V utorok musel let spoločnosti Singapore Airways z Londýna do Singapuru núdzovo pristáť v Bangkoku. Po desiatich hodinách vo vzduchu ich totiž nad Mjanmarskom nečakane zasiahla extrémna turbulencia.
Lietadlo následne kleslo až o necelé dva kilometre. Tento rapídny pád spôsobil na palube chaos pri ktorom sa zranilo približne 79 ľudí a jeden prišiel o život. Po tomto tragickom incidente odborníci odhalili, ako k tomuto desivému a nepredvídateľnému poveternostnému javu dochádza.
Prúdenie vzduchu
Doktor David Birch, vedúci Centra pre aerodynamiku a environmentálne prúdenie na University of Surrey, povedal pre MailOnline, že je to všetko kvôli prúdeniu vzduchu. „Keď v lietadle zažijete turbulencie, je to preto, že vletelo do oblasti rozrušeného vzduchu plného vírov,“ vysvetlil.
Turbulencie sú extrémne časté a prevažná väčšina incidentov nevedie k vážnemu zraneniu alebo smrti. Ako vysvetľuje Doktor Birch, turbulencia vo výške je úplne prirodzený a normálny jav, ktorý si často ani nevšimneme. „Vo väčšine prípadov sú pred oblasťami s možným výskytom väčších turbulencií piloti vopred varovaní a vyhnú sa im,“ vysvetlil.
Ak však už k zraneniam dôjde, sú to práve turbulencie, ktoré za ne môžu. Podľa Federálneho leteckého úradu (FAA) došlo v rokoch 2009 až 2022 k 163 vážnym zraneniam spôsobeným turbulenciami. Všetky prípady sa týkali palubného personálu, ktorý sa pri turbulenciách častejšie pohybuje po lietadle. Stojí však za zmienku, že americký úrad zaznamenáva len vážne zranenia, ktoré si vyžadujú hospitalizáciu jednotlivca na viac ako 48 hodín alebo majú za následok zlomeniny kostí, poškodenie orgánov, krvácanie alebo ťažké popáleniny.
Ako turbulencie vznikajú
Za turbulenciami prevažne stoja tri faktory. Jednou z najčastejších príčin silných turbulencií sú „mechanické turbulencie“, ktoré sú veľmi bežné v okolí hôr a iných fyzických prekážok. Funguje to podobne ako morské vlny, ktoré sa rozbíjajú o skaly na pobreží. Predtým celistvá vlna sa zmení na roztrhané nepravidelné morské prúdy. Keď vietor zasiahne hory, stane sa to isté a vytvorí to, čo je známe ako „horské vlny“.
Najsilnejšie turbulencie sú však spôsobené búrkami. Silné vetry v búrkových mrakoch môžu spôsobiť pád lietadla nárazovo od 600 až do 2000 metrov. Nebezpečenstvo však nehrozí len v jej epicentre, búrky sú schopné spôsobiť silné turbulencie až 32 kilometrov po vetre.
Tretím typom sú takzvané turbulencie čistého vzduchu. Ako už názov napovedá, sú bez mráčika a nie sú viditeľné. Tento typ je teda oveľa problematickejší, pretože je veľmi ťažké ho odhaliť. Turbulencie čistého vzduchu vznikajú prevažne rozdielnymi teplotami v určitých výškach a smeroch, ktoré spôsobujú prudké zmeny rýchlosti vzduchu. K takýmto turbulenciám dochádza prevažne pri dlhších letoch.
Klimatické zmeny
Minulý rok vedci z Reading University vo Veľkej Británii zistili, že silné turbulencie sa medzi rokmi 1979 a 2020 zvýšili na rušnej severoatlantickej trase o 55 percent.
Nárast pripisujú zmenám rýchlosti vetra vo vysokých nadmorských výškach v dôsledku teplejšieho vzduchu z uhlíkových emisií.
„Máme silné dôkazy o tom, že turbulencie narastajú v dôsledku zmeny klímy,“ prezradil podľa Daily Mail vedúci štúdie profesor Williams. „Naše najnovšie prognózy do budúcnosti naznačujú zdvojnásobenie alebo strojnásobenie silných turbulencií v nasledujúcich desaťročiach, ak sa klíma bude naďalej meniť tak, ako očakávame,“ dodal.