Nedokonalé ovocie by sa malo dostať na trhUnsplash/Alexandr Podvalny
StoryEditor

Plytvanie dosiahlo nový extrém. Ovocie a zelenina s chybičkami krásy sa vyhadzuje, aj keď by ho ľudia chceli

kam09.03.2023., 11:30h

Ľudia tvrdia, že by si kupovali aj nepekne vyzerajúce ovocie. Niektoré výskumy toto tvrdenie potvrdzujú, iné vyvracajú. Ako teda nájsť riešenie zbytočného plytvania potravinami?

Lajkuj Brainee.sk na

To, že svet plytvá potravinami, ako keby ich všade bolo dostatok, azda ani nemusíme pripomínať. Ešte horšie však je, že až polovica všetkého ovocia a zeleniny sa stratí niekde počas pomerne dlhého poľnohospodárskeho potravinového reťazca, píše skupina vedcov pre The Conversation.

Pre lepšiu predstavu, celosvetovo sa približne 14 % vypestovaných potravín stratí po zbere, respektíve skôr, ako sa dostanú do obchodov. 

image

Bezmäsité mäso malo zachrániť svet, realita vyzerá inak. Firmy doň naliali vyše miliardy, ľudia oň nemajú záujem

Nie je pekné? Vyhodiť!

Jeden z výskumov naznačuje, že až 25 % jabĺk, 20 % cibule a 13 % zemiakov pestovaných v Spojenom kráľovstve je zničených, pretože nevyzerajú správne. Vzhľadom na to, aké ovocie a zeleninu môžeš vidieť na pultoch v slovenských obchodoch, údaje zrejme budú podobné.

Podľa odborníkov je to práve snaha výrobcov splniť prísne požiadavky kupujúcich, ktorá môže viesť k tomu, že dokonale jedlé, no nedokonale vyzerajúce potraviny jednoducho neopustia ich farmu.

image

Nedokonalé ovocie by sa malo dostať na trh

Unsplash/Dana DeVolk

Aj preto sme sa dnes dostali do momentu, kedy vidíme nielen pretrvávajúce environmentálne dôsledky plytvania potravinami, ale v rôznych častiach sveta (Európu nevynímajúc) aktuálne vidíme nedostatok ovocia a zeleniny.

Nejdeme správnym smerom

„Akékoľvek riešenia, ktoré zvýšia miestne dopestované produkty na pultoch obchodov, by mohli zlepšiť dostupnosť čerstvých potravín, najmä v mestských oblastiach,” hovorí skupina odborníkov, ktorí stoja za článkom.

Problémom sme najmä my - spotrebitelia. Uprednostňujeme ovocie a zeleninu štandardnej veľkosti bez nedokonalostí, čomu sa snažia prispôsobiť aj samotné supermarkety. V podstate súdime knihu podľa obalu.

image

Ceny potravín stúpajú. Foodbloggerka Lucia ti poradí, ako nakupovať potraviny tak, aby si ušetril

Zdeformované, zle sfarbené, príliš malé alebo dokonca príliš veľké ovocie a zelenina sú tam odmietnuté omnoho skôr, ako by vôbec mali šancu dostať sa do regálov obchodov.

Našťastie však v posledných rokoch narastá trend predaja takéhoto „škaredého“ ovocia a zeleniny. Deje sa to nielen zo strany veľkých reťazcov supermarketov, ale aj špecializovaných predajcov, ktorí predávajú škatule s nepeknými výrobkami. 

Ľudia by ich kupovali

Podľa výskumu pritom až 87 % ľudí tvrdí, že by takéto nedokonalé ovocie a zeleninu jedli a kupovali, keby boli dostupné. Iný výskum však naznačuje, že spotrebitelia môžu byť stále vyberaví a ťažko predvídateľní. Jedna štúdia ukázala, že ľudia pravdepodobne vyhodia jablko so škvrnou, ale ohnutú uhorku by zjedli.

image

Nedokonalé ovocie by sa malo dostať na trh

Unsplash/Andres Carreno

Skupina odborníkov viedla výskum, ktorý naznačil, že samostatný kanál na predaj „škaredých“ produktov by zvýšil zisky pre pestovateľov, znížil ceny pre spotrebiteľov a zvýšil celkový dopyt po produktoch. 

Vo výsledku by malo ísť o win-win situáciu pre všetky straty. Obchody by mali príjem navyše, zákazníci by ľahšie a lacnejšie nakúpili a pestovatelia znížili straty na farme. Zvýšila by sa konkurencia a zároveň klesli ceny.

Sú tu aj negatíva

Je tu však aj druhá strana mince - rastúci trh so „škaredým“ ovocím a zeleninou by mohol byť aj ekonomickou hrozbou pre tradičných predajcov. Pestovatelia by mohli byť menej prísni na kozmetické normy, čo by sa opäť podpísalo nad zásoby v obchodoch.

image

Chceš sa stravovať ekologicky ale nechceš sa vzdať mäsa? Pozri si, ktoré živočíšne produkty sú najšetrnejšie k životnému prostrediu

A ako túto situáciu vyriešiť? Podľa odborníkov je dôležité šíriť povedomie o environmentálnych výhodách „škaredých“ potravín. Okrem vzdelávania je však dôležité všeobecne znížiť kozmetické normy, zamerať sa na priamy predaj, darovať potraviny či zamerať sa na kompostovanie.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
23. november 2024 08:28