Vedci rozrezali 200 miliónov rokov staré vajíčka parazitov.Journal Plos One/ Nonsrirach Et Al./

Vedci rozrezali 200 miliónov rokov staré vajíčka parazitov. Miesto, kde ich našli, ťa určite prekvapí

Michal Čiernik14.08.2023., 15:00h

Parazity boli objavené v 200 miliónov rokov starom fosílnom exkremente. Miestni obyvatelia si z neho robili prívesky pre šťatie.

Výskumníci zistili, že jeden z prvých predátorov na planéte bol zamorený, okrem iných parazitov, hlavne hlístami. Koprolit, ako paleontológovia nazývajú skamenené výkaly, údajne patril k druhu obojživelného fytosaura, predátorovi podobnému krokodílom.

Táto správa prichádza necelý mesiac po tom, čo iný tím výskumníkov oživil prehistorického červa, dávno vyhynutý druh Panagrolaimus kolymaensis, ktorý sa nachádzal spiaci v ľadovom sibírskom permafroste v stave „kryptobiózy“.

Museli použiť diamantovú pílu

V novej štúdii bola časť sedem centimetrová vzorka analyzovaná tímom výskumníkov z Mahasarakham University v Thajsku, ktorí v nej objavili päť druhov parazitických zvyškov, z ktorých každý má dĺžku približne 50-150 mikrometrov.

Skupina podľa svojej správy rozrezala fosílie parazitických vajíčok diamantovou pílou. Tieto ultratenké plátky umožnili tímu paleontológov detailne si prezerať pod mikroskopom prierezy starých infekčných mikróbov, píše DialyMail.

Prívesok pre šťastie

Moderné parazity sú bežnou a dôležitou zložkou ekosystémov, ale staroveké parazity a ich úlohu v prehistorických ekosystémoch bolo tradične dosť ťažké študovať, pretože vo fosílnych záznamoch sa zachovalo tak málo príkladov.

Podľa hlavného autora štúdie, paleontológa Thanita Nonsriracha, ho našli miestni dedinčania. „Zvláštny vzhľad týchto nálezov zaujal dedinčanov, ktorí ich považovali za schopné prinášať šťastie, ak by sa zmenili na talizmany,“ povedal Nonsrirach pre spravodajskú stránku Inverse.

Takto vyzeralo Slovensko v čase dinosaurov. Interaktívna mapa ukazuje, ako sa kontinenty posúvali v priebehu 750 miliónov rokov

Ide o prvý záznam o parazitoch v suchozemských stavovcov z obdobia neskorého triasu v Ázii a vzácny pohľad do života prastarého zvieraťa, ktoré bolo zjavne infikované viacerými parazitickými druhmi. „Toto je prvý objav vajíčok Ascaridida a dôkaz o multiinfekcii u hostiteľa, ktorý možno priradiť Crurotarsi z neskorého triasu Ázie,“ hovorí Nonsrirach, ktorý pracuje v Paleontologickom výskumnom a vzdelávacom centre Mahasarakhamskej univerzity.

Podľa vedca predstavujú tieto zistenia významný príspevok k vedeckému pochopeniu distribúcie a ekológie parazitov z dávnej minulosti.

30. apríl 2024 03:36