Kométa v sebe ukrýva voduBrainee x Canva

Teleskop Jamesa Webba hlási obrovský objav. Okolo kométy našiel vodu aj záhadu, ktorú si nikto nevie vysvetliť

Miroslav Kamody16.05.2023., 11:30h

Prelomový objav aj hádanka, nad ktorou si najväčšie astronomické kapacity lámu hlavu. Tak vyzerá nový úlovok najvýkonnejšieho teleskopu ľudstva.

Vesmírny teleskop Jamesa Webba mal za sebou komplikovaný príbeh ešte predtým, ako vôbec opustil zemský povrch. Od svojho umiestnenia vo vesmíre však ukazuje, že vyčerpávajúca práca tisícov ľudí stále za to, píše portál Engadget.

Dôkazom toho je aj najnovšie prelomové pozorovanie, pri ktorom výskumníci použili infračervenú kameru na detekciu prvého známeho výskytu vodnej pary okolo kométy v hlavnom páse asteroidov. A ako už zrejme tušíš, dostavil sa úspech.

Konšpirátorom vybuchnú hlavy. Vďaka 5G sieti bude totiž Zem lepšie detekovateľná mimozemšťanmi

Konečne vieme to, čo sme len tušili

Vedci si už dlho mysleli, že kométy môžu uchovávať vodný ľad, a to aj relatívne blízko Slnka. Vo všeobecnosti očakávali, že takéto kométy sa nachádzajú v Kuiperovom páse alebo Oortovom oblaku.

Doteraz však o tom nemali žiadne spoľahlivé dôkazy a Webbov teleskop je nateraz jediné zariadenie vytvorené človekom, ktoré je dostatočne výkonné na podrobné štúdium komét.

Kométa

Unsplash/Justin Wolff

Nebol by to však vesmír, keby prelomové zistenie okrem zásadného objavu neprinieslo aj novú hádanku. Oxid uhličitý totiž bežne predstavuje desať percent potenciálne odpareného materiálu v kométe. Prístroje teleskopu však nič také nezistili.

Potrebujeme viac údajov

Výskumníci preto teraz špekulujú, či sa CO2 nemohol v priebehu miliárd rokov rozptýliť, prípade či kométa nevznikla v takej časti slnečnej sústavy, ktorá jednoducho žiadny oxid uhličitý nemala.

Never hlúpym článkom o desivých asteroidoch rútiacich sa na Zem. Toto by sa skutočne stalo, ak by nám reálne hrozila zrážka

Aj samotní odborníci priznali, že bude potrebných omnoho viac pozorovaní, aby sme skutočne pochopili to, čo sa nám teraz podarilo zistiť. Podľa nich by bol najideálnejším spôsobom pokračovania výskumu zber vzoriek.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false