pod záštitou odborov.
Ben Speight, organizátor z Animation Guild, ktorý zastupuje umelcov, spisovateľov a technikov a je súčasťou Medzinárodnej aliancie zamestnancov divadelnej scény zdieľa podobný názor. Poznamenáva, že Disney má za sebou dlhú históriu rokovaní s odbormi zastupujúcimi umeleckých grafikov. „Sú to neuveriteľne ziskové subjekty, ktoré si určite môžu dovoliť rozšíriť kolektívne vyjednávanie na pracovníkov VFX, ktorí momentálne nemajú miesto pri stole.“
Drexel Heard, demokratický stratég a filmový fanúšik hovorí: „Tím vizuálnych efektov nesie najväčšiu zodpovednosť vo filmoch Marvel. keďže je väčšina scén točená pred zeleným plátnom. Disney bude musieť viac využívať svoje tímy vizuálnych efektov a musia byť kompenzovaní za ich prínos a pracovné podmienky.“