Extrémne odolné baktérie testované na vesmírnej stanici pomáhajú pri ochrane našej pleti.Leonardo.ai/Brainee/

NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý

Michal Čiernik19.04.2024., 14:00h

Extrémne odolné baktérie testované na vesmírnej stanici pomáhajú pri ochrane našej pleti. Vyrábajú z nich opaľovacie krémy.

V 90. rokoch minulého storočia vedec Kasthuri Venkateswaran našiel pri dekontaminácii kozmickej lode zvláštny mikroorganizmus. Baktérie, známe ako bacillus pumilus, boli také odolné, že bežné čistiace roztoky, ultrafialové svetlo a ani peroxid ich nedokázali zabiť.

Podľa vedcov sme možno hľadali život vo vesmíre nesprávne. Odpoveďou môžu byť rastliny na iných planétach

Tento objav viedol k odoslaniu vzorky na Medzinárodnú vesmírnu stanicu, kde ju astronauti testovali mimo laboratória 400 kilometrov nad Zemou, aby videli, čo sa stane. Keď sa vzorka vrátila, mnohé zo spór boli stále nažive , dokonca aj po 18 mesiacoch vystavenia kozmickému žiareniu.

Výskum bol odložený a vzorka mikróbov doslova putovala do mrazničky. Teraz, 25 rokov po jeho prvej detekcii, ho kozmetická spoločnosť so sídlom v Massachusetts používa na výrobu novej zložky opaľovacích krémov, pričom využíva jeho odolnosť voči UV žiareniu.

Opaľovací krém pre astronautov

Cesta baktérií z kozmickej lode až do krémov na pleť však má zaujímavý príbeh. Začína to Kyleom Landrym, ktorý začal svoju kariéru v potravinárstve. Landry tam nadobudol odborné znalosti v oblasti extrémofilov - organizmov, ktoré môžu žiť v najdrsnejších podmienkach Zeme, a dokonca objavil aj nový druh húb.

David Sinclair, genetik z Harvard Medical School, si všimol Landryho prácu a ponúkol mu postdoktorandské miesto vo svojom laboratóriu. Sinclair, ktorého výskum sa sústreďuje na starnutie ľudí a jeho spomalenie, sa zaujímal o pochopenie toho, ako môžu extrémofily žiť tak dlho a tak ľahko sa regenerovať.

Odtiaľ začal Landry pracovať pre Liberty Biosecurity, spoločnosť v sektore bioobrany, ktorú spoluzaložil Sinclair a ktorá sa pokúšala neutralizovať antrax a čierny mor pomocou extrémofilných enzýmov, ktoré sú dobré pri rozklade organického materiálu.

Nakoniec začal spolupracovať s NASA na vývoji zlúčenín, ktoré by mohli chrániť ľudský genóm pred škodlivými účinkami kozmického žiarenia. „Nie sú to rakety, ktoré nás obmedzujú v ceste na Mars,“ povedal pre Mashable Landry. „Je to naša vlastná biológia odolávať nepretržitému žiareniu šesť mesiacov,“ dodal.

30. apríl 2024 10:02