Keď najbližšie vojdeš do predajne, možno by si si mal lepšie prehliadnuť, ako sú usporiadané jednotlivé produkty, pretože supermarkety údajne používajú záludné triky. Ich cieľom má byť udržanie zákazníka v predajni čo najdlhší čas a prinútiť ho nakúpiť viac.
Odborník na architektúru a dizajn Reeves Connelly nedávno prezradil, že jedným z týchto trikov je spôsob usporiadania predajne. Podľa jeho slov je každý kút supermarketov navrhnutý tak, aby zákazník v ňom minul čo najviac peňazí a odišiel s plným košíkom. Ako píše britský portál The Mirror, Connelly zdieľa svoje vedomosti z oblasti dizajnu obchodov a reštaurácií na TikToku.
Chcú viac zarobiť
Aj väčšinu obchodných reťazcov na Slovensku spája rovnaké umiestnenie zeleniny ku vchodom predajní. Connelly nedávno vysvetlil, predajcom ide o to, aby si zákazník najskôr do košíka vložil zdravé potraviny a následne sa necítil tak previnilo, keď si vezme aj nezdravú stravu.
Dizajnérsky guru prezradil aj ďalšie záludné obchodné taktiky. Niektoré základné potraviny, ako napríklad vajcia sú umiestnené až na samom konci supermarketu vraj preto, „aby si bol nútený prejsť okolo viacerých regálov, kým sa k nim dostaneš.”
Ďalším trikom vďaka, ktorému máme v obchode minúť viac peňazí je usporiadanie cereálií v regáloch. Connelly vysvetľuje, že tie nezdravšie a teda aj drahšie varianty sú umiestnené v dolnej časti regálu teda v rovine očí dieťaťa, zatiaľ čo lacnejšie varianty sú hore.
Vážne aj toto?
Niektoré metódy, ktoré dizajnér spomína sú však už trochu pritiahnuté za vlasy. „Jediný spôsob, ako sa dostať k východu, je nemotorne prejsť cez pokladne - má vás to odradiť od odchodu bez toho, aby ste si niečo kúpili," hovorí. Alebo za tým netreba vidieť nič viac a jednoducho ide o prevenciu pred zlodejmi.
Conelly tiež hovorí, že niektoré supermarkety za poslednú dekádu zdvojnásobili veľkosť nákupných košíkov, “pretože výskum potvrdil, že zvojnásobenie veľkosti zvýšilo predaj o 40 percent.”
Keď veci nie sú na svojom mieste
Aj keď Connelly hovorí o tradičnom usporiadaní predajní ako o psychologických trikoch, v skutočnosti nám aj pomáha jednoduchšie sa vo veľkých supermarketoch orientujeme. Ani to však nie je večné a z času na čas sa mení. Podľa Connellyho ide o jeden z ďalších psychologických ťahov.
„Veľmi dobre si uvedomujú, že tieto taktiky budú menej účinné, keď niekoľkokrát navštívite obchod a získate lepší prehľad o tom, kde sa čo nachádza,” povedal. Dôvod pravidelného presúvania niektorých produktov vidí v dezorientovaní človeka, ktorý potom dlhé minúty blúdi po predajni.