Pozri si zoznam novoobjavených druhov v roku 2022.Twitter/ California Academy Of Sciences/

Dúhová ryba, ropucha či 14 nových rastlín. Pozri si novoobjavené druhy v roku 2022

Michal Čiernik08.01.2023., 10:00h

Vedci z Kalifornskej akadémie vied a ich medzinárodní spolupracovníci objavili v roku 2022 146 nových druhov zvierat, rastlín a húb. Pozri si nádherné prírodné objavy v našej galérii.

Predtým neznáme tvory a rastliny boli nájdené po celom svete, vrátane hôr v Kalifornii, austrálskom štáte Queensland, skalnatých štítoch Brazílie a koralových útesoch na Maldivách. Vedci našli nové druhy na šiestich kontinentoch a v troch oceánoch, uvádza CNN.

Medzi novými druhmi bolo 44 jašteríc, 30 mravcov, 14 kvitnúcich rastlín, 13 morských hviezd, sedem rýb, štyri žraloky, tri druhy nočných motýľov, dva pavúky a jedna ropucha.

Nie je jašterica ako jašterica

Práca výskumného pracovníka akadémie Aarona Bauera pomohla viac ako zdvojnásobiť počet známych druhov v skupine malých lesných gekonov v horách Novej Kaledónie. „Takmer každá hora v Novej Kaledónii je hostiteľom jedinečného druhu Bavayia,“ povedal Bauer. „Výsledkom je niekoľko druhov, ktoré sú často takmer na nerozoznanie od jeden druhého.“

Stredoškoláci Harper Forbes a Prakrit Jain zo San Francisca medzitým spolupracovali s Lauren Esposito, kurátorkou arachnológie na Kalifornskej akadémii vied, na objavení dvoch nových druhov škorpiónov. Študenti videli obrázky neidentifikovaných druhov na online platforme iNaturalist a vykonali terénne práce s cieľom nájsť malé škorpióny, ktoré žijú v suchých jazerách v strednej a južnej Kalifornii.

Vedci si mysleli, že je to nemožné. Pomocou DNA zistili, ako kedysi vyzerala oblasť severného Grónska

Zatiaľ čo jeden zo škorpiónov, Paruroctonus soda, je na federálne chránenej pôde, druhý, známy ako Paruroctonus conclusus, žije na úzkom, kilometer dlhom páse, ktorý je nechránený. „Celý druh by mohol byť vyhubený výstavbou jedinej solárnej farmy, bane alebo sídliska,“ uviedol Forbes vo vyhlásení . „Mapovanie biodiverzity danej oblasti môže pomôcť vytvoriť dôvod, prečo by mala byť táto krajina chránená.“

Horské nálezy nových rastlín

Frank Almeda, emeritný kurátor botaniky na Kalifornskej akadémii vied, a výskumný spolupracovník Ricardo Pacifico identifikovali nové kvitnúce rastliny na izolovaných vrcholkoch brazílskeho Campo Rupestre.

Drsné podmienky horského regiónu, ktoré zahŕňajú extrémne teploty, silný vietor a pôda bez živín, spôsobili, že sa život rastlín prispôsobil. A dokonca sa im aj prekvapivo darí.

Superpočítač predpovedá masové vymieranie rastlín a zvierat. Vyhynúť majú aj slony či koaly

Almeda a Pacifico našli 13 nových druhov kvetov, keď skúmali časti ekosystému, ktoré botanici nikdy predtým nepreskúmali.„Kry na vrchole boli vysoké menej ako pol metra,“ povedal Pacifico. „Bolo to ako prechádzka záhradou.“ Novoobjavené kvitnúce rastliny žijú vo veľmi špecifických podmienkach a môžu zmiznúť v dôsledku environmentálnych zmien spôsobených klimatickou krízou, uviedli vedci.

Twitter/ California Academy Of Sciences/

Pod vlnami

Jednou zo siedmich nových rýb objavených tento rok bola The Rose-Veiled Fairy Wrasse, ktorý žije v Indickom oceáne. Farebná ryba, známa pod vedeckým názvom Cirhilabrus finifenmaa, bola nájdená v hĺbkach od 40 do 70 metrov pod hladinou oceánu pri Maldivách. Popísal ju maldivský vedec Ahmed Najeeb.

„Vždy to boli zahraniční vedci, ktorí popisovali druhy nájdené na Maldivách bez väčšieho zapojenia miestnych vedcov, dokonca aj tie, ktoré sú na Maldivách endemické,“ povedal vo vyhlásení Najeeb, biológ z Maldivského morského výskumného inštitútu.

Vedcom sa podarilo vypestovať prasaciu pečeň. Chceli by ju transplantovať človeku

„Tentoraz je to iné a stať sa súčasťou niečoho po prvýkrát bolo naozaj vzrušujúce, najmä mať príležitosť pracovať po boku špičkových ichtyológov na takom elegantnom a krásnom druhu,“ dodal.

20. apríl 2024 15:02