Plagát k filmu Joker: Folie À DeuxWarner Bros. Pictures

RECENZIA Joker: Folie à Deux je dokonalou ukážkou toho, že nie každý film potrebuje pokračovanie

Miroslav Kamody03.10.2024., 12:00h

Pokračovanie oscarového miliardového hitu je zbytočné, rozhodne však nie zlé.

Lajkuj Brainee.sk na

Keď sa pred šiestimi rokmi začalo hovoriť o sólovom filme o Jokerovi, najznámejšom Batmanovom záporákovi, mnohí dvíhali obočie. Natočiť sa ho totiž chystal Todd Phillips, režisér série Vo štvorici po opici či komédie Starsky a Hutch. Do hlavnej úlohy obsadil Joaquina Phoenixa, a síce kvalitného herca, no podľa ľudí nevhodného pre stvárnenie tejto komiksovej postavy.

Výsledok? Vynikajúci temný psychologický thriller a pohľad do vnútra zlomeného človeka odmietaného spoločnosťou, ktorý získal 11 nominácií na Oscara a vyniesol Phoenixovi nielen najcennejšiu sošku, ale aj Zlytý Glóbus a cenu BAFTA. Oscar sa ušiel aj islandskej skladateľke Hildur Guðnadóttir za vynikajúci soundtrack, ktorý sa rozhodne oplatí vypočuť aj samostatne.

image

Pre teba filmový zážitok, pre hercov trauma na celý život. Pozri sa, komu známe úlohy spôsobili psychické problémy

Snímka zbierala slová chvály od recenzentov aj divákov a nakoniec zarobila viac ako miliardu dolárov. Aj preto sa začalo hovoriť o pokračovaní, ktoré spočiatku vyzeralo nereálne. Keď sa však na internet dostala fotografia Phoenixa, ktorý predtým pokračovania dôkladne odmietal, ako číta scenár k dvojke, ktorá zároveň mala byť muzikálom. Ako sa nakoniec film podaril?

Zas a znova

Po prekvapivom úvode nás Todd Phillips vracia do špinavého prostredia Gothamu inšpirovaného 70. rokmi, pričom celý film sa v podstate odohráva len na dvoch miestach - v blázinci a súdnej sieni. A technicky je vlastne všetko v poriadku - Phoenix opäť podáva fantastický výkon krehkého a zlomeného človeka, drsné prostredie Arkahmu spolu s násilníckymi strážnikmi má grády a famózna hudba sa ti vryje pod kožu...

Čo je teda na pokračovaní také zlé? Nuž, za takmer dve a pol hodiny sa vo filme poriadne nič prevratné neudeje. Dej je prázdny a v podstate len dookola vyťahuje témy, ktoré sme už videli (násobne lepšie) spracované v prvom filme. Na plátne tak postupne sledujeme dekonštrukciu jednotky okorenenú muzikálovými vystúpeniami, ktoré vo svojej podstate ani nedávajú veľmi zmysel (a to mám muzikály rád) a snažia sa len zdôrazniť to, čo divák z udalostí chápe aj bez nich.

Psychotická romantika

Scenár vyťahuje opäť tie isté karty na stôl a otvára aj veci, ktoré boli v prvom filme uzavreté. A robí to tak neobratne, že občas má divák nutkanie pozrieť sa na hodinky. A keď sa aj zmení prostredie a tón filmu na priemernú súdnu drámu, na plátne sledujeme len niečo, pri čom nadobudneme pocit, že už sme to niekde raz videli. A to ani nehovoríme o fakte, že film tak úplne nevie, kedy má skončiť.

image

Záber z filmu Joker: Folie À Deux

Warner Bros. Pictures

Jedinou zásadnou zmenou je romantický vzťah s Lee (Lady Gaga), ktorá film ťahá vpred v momentoch, kedy sa začína strácať sám v sebe. A Gaga potvrdzuje, že okrem speváckej kariéry s ňou treba rátať aj vo filmovom priemysle. Aj keď je jej postava v scenári extrémne plochá, pred kamerou z nej dokázala vyťažiť maximum.

Po druhé to nevyšlo

Je však potrebné zdôrazniť, že aj napriek tomu všetkému to vizuálne vyzerá stále ku*evsky dobre, Phoenix aj Gaga zo seba dávajú absolútne maximum a ako úvaha nad tým, prečo sme ako spoločnosť stále fascinovaní psychopatmi to celé funguje dobre.

image

Záber z filmu Joker: Folie À Deux

Warner Bros. Pictures

S ohľadom na prvý film je však dvojka absolútne zbytočná a v mnohých ohľadoch repetitívna. Treba to v kine vidieť? Áno. Ale len preto, aby si si pripomenul, že pôvodný film je lepší a že si ho máš počas chladného jesenného večera pozrieť zase.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/zabava/filmy, menuAlias = filmy, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
03. október 2024 12:34