Vodu stačí jednoducho prevariťUnsplash/Karen Bailey

Vedci prišli na to, ako vodu zbaviť mikroplastov. Tento návod zvládne doma úplne každý hneď a bez akejkoľvek investície

Miroslav Kamody02.03.2024., 12:00h

Stačí naozaj málo a množstvo mikroplastov v tvojej vode sa rapídne zníži.

Nová štúdia zistila, že prevarením a následným filtrovaním vody z vodovodu je možné odstrániť až 90 percent mikroplastov. To je skvelá správa, pretože ako pripomína portál Yale Environment 360, malé častice plastov, ktoré sú menšie ako zrnko piesku, sa už našli doslova všade.

V krvi aj oblakoch

Od dna Tyrhénskeho mora až po oblaky plávajúce nad horou Fudži v Japonsku, mikroplasty sú jednoducho všadeprítomné. Dostali sa už aj do našich potravín, pitnej vody a dokonca aj vzduchu, ktorý dýchame. Vedci našli mikroplasty v krvi, materskom mlieku a v pľúcach ľudí podstupujúcich operáciu, nehovoriac o tom, že poškodzujú naše bunky.

Mikroplasty ako skaza všetkého života. Vedci ich našli už aj v dôležitom ľudskom orgáne

Vedci v Číne preto v rámci nového výskumu hľadali lacný a jednoduchý spôsob, ako odstrániť mikroplasty z vodovodnej vody. Do mäkkej a tvrdej vody pridali mikroplasty a povarili päť minút so sľubnými výsledkami. Tvrdá voda bohatá na minerály pri varení poskytuje uhličitan vápenatý, ktorý vytvára kriedovú kôru v hrncoch a čajových kanvičkách.

Stačí prevariť

Vedci zistili, že drobné škvrny uhličitanu vápenatého zároveň zachytávajú plastové častice. Tieto kúsky uhličitanu vápenatého sú dostatočne veľké na to, aby sa dali odstrániť preliatím vody cez kávový filter.

Vodu stačí jednoducho prevariť

Unsplash/Thomas Kinto

Tento prístup je účinnejší v tvrdej vode ako v mäkkej - čo je pre väčšinu Slovákov vlastne dobrá správa, vzhľadom na to, aká voda nám často tečie v domácnostiach. Štúdia publikovaná v Environmental Science & Technology Letters zistila, že prevarením mäkkej vody sa odstránilo len asi 25 percent mikroplastov, zatiaľ čo prevarením tvrdej vody sa odstránilo až 90 percent. Netreba tak urobiť nič viac, ako vodu doma prevariť.

26. apríl 2024 22:01