Ľadový muž ÖtziTASR/Marco Samadelli, Gregor Staschitz/South Tyrol Museum of Archaeology/EURAC via AP

Nové zistenia o unikátnom ľadovom mužovi. Ötzi zrejme vyzeral úplne inak, ako sme si doteraz mysleli

TASR17.08.2023., 10:00h

Ľadový muž Ötzi, ktorého múmia bola v roku 1991 objavená v ľadovci v juhotirolských Alpách, mal tmavšiu pokožku, ako sa pôvodne predpokladalo.

V čase smrti bol tiež pravdepodobne plešatý alebo sa mu plešina zväčšovala. Vyplýva to zo štúdie, ktorú v stredu v časopise Cell Genomics zverejnila nemecká Spoločnosť Maxa Plancka pre evolučnú antropológiu. TASR správu prevzala z agentúry AFP.

Vedci skúmali DNA zachovanú v Ötziho ľavej bedrovej kosti. Z nej zistili, že jeho predkovia pochádzali z Anatólie na území dnešného Turecka. Mimoriadne zachovanú prirodzenú múmiu objavili v roku 1991 nemeckí turisti v topiacom sa ľadovci Ötztalských Álp v blízkosti taliansko-rakúskej hranice.

Tutanchamonovu hrobku opradenú legendami objavili pred sto rokmi. Toto si o mladom faraónovi určite nevedel

Telo sa zachovalo vyše 5-tisíc rokov

Telo sa vďaka ľadu v nadmorskej výške 3210 metrov zachovalo viac ako 5-tisíc rokov po jeho smrti. Počiatočná genetická analýza naznačila, že jeho predkovia boli z pastierskych národov vo východnej Európe. Najnovšie zistenia vedcov zo Spoločnosti Maxa Plancka toto zistenie nepodporujú.

S veľkou pravdepodobnosťou bola pôvodná vzorka kontaminovaná modernou DNA, čo viedlo k chybnému zisteniu. Konkrétnejší pohľad do Ötziho minulosti umožnili pokročilé technológie a rozvoj genetiky. „Medzi stovkami raných Európanov, ktorí žili v rovnakom čase ako Ötzi, a ktorých genómy máme k dispozícii, má Ötziho genóm viac spoločných znakov s ranými farmármi v Anatólii, ako s ľuďmi vtedajšej Európy,” uviedli vedci.

Ľadový muž Ötzi

Twitter/Muséum De Toulouse

Spoluautor štúdie Johannes Krause povedal, že jeho tím bol „veľmi prekvapený, keď v najnovšej analýze genómu ľadového muža nenašiel žiadne stopy po pastieroch z východnej Európy”. Z pohľadu genetiky sa zdá, že Ötziho „predkovia prišli priamo z Anatólie”, dodal.

Izolovaná populácia a plešatosť

Vedci sa domnievajú, že pravdepodobne pochádzal z relatívne izolovanej populácie, ktorá mala minimálny kontakt s inými európskymi skupinami. Nepresné sú tiež doterajšie vizualizácie. Experti si pôvodne mysleli, že Ötziho pokožka stmavla v ľade, no podľa najnovších zistení to mohla byť jeho pôvodná farba, uviedol tím vedcov.

Príbeh ľadového muža Ötziho možno nie je až taký unikátny. Archeológovia prišli s novými zisteniami

Ötziho gény tiež vykazujú „predispozíciu k plešatosti”. V dospelosti tak už pravdepodobne väčšinu vlasov nemal a ani ich nemohol mať také dlhé a husté, ako sa predpokladalo.

„Ide o pomerne jasný výsledok, ktorý by tiež mohol vysvetľovať, prečo sa na múmii nenašli takmer žiadne vlasy,” povedal spoluautor štúdie antropológ Albert Zink. Ötziho zobrazenia by sa preto mali aktualizovať. „Nie je to naliehavé, pretože ide vždy len o výklad. Ale jeho pokožka a vlasy boli tmavšie,” dodal. Geneticky mal tiež dispozíciu na cukrovku a obezitu.

Zomrel na úteku

Vedci v predchádzajúcich štúdiách zistili, že Ötzi zomrel na úteku na následky poranenia šípom približne vo veku 45 rokov. Meral 160 centimetrov a vážil 50 kíl.

Podobizeň ľadového muža Ötziho, ktorú vytvorili Alfons a Adrie Kennisovci

TASR/South Tyrol Museum of Archaeology/Ochsenreiter via AP

O spôsobe jeho života napovedá oblečenie a obuv, niekoľko nástrojov a zbraní, ktoré mal pri sebe a posledné jedlo v žalúdku. Vedci tiež vďaka múmii získali poznatky o vtedajšom podnebí a trase jeho poslednej cesty, než ho zavraždili vo vysokej nadmorskej výške.

28. apríl 2024 06:52