MedveďBrainee X Canva

Žiadny superhrdinský film, ale skutočná realita. Vedci chcú napumpovať ľudské svalové bunky medvedím sérom

kam23.07.2022., 12:00h

Na internete sa objavili správy, ktoré na prvý pohľad znejú tak, ako keby malo ísť o začiatok originu nového superhrdinu.

Ako totiž informuje portál Futurism, japonskí vedci tvrdia, že kultivované ľudské svalové bunky môžu zostať po injekcii medvedieho séra napumpované. Tajomstvom je podľa tlačovej správy Hirošimskej univerzity schopnosť medveďov hibernovať na dlhší čas bez straty svalovej hmoty.

Ako totiž vysvetľujú vedci, človek v prípade naberania svalov zjednodušene funguje pravidlom „použi alebo strať“. Medvede však takýto problém nemajú. V stave hibernácie sa ukladajú na celé mesiace bez jedla a pitia, no do prebudenia nestrácajú svalovú hmotu ani silu.

Ľadové medvede a grizly sa pária, vytvárajú obrovské hybridy. Aký podiel má na tom globálne otepľovanie?

O svaly prichádzame príliš rýchlo

Pokiaľ človek nevykonáva činnosť, pri ktorej by zapájal svaly, po troch týždňoch o ne začína prichádzať. V prípade nehybného ležania bez jedla a pitia môžu čoskoro nastať vážne zdravotné problémy až smrť. Tím výskumníkov z Hirošimskej univerzity to však chce zmeniť publikovanou štúdiou v časopise PLoS ONE.

„Hibernujúce zvieratá sú pravdepodobne lepšie opísané ako pod fenoménom ‘no use, but no lose‘, v tom, že existuje potenciálna odolnosť voči svalovej atrofii počas pokračujúcich podmienok nehybnosti,“ uviedol autor štúdie Mitsunori Miyazaki v tlačovej správe.

Medveď

Pexels/Gregory Rogers

Vedci stále presne nevedia, čo spôsobuje, že proteíny a zlúčeniny v medvedích svaloch reagujú na hibernáciu tak, ako reagujú, no odpoveď by mohla byť kľúčom k zlepšeniu kvality života ľudí.

Ak ich pochopíme, môžeme zmeniť svet

„Identifikáciou tohto ‚faktora‘ v sére hibernujúcich medveďov a objasnením neprebádaného mechanizmu svalov, ktoré neochabujú ani bez ich používania, u hibernujúcich zvierat je možné vyvinúť účinné rehabilitačné stratégie pre ľudí a zabrániť tomu, aby sa v budúcnosti stali pripútanými na lôžko.“

Návod pre stret s medveďom. Hlavne neutekaj, základom je chrániť si hlavu a krk

Samozrejme, každý, kto pravidelne cvičí, ti povie, že nie je nič lepšie, ako možnosť pravidelne zdokonaľovať svoje svalstvo. Nie každému sa to však môže podariť, nehovoriac o ľuďoch, ktorí majú zdravotné problémy. Fungovanie hibernácie zvierat môže do budúcna priniesť zistenia, ktoré pomôžu veľkému množstvu ľudí.

25. apríl 2024 19:58