Oblečenie z viskózy však nie je také udržateľné ako sa zdá.Unsplash/Roya Ann Miller, Brainee/Canva/
StoryEditor

Má ísť o ekologického konkurenta polyesterovej módy. Oblečenie z viskózy však nie je také udržateľné ako sa zdá

Michal Čiernik04.07.2024., 11:00h

Za zelenými módnymi reklamami, ktoré propagujú oblečenie z viskózy ako udržateľnú variantu budúcnosti, sa skrývajú stovky miliónov vyrúbaných stromov a zničená príroda.

Lajkuj Brainee.sk na

Možno si myslíš, že nosenie trička vyrobeného z dreva z neho robí to najekologickejšie na trhu. A keďže sa v dnešnom svete všetci snažia bojovať proti plastom, mnohé značky volia práve viskózu – mäkkú, polosyntetickú tkaninu vyrobenú z buničiny stromov. Látka s vlastnosťami podobným hodvábu, no za oveľa nižšiu cenu a oveľa odolnejšia, sa tak stala treťou najpopulárnejšou látkou po bavlne a polyestere.

image

Vo Švédsku miznú staré lesy rýchlejšie ako v Amazónii. Zo vzácnych stromov máš možno doma nočný stolík aj ty

Podľa Nicole Rycroft, ktorá pred 10 rokmi založila Canopy, mimovládnu organizáciu so sídlom vo Vancouveri, aby pomohla chrániť staré a ohrozené lesy, však viskóza vôbec nie je tak udržateľná, ako vyzerá. „Mnoho značiek hľadá náhradu za polyester alebo bavlnu, ale začali obchodovať z ďalšou ekologickou katastrofou,“ prezradila pre The Guardian.

Celkovo sa totiž na celom svete každoročne vyrúbe asi 300 miliónov stromov na výrobu viskózy, či už udržateľným alebo iným spôsobom. „Značné množstvá viskózy pochádzajú z ohrozených lesov v Brazílii, Kanade a Indonézii,“ hovorí Rycroft. „Je rok 2024 - určite sme na toľko múdri, aby sme prestali rúbať 1000-ročné stromy a vyrábať z nich tričká,“ dodala.

Nezodpovedné módne značky

Najnovší Index transparentnosti Fashion Revolution odhaľuje, že iba dvanásť percent z 250 najväčších svetových módnych značiek zverejnilo časovo ohraničený a merateľný záväzok k nulovému odlesňovaniu, čo je pokles o tri percentá z predchádzajúceho roka. Medzi nimi sú aj takí giganti ako Burberry, Gucci, John Lewis a Zara.

A aj tie firmy, ktoré tak urobili, svoje ciele neplnia. „Záväzkov nie je nikdy dosť,“ uvádza sa v nedávnej správe o odlesňovaní od Global Canopy, environmentálnej neziskovej organizácie (nesúvisiacej s Canopy). Podľa nej až 63 percent spoločností, ktoré si stanovili záväzky týkajúce sa odlesňovania, nepreukázalo „adekvátne dôkazy o ich implementácii“.

„Mnohé značky to však neberú vážne, pretože si myslia, že zákazníci o tomto probléme nevedia alebo ho nezaujíma,“ hovorí The Guardian Julia Kozlik z Programu pre schvaľovanie certifikácie lesov (PEFC), švajčiarskej mimovládna organizácia, ktorá certifikuje trvalo udržateľné lesné hospodárstvo. Ich štúdia zistila, že 48 percent z 5 329 britských, talianskych, francúzskych a španielskych spotrebiteľov nevedelo, že lesné vlákna sa používajú v odevoch, zatiaľ čo 76 percent uviedlo, že by sa obávali, ak by získavanie týchto vlákien malo negatívny vplyv na životné prostredie.

Ekologická viskóza

Aby sme však tomuto materiálu len nekrivdili. Existujú certifikované organizácie, ktoré sa zameriavajú na skutočne udržateľnú a ekologickú viskózu. Príkladom je Ecovero. Ide o viskózu novej generácie vyrobenú z kontrolovaných alebo certifikovaných zdrojov dreva. Jej výroba má o 50 percent nižšie emisie uhlíka a spotrebuje sa polovica menej vody ako pri výrobe konvenčnej viskózy. Plus využíva 20 percent recyklovaného materiálu.

Ďalšou dôveryhodnou značkou je už spomínaná CanopyStyle a jej zoznam 550 módnych značiek, ktoré sa zaviazali získavať viskózu bez drancovania prastarých a ohrozených lesov. Ďalším podobným certifikátom je FSC. S viskózou certifikovanou Forestry Stewardship Council si môžeš byť istí, že jej produkcia zabránila odlesňovaniu, podporila biodiverzitu a ochránila domorodé obyvateľstvo a miestne komunity.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
19. november 2024 15:47