ZemArchív HN

Zem má svoj vlastný tajomný „tep srdca“. Ozýva sa v pravidelných intervaloch, vedci prezradili, ako znie

Miroslav Kamody10.11.2023., 13:00h

Výskum naznačuje, že naša planéta má pomalý, stabilný „tep“ geologickej aktivity, ktorý sa opakuje každých 27 miliónov rokov.

Za posledných 260 miliónov rokov sa toho na našej planéte stihol udiať skutočne mnoho. Dinosaury prichádzali a odchádzali, Pangea sa rozdelila na kontinenty a ostrovy, ktoré vidíme dnes, a ľudia rýchlo a nezvratne zmenili svet, v ktorom momentálne žijeme, píše portál ScienceAlert.

Ale aj napriek tomuto všetkému sa zdá, že Zem si udržiava rovnaké obdobia. Výskum starovekých geologických udalostí, ktorý bol publikovaný v Geoscience Frontiers, naznačuje, že naša planéta má pomalý, stabilný „tep“ geologickej aktivity, ktorý sa opakuje každých 27 miliónov rokov.

Je to horšie, ako sme si mysleli. Naša planéta sa doslova trasie pod vplyvom globálneho otepľovania

Opakuje sa privedelne

Tento pulz zoskupených geologických udalostí – vrátane sopečnej aktivity, masového vymierania, reorganizácií tektonických platní a stúpania hladiny mora – je neuveriteľne pomalý, 27,5-miliónový cyklus katastrofických odlivov a prílivov. Ale našťastie pre nás, výskumníci si myslia, že máme ďalších 20 miliónov rokov, kým sa dostaví ďalší „pulz“.

„Mnohí geológovia sa domnievajú, že geologické udalosti sú v priebehu času náhodné,“ uviedol vo vyhlásení z roku 2021 Michael Rampino, geológ z New York University a hlavný autor štúdie. „Naša štúdia však poskytuje štatistické dôkazy o spoločnom cykle, čo naznačuje, že tieto geologické udalosti sú korelované a nie náhodné.“

Tím vykonal analýzu veku 89 dobre pochopených geologických udalostí za posledných 260 miliónov rokov. Viac ako osem takýchto udalostí, ktoré zmenili svet, sa zoskupilo v geologicky malých časových úsekoch a vytvorilo katastrofický „pulz“.

Zem

Archív HN

Zásadné udalosti pre planétu

„Tieto udalosti zahŕňajú časy morských a nemorských vyhynutí, veľké anoxické udalosti v oceánoch, erupcie kontinentálnych záplav a čadiča, kolísanie hladiny morí, globálne pulzy vnútrodoskového magmatizmu a časy zmien v rýchlostiach šírenia morského dna a reorganizácií platní,“ napísal tím.

„Naše výsledky naznačujú, že globálne geologické udalosti sú vo všeobecnosti korelované a zdá sa, že prichádzajú v impulzoch so základným ~ 27,5-miliónovým cyklom.“

Došlo k úprave

Geológovia už dlhší čas skúmajú možný cyklus v geologických udalostiach. V 20-tych a 30-tych rokoch minulého storočia vedci tej doby predpokladali, že geologický záznam mal 30-miliónový cyklus, zatiaľ čo v 80. a 90. rokoch výskumníci používali najlepšie datované geologické udalosti v tom čase, aby im poskytli rozsah dĺžka medzi „impulzmi“ 26,2 až 30,6 miliónov rokov.

Oceány sa vyparia, ľudstvo vymrie. Vedci prezradili, ako budú vyzerať posledné chvíle našej slnečnej sústavy

Teraz sa zdá, že je všetko v poriadku – 27,5 milióna rokov je presne tam, kde by sme očakávali. Štúdia publikovaná koncom roka 2020 tými istými autormi naznačila, že za týchto 27,5 milióna rokov dochádza aj k hromadnému vymieraniu.

04. máj 2024 16:59