Tyranosaurus RexUnsplash/Jon Butterworth

Po Zemi behalo až 1,7 miliardy Tyranosaurov. Vedci sú poriadne prekvapení, mysleli si, že ich bolo ešte omnoho viac

Miroslav Kamody27.05.2023., 09:00h

Ak máš pocit, že 1,7 miliardy Tyranosaurov je veľa, si na omyle. Vedci boli pôvodne presvedčení, že ich bolo ešte o 800 miliónov viac.

Tyranosaurus rex je pre mnohých kráľom spomedzi dinosaurov - ikonický a okamžite rozpoznateľný druh. A podľa novej štúdie behalo svojho času na Zemi až 1,7 miliardy týchto oblúd, píše portál ScienceAlert.

Táto odhadovaná hodnota bola vypočítaná pomocou komplexného číselného analyzovania, zahŕňajúceho priemernú dĺžku života, sexuálnu zrelosť a počet vajec T-rexa, ktoré prežili.

Takto vyzeralo Slovensko v čase dinosaurov. Interaktívna mapa ukazuje, ako sa kontinenty posúvali v priebehu 750 miliónov rokov

Vedci sa mýlili

Hoci 1,7 miliardy je nepochybne veľké číslo, ide o 800 miliónov dinosaurov menej, než uvádza odhad z roku 2021. Najnovšia analýza, publikovaná vo vedeckom magazíne Palaeontology, je založená na najaktuálnejších informáciách, ktoré máme o raste a reprodukcii dinosaurov, a zdá sa, že je presnejšia.

„Model generácie, ako aj predpoklad dĺžky života, reprodukčnej rýchlosti a reprodukčnej hodnoty jednotlivcov, ktoré boli vypočítané z predchádzajúceho modelu, sú v silnom rozpore s naším súčasným pochopením biológie T-rexa a iných teropodov,” píše evolučná ekológka Eva Griebeler z univerzity Johannes Gutenberg v Mainzi v Nemecku.

Skôr než budeme príliš kritickí voči predchádzajúcemu odhadu, je potrebné si uvedomiť, že išlo o prvý svojho druhu a stále obsahuje množstvo cenných údajov. Nová štúdia však použila aktualizované modely prežitia tohto druhu dinosaura.

Model testovali na súčasných druhoch

Jednoducho povedané, nové výpočty naznačujú nižšiu mieru jeho prežitia, menší počet celkových generácií a redukované množstvo kladených vajec. Máme pomerne spoľahlivé údaje o týchto faktoroch založené na detailných štúdiách fosílií a porovnaniach so súčasnými druhmi, o ktorých vedci tvrdia, že si zachovali niektoré vlastnosti dinosaurov.

Veľký mozog či vzpriamená chôdza. Takto by pravdepodobne vyzerali dinosaury, ak by Zem nezasiahol asteroid

Griebeler otestovala svoj model na údajoch 23 rôznych súčasných druhov plazov, vtákov a cicavcov a zistila, že predpovedá početnosti populácií pomerne dobre v porovnaní s predchádzajúcim modelom. To naznačuje, že by mal fungovať aj pre Tyranosaura rexa.

Kde sú všetky ostatky?

Griebeler navrhuje, že jej model - ktorý sa zameriava na maximálnu dĺžku života, vek sexuálneho dozrievania a maximálny ročný počet potomkov - môže tiež pomôcť odhadnúť početnosť populácií pre ďalšie vyhynuté druhy.

Tyranosaurus Rex

Unsplash/Elly Enn

Dobrou správou je, že jeden zo spoluautorov odhadu z roku 2021, paleontológ z University of California v Berkeley Charles Marshall, súhlasí s novou štúdiou. Pre Live Science povedal, že najnovší údaj je „realistickejší”.

Okrem toho, že dospeli k ohromujúcemu číslu 1,7 miliardy, výskum tiež naznačuje, že sme našli iba zanedbateľné percento pozostatkov tohto dinosaura. Prečo je toto percento také malé a kde sú všetky ostatné kosti, to bude otázkou pre budúce štúdie.

25. apríl 2024 21:19