Na vzdialenej exoplanéte sú dokonca aj polárne žiary.Pixabay/hans/

Vedci zachytili „koherentný“ rádiový signál z inej planéty. Komunikujú s nami mimozemšťania?

mor05.04.2023., 15:00h

Astronómovia prezradili, čo môžu opakované rádiové signály z exoplanéty vzdialenej 12 svetelných rokov od Zeme by mohli naznačovať.

Vedci planétu pomenovali YZ Ceti b. Podľa zistení, ktoré boli publikované v Nature Astronomy, výskumníci zachytili rádiové signály pomocou rádioteleskopu.

Slovenský odkaz vo vesmíre: Poslali sme doň človeka aj satelity, planétky nesú mená Hviezdoslava či Partizánskeho

Veria, že tieto vlny sú generované interakciami medzi magnetickým poľom exoplanéty a malým červeným trpaslíkom, okolo ktorého obieha (ten sa volá YZ Ceti).

Astronómovia z projektu tvrdia, že im to môže pomôcť nájsť ďalšie podobné planéty. Vedecký tím použili rádioteleskop prevádzkovaný Národným rádioastronomickým observatóriom, aby pochopili interakcie medzi vzdialenými hviezdami a ich obiehajúcimi planétami.

Joe Pesce, programový riaditeľ National Science Foundation pre National Radio Astronomy Observatory, povedal, že tieto výsledky by mohli dokázať existenciu mimozemského života.

Slovák si objednal satelit, ktorý bude na vlastnej misii vo vesmíre. Je malý, ružový a volá sa Veronika

„Hľadanie potenciálne obývateľných alebo život obsahujúcich svetov v iných slnečných sústavách čiastočne závisí od schopnosti určiť, či skalnaté exoplanéty podobné Zemi skutočne majú magnetické polia," povedal.

Sebastian Pineda z Univerzity v Colorade sa domnieva, že výskum ukazuje nielen to, že táto konkrétna skalnatá exoplanéta má pravdepodobne vlastné magnetické pole, ale poskytuje aj sľubnú metódu, ako nájsť viac podobných exoplanét. Odborník tiež povedal, že rádiové signály, ktoré tím pozoroval, boli podobné tým, ktoré vydáva naša vlastná planéta.

A aby boli rádiové signály detekovateľné, musia byť podľa výskumníkov veľmi silné. „Vytvorenie atmosféry planéty môže závisieť aj od toho, či má silné magnetické pole, alebo nie," povedal Pineda.

V minulosti vedci zachytili magnetické polia z exoplanét veľkosti Jupitera, najväčšej planéty našej slnečnej sústavy. Zachytenie magnetických polí na menších planétach je však mimoriadne ťažké, pretože je v podstate neviditeľné.

Na Mesiaci môže byť až 300 miliárd ton vody. Ak majú vedci pravdu, dobývanie vesmíru bude neporovnateľne jednoduchšie

A YZ Ceti a jej exoplanéta YZ Ceti b poskytujú ideálnych kandidátov, keďže sú tak blízko seba. Pineda dodal, že interakcie medzi YZ Ceti b a jej hviezdou tiež vytvárajú polárnu žiaru.

25. apríl 2024 21:42