Všimol si si niekedy, že v obchodných centrách nie sú hodiny? Nie to to žiadna náhoda, ale premyslený ťah, ktorý vychádza z environmentálnej psychológie. Psychologička ozrejmila, aký vplyv to má na naše nákupné správanie, píše portál Metro.
Existuje šikovný dôvod, prečo sú hodiny v nákupných centrách také vzácne. Je to malý trik nazývaný „časové skreslenie“ alebo „akt zmeny vnímania času“.
Ako to funguje?
„Neprítomnosť hodín v nákupných centrách je precízne vypracovaná stratégia, hlboko zakorenená v psychológii spotrebiteľov,“ povedala pre portál psychologička Laura Geige. „Je navrhnutá tak, aby sa vaša návšteva predĺžila, a tým pádom sa zväčšili aj vaše výdavky,“ dodala.
„Nákupné centrá sú navrhnuté tak, aby boli sebestačnými vesmírmi, v ktorých je pojem času jemne manipulovaný,“ vysvetľuje. Psychologička tvrdí, že zámerná neprítomnosť hodín je strategickým prvkom environmentálnej psychológie. Cieľom tejto stratégie je odpútať človeka od plynutia času. „Čím dlhšie zostanete v tomto stave, tým sa zvyšuje pravdepodobnosť, že urobíte dodatočné nákupy,“ hovorí psychologička. Našu túžbu nakupovať viac a viac poháňa práve odpojenie sa od externého času a našich ďalších plánov.
Výber hudby má svoje opodstatnenie
Nie je to jediná taktika, ktorú obchodné centrá používajú aby zákazníkov zdržali dlhšie vo svojich prevádzkach. Aj výber osvetlenia, teploty či hudby má svoje opodstatnenie. „Tieto zmyslové podnety sú navrhnuté tak, aby zlepšili vašu náladu, znížili stres a jemne motivovali míňať viac peňazí tým, že vytvárajú prostredie, ktoré pôsobí upokojujúco aj stimulujúco,“ vysvetľuje Laura Geige.
Aj predajne potravín majú svoje taktiky, ktorými lákajú zákazníkov, aby míňali viac peňazí. „Supermarkety majú tendenciu hrať pomalšiu hudbu, aby navodili pokojnú atmosféru bez zhonu, vďaka čomu strávi človek v obchode dlhší čas,“ hovorí Richard Price, odborník na šetrenie peňazí a riaditeľ britského online supermarketu Britsuperstore. Price radí, že dobrým spôsobom ako sa ubrániť tejto technike je stanoviť si časový limit. Na týždenný nákup by mala podľa odborníka stačiť jedna hodina.
Aj veľkosť nákupného košíka vplýva na spotrebiteľské správanie. Sociálny experiment z roku 2011 totiž odhalil, že keď sa veľkosť nákupného košíka zdvojnásobila, spotrebitelia nakúpili až o 40 percent viac produktov. „Čím väčší je vozík, tým je pravdepodobnejšie, že nakoniec utratíte viac,“ vysvetľuje Price. Ak chceš teda ušetriť, nabudúce skús siahnuť po menšej veľkosti.