SpánokUnsplash/Gregory Pappas

VIDEO Vedcom sa podaril husársky kúsok. Pieseň, ktorú počuješ vo svojom sne, môžeš konečne preniesť do skutočného sveta

Miroslav Kamody15.09.2023., 08:00h

Pokiaľ vieš, čo je lucidný sen, tak ti bude veľmi rýchlo jasné, ako celý projekt funguje.

Vyzerá to tak, že čoskoro budeme môcť vďaka unikátnemu systému nahrávať melódie, ktoré počujeme v našich snoch. Ako informuje portál ScienceAlert, stroj je aktuálne vo vývoji.

Tím zo startupu REMspace, ktorý funguje ako súčasť Phase Research Center v Rusku, prišiel s kombináciou hardvéru a softvéru, ktorý dokáže dekódovať melódiu do nahratej melódie. Systém sa spolieha na lucidné snívanie: vedieť, že snívate, zatiaľ čo snívate. Vedci sa už desaťročia snažia dostať informácie do a z mozgu počas lucidných snov.

Máš extrémne bujnú fantáziu a zvykneš sa zahĺbiť do snívania počas dňa? Môžeš trpieť komplexnou poruchou

Hranie hudobných rytmov

Zatiaľ čo lucidní snílci zostávajú zamknutí pri normálnej strate svalovej hmoty počas spánku – to znamená, že fyzické brnkanie na gitare alebo klopanie do klávesnice nie je možné – spáčov možno vycvičiť, aby sa počas snívania pokúšali pohybovať, čo sa stalo aj v tomto prípade.

„Štyria ľudia praktizujúci lucidné sny boli vyškolení, aby hrali hudobné rytmy napínaním svalov rúk, na ktorých mali elektromyografické (EMG) senzory,” píšu vedci vo svojom publikovanom článku. „Potom boli títo dobrovoľníci požiadaní, aby vyvolali lucidné sny a zopakovali úlohu pod polysomnografickým pozorovaním v laboratóriu.”

Dobrovoľníci boli vyškolení na hranie rytmu skladby We Will Rock You od skupiny Queen pomocou pohybov rúk, keď boli ešte bdelí, a traja zo štyroch dobrovoľníkov boli schopní prenášať rovnaký rytmus počas lucidného sna.

Môžeme sa zlepšiť

Tieto signály a vzory boli potom spustené pomocou softvérového programu na mieru, aby sa interpretoval rytmus a obnovil rytmus piesne. V niektorých prípadoch boli pohyby paží príliš slabé na to, aby sa dali zaregistrovať, ale boli zaznamenané tri úspešné záznamy.

Zatiaľ čo tento experiment, publikovaný v Dreaming, zahŕňal iba rytmus s dvoma tónmi, vedci tvrdia, že nakoniec by sa ľudia mohli naučiť hrať zložitejšie piesne – a nakoniec by mohli dokonca hrať na nástroje alebo byť súčasťou orchestra vo svete snov.

Elektrošok alebo psychedelický ketamín? Štúdia preukázala, že obľúbená párty droga je účinná v liečbe silnej depresie

Jedna vec je však potrebná

Na to, aby to všetko fungovalo, sú však potrebné lucidné sny. Napriek určitému pokroku v posledných rokoch je stále ťažké ich spoľahlivo spustiť a štúdie naznačujú, že takmer polovica populácie nikdy nezažila lucidný sen.

„Výsledky demonštrujú dôkaz koncepcie prenosu melódií zo snov do reality,” píšu vedci. „Traja zo štyroch účastníkov dokončili experimentálnu úlohu a vo väčšine pokusov boli schopní prenášať rytmické zvuky z lucidných snov.”

28. apríl 2024 13:37