Organizácia Spojených národov definuje udržateľnosť ako „uspokojovanie potrieb súčasnosti bez ohrozenia schopnosti budúcich generácií uspokojovať svoje vlastné potreby“. Toľko komplikovaného žargónu však sťažuje rozlíšenie medzi environmentálnymi etickými postupmi a obyčajným marketingom, píše portál The Conversation.
„Niektoré veľké značky a veľké korporácie propagujú a označujú svoje produkty ako ekologickejšie, než v skutočnosti sú. V roku 1986 americký environmentalista Jay Westerveld vymyslel termín „greenwashing“ na označenie hotelov, ktoré propagovali opätovné používanie uterákov ako ekologicky uvedomelú iniciatívu, pričom išlo skutočne o opatrenie na znižovanie nákladov,” hovorí Lala Rukhová, doktorandská výskumníčka v oblasti energetiky na Univerzita v Galway.
Greenwashing dnes zahŕňa širokú škálu klamlivých marketingových taktík, ale ako spotrebitelia máme právo poznať skutočný vplyv našich rozhodnutí na životné prostredie. Tu sú štyri spôsoby, ako sa vyhnúť oklamaniu greenwashingom:
1. Hľadaj marketingové módne slová
Hľadaj dobrý marketing a módne slová ako „prírodný“, „ekologický“, „udržateľný“ a „zelený“. Tieto štítky môžu byť otvorené, bez technickej definície alebo akýchkoľvek právnych požiadaviek. Napríklad výraz „kompostovateľný“ sa líši od „domáceho kompostovateľného“ – vyžaduje priemyselné spracovanie s vysokými teplotami, aj keď to môže znieť ekologicky.
„Neexistuje žiadny zákonný časový limit na označenie niečoho rozložiteľného – všetko sa nakoniec rozpadne, dokonca aj plastové tašky,” vysvetľuje Rukhová. Nič také ako úplne bezuhlíkový produkt neexistuje. Každý proces, každý produkt, každý dodávateľský reťazec má spojené s emisiami uhlíka.
Takže každý marketingový jazyk by mal odrážať vplyv konkrétneho produktu alebo značky. Niektoré z nich používajú roztomilo vyzerajúce emotikony a karikatúry s hláškami, ktoré vyzerajú podobne ako niektoré certifikácie, no v skutočnosti sú bezvýznamné.
„Na vyriešenie tohto problému Európska komisia nedávno navrhla smernicu, ktorá vyžaduje, aby spoločnosti podložili ekologické tvrdenia dôkazmi, so zameraním na metódy životného cyklu a environmentálnej stopy a stanovila minimálne požiadavky na značky a logá udržateľnosti.”
2. Over si prípadné tvrdenia
Pred nákupom čohokoľvek sa zastav a vyžiadaj si dôkazy na podporu akýchkoľvek tvrdení značky. Buď hľadaj štatistiky, ktoré dokazujú tvrdenia na webovej stránke spoločnosti, certifikácii tretej strany alebo požiadaj značku a dodávateľa o dôkazy o svojich tvrdeniach. Ak sú skutočne ekologickí, hrdo sa podelia o skutočné čísla.
3. Hľadaj certifikáciu
Legitímne certifikácie tretích strán, ako sú energetické štítky nariadené EÚ, poskytujú cenné a pravdivé informácie o energetickej účinnosti domácich elektrických spotrebičov. Nepodliehaj náhodným nálepkám, ktoré vyvolávajú dojem formálneho overenia, ale nevyžadujú splnenie žiadnych špecifických kritérií.
Etikety na recykláciu plastov môžu byť tiež mätúce. Trojuholník s tromi šípkami, nazývaný Mobius Loop, je univerzálnym symbolom, ktorý znamená „recyklovateľný“. Mobius Loop s číslom však označuje typ plastu (existuje sedem rôznych typov) – nejde teda o tvrdenie že obal je recyklovateľný.
„Aj keď je plast technicky recyklovateľný, musí byť pred recykláciou suchý, čistý a oddelený. Jedna plastová fľaša na vodu môže obsahovať tri alebo štyri rôzne druhy plastov, od samotnej fľaše až po uzáver a etiketu. Spolu ako kompozit môže byť niektoré ťažké recyklovať,” vysvetľuje Rukhová. Nové priviazané uzávery fliaš sú nariadené Európskou úniou, aby zabránili vzniku odpadu, ale stále neuľahčujú recykláciu.
4. Pozri sa na to zo širšej perspektívy
Niektorým spoločnostiam na tom naozaj záleží. Už 35 rokov sa spoločnosť na outdoorové oblečenie Patagonia zaviazala dotovať jedno percento z predaja na ochranu prírody. Viac ako 89 miliónov dolárov (84,5 milióna eur) bolo darovaných environmentálnym skupinám na celom svete prostredníctvom percenta pre iniciatívu Planet.
Predajca kozmetiky Lush tvrdo pracuje na tom, aby uzavrel kruh tým, že obmedzí spotrebu vody a zabráni čo najväčšiemu odpadu z obalov. Skúmaj celkové úsilie značky byť transparentná a šetrná k životnému prostrediu, a nie len pozerať sa na jeden produkt.
„Ak si spoločnosti nestanovujú jasné ciele, nezdieľajú svoj pokrok a nie sú voči svojim zákazníkom otvorené, prejdi na značky, ktoré poskytujú dôkazy, počúvajú svojich zákazníkov a reagujú. Ako platiaci zákazníci máme právo poznať environmentálnu stopu produktov a služieb, ktoré kupujeme,” dodáva výskumníčka na záver.