Pokiaľ si ešte pamätáš na časy, kedy nad hlavami ľudí lietali vzducholode ako súčasť transatlantických letov, gratulujeme - máš viac ako 85 rokov. Éra týchto gigantických dopravných prostriedkov je už dávno minulosťou. Jednak za to mohli nehody, ktoré často končili obrovskými výbuchmi, na druhú stranu vznikli veľké, pohodlné a v neposlednom rade omnoho bezpečnejšie lietadlá.
Ako však teraz informuje portál Nerdist, vyzerá to tak, že po takmer 100 rokoch sa vzducholode opäť vo veľkom vrátia na oblohu. Minimálne tak vyzerá predstava spoločnosti Hybrid Air Vehicles, ktorá predstavila Airlander 10. Ide o vzducholoď s héliovým plynom a hybridnými motormi, ktorá by mala vzlietnuť už o pár rokov.
Rýchle, luxusné a eko
Aby išlo všetko podľa plánu, spoločnosť sa spojila s Air Nostrum, regionálnou leteckou spoločnosťou v Španielsku, s cieľom uviesť loď do komerčnej prevádzky. Tá si objednala prvých desať kusov, ktoré by mali byť pripravené na let už v roku 2026. Podľa prvotných vizualizácií sa môžeme tešiť na pohodlný a luxusný spôsob cestovania.
Kapacita modernej vzducholode je až 100 cestujúcich a pohybovať sa zvládne rýchlosťou až 80 míľ (necelých 130 kilometrov) za hodinu. Je teda jasné, že rýchlosťou nedokáže konkurovať lietadlám, no vyvažuje to výrazne nižšími emisiami uhlíka a porovnateľnými časmi ako cestovanie vlakom, ktorý jej nateraz považovaný za jeden z najekologickejších spôsobov prepravy.
Tieto hybridné lietadlá, ako ich spoločnosť nazvala, budú produkovať len 10 % uhlíka v porovnaní s lietadlami používanými v súčasnosti. Spoločnosť očakáva, že prvý rozsiahly let s nulovými emisiami uskutoční do roku 2030. Airlander 10 by mal bez problémov zvládnuť vzdialenosť cez 720 kilometrov.
Katastrofy by sa už nemali opakovať
To znamená, že by pokojne mohol premávať na trase Praha - Košice, ktoré sú vzdušnou čiarou vzdialené približne 520 kilometrov. Pokiaľ by letel maximálnou rýchlosťou, vzdialenosť pri prešiel za rovné štyri hodiny. Pre porovnanie, cesta autom medzi týmito mestami zaberie približne sedem hodín, vlakom viac ako deväť hodín. Okrem toho na pristátie nepotrebuje pristávaciu dráhu ani hangár, ale iba malú rovnú plochu.
Mnohým sa však pri vzducholodiach vynorí katastrofa Hindenburgu od spoločnosti Zeppelin. Išlo o nemeckú vzducholoď, ktorá bola zničená požiarom 6. mája 1937 pri pristávaní na letisku Lakehurst v americkom New Jersey a znamenala koniec éry týchto gigantických strojov. Z 97 osôb na palube pri tejto katastrofe zahynulo 13 pasažierov a 22 členov posádky, navyše zomrel jeden člen pozemného personálu. Celkovo si tak katastrofa vyžiadala 36 životov.
Treba však dodať, že vtedy vzducholode používali vysoko explozívny plynný vodík. Na rozdiel od neho sa hélium nevznieti a už niekoľko rokov sa používa v takých plavidlách, ako je vzducholoď spoločnosti Goodyear. Až budúcnosť však ukáže, či majú tieto gigantické stroje svoje miesto na oblohe.