Muža pohrýzla túlavá mačka. Nakazil sa doteraz neznámou infekciouTwitter/chaostrophiccom/

Muža pohrýzla túlavá mačka. Infikoval sa neznámou infekciou, vedci o nej nič netušia

Michal Čiernik07.08.2023., 14:00h

Uhryznutie mačky na ulici môže byť nebezpečnejšie, ako by si si myslel. V Spojenom kráľovstve sa 48-ročný muž, ktorého pohrýzla zatúlaná mačka, nakazil druhom baktérie, ktorú vedci nikdy predtým nevideli.

Jeho imunitná odpoveď na cudzí mikroorganizmus bola šialená. Len osem hodín po tom, čo ho mačka niekoľkokrát uhryzla, mužovi opuchli ruky do takej miery, že musel zavolať sanitku.

Následne mu rany ošetrili, dostal injekciu proti tetanu a poslali ho domov s antibiotikami. O deň neskôr bol však späť v nemocnici. Malíček a prostredník na ľavej ruke mal bolestivo zväčšený a obe predlaktia červené a extrémne opuchnuté, píše sciencealert.

Lekári mu museli chirurgicky odstrániť poškodené tkanivo okolo rán.

Emerging Infectious Diseases/nick K. Jones/

Lekári mu museli chirurgicky odstrániť poškodené tkanivo okolo rán. Dostal tiež tri rôzne antibiotiká intravenózne a poslali ho domov s iným druhom antibiotík. Tentoraz, našťastie, liečba zabrala a on sa úplne uzdravil.

Neznámy druh baktérie

Lekári v nemocnici však ďalej zisťovali, čo sa vlastne stalo. Keď analyzovali mikroorganizmy prítomné vo vzorkách z jeho rán, našli nerozoznateľný organizmus podobný streptokoku. Streptococcus je rod grampozitívnych baktérií, ktorý je spojený s celou radou závažných infekčných ochorení ako je meningitída či zápal pľúc.

Zhrození hygienici. Kúpanie v obľúbenom slovenskom jazere predstavuje akútne nebezpečenstvo a zdravotné riziko

Keď však výskumníci sekvenovali časť genómu tejto baktérie, nezhodovala sa so žiadnym zaznamenaným kmeňom. Bol to nový zárodok, ktorý vedci nikdy formálne nezdokumentovali.

Ako sa ukázalo, baktéria patrí do iného rodu grampozitívnych baktérií nazývaných Globicatella. Úplné sekvenovanie genómu baktérie naznačuje, že sa líši od iných príbuzných kmeňov, ako je G. sulfidfaciens, približne o 20 percent, čo naznačuje, že ide úplne nový a predtým nepopísaný druh.

Twitter/nowmynews/

Pretože G. sulfidifaciens je odolný voči niekoľkým bežným typom antibiotík, môže byť ťažké ho z tela odstrániť. Našťastie nový kmeň objavený v Spojenom kráľovstve dobre reagoval aspoň na niektoré antibiotiká. „Táto správa zdôrazňuje úlohu mačiek ako rezervoárov zatiaľ neobjavených bakteriálnych druhov, ktoré majú ľudský patogénny potenciál," píšu autori prípadovej štúdie.

Nechávate posteľné prádlo aj týždeň neprevlečené? Je na ňom viac baktérií ako na záchodovej doske

Uhryznutie a škrabance mačiek, spôsobujú v Spojených štátoch 66-tisíc návštev na pohotovostnom oddelení ročne. Mnohé vyžadujú antibiotiká alebo dokonca chirurgický zákrok, aby sa zabránilo vážnej infekcii. Preto, ak ťa poškriabe alebo uhryzne túlavá mačka, mal by si si ranu okamžite vyčistiť alebo vydezinfikovať a potom ihneď navštíviť lekára.

27. apríl 2024 20:19