TikTok môže prísť o masívnu základňu používateľov. Americký prezident Joe Biden dal totiž svojím podpisom nového zákona spoločnosti ByteDance ultimátum. Buď predá svoj podiel alebo v krajine dostane stopku.
Ani v Európe nemá obľúbená sociálna sieť istú budúcnosť. Okrem toho, že tu TikTok čelí rozsiahlemu vyšetrovaniu, nedávne vyjadrenie predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej obleteli zahraničné médiá. Tá totiž povedala, že úplný zákaz TikToku v Európe sa nedá vylúčiť.
Čo sa stane s tisíckami malých tvorcov, ktorých TikTok dostal na výslň? Odpovede možno hľadať v Indii, kde v roku 2020 nadobro zakázali čínsku sociálnu sieť, píše portál BBC.
Razantná stopka
Pred štyrmi rokmi bola India najväčším trhom TikToku. Aplikácia sa mohla pochváliť rastúcou základňou s 200 miliónmi používateľov, prekvitajúcimi subkultúrami a niekedy aj životnými príležitosťami pre tvorcov a influencerov. Zdalo sa, že TikTok je nezastaviteľný - až kým napätie na hraniciach medzi Indiou a Čínou nevyústilo do násilia.
Po pohraničnej potýčke indická vláda aplikáciu zakázala v júni 2020. V priebehu niekoľkých týždňov k nej používatelia stratili prístup. Aj napriek tomu indické účty zostali zamrznuté v čase a na sociálnej sieti svietia dodnes.
Zákaz v USA
Prezident Joe Biden 24. apríla podpísal zákon, ktorý by mohol v konečnom dôsledku zakázať TikTok v USA. Zákon vyžaduje, aby spoločnosť Bytedance, ktorá vlastní TikTok, predala svoj podiel v aplikácii v priebehu nasledujúcich deviatich mesiacov s ďalším trojmesačným odkladom, inak bude čeliť možnému zákazu v krajine. Spoločnosť Bytedance však nemá v úmysle platformu predať a chce sa právne brániť. Zatiaľ je teda osud TikToku neistý.
Udalosti z Indie však môžu poskytnúť náhľad na to, čo by sa mohlo stať v USA, ako aj iných krajinách, ktoré plánujú zaviesť zákaz sociálnej siete. Spolu s TikTokom totiž zanikla aj veľká časť jeho kultúry a menších tvorcov.
Na TikToku mohol uspieť každý
Čínska sociálna sieť bola v Indii osobitým fenoménom vďaka tomu, že jej algoritmus poskytoval príležitosti používateľom z indického vidieka, ktorí si mohli nájsť publikum a dokonca dosiahnuť status celebrity, čo v iných aplikáciách nebolo možné.
„TikTok bol obrovský. Ľudia sa združovali po celej krajine, tancovali, vytvárali scénky, zverejňovali príspevky o tom, ako vedú svoju usadlosť v malom mestečku v kopcoch,“ hovorí filmová kritička z Bombaja Sucharita Tyagi. „Bolo tu obrovské množstvo ľudí, ktorí sa zrazu zviditeľnili, čo im bolo vždy odopierané, ale teraz to bolo možné.“
Technologický redaktor a analytik z Dillí Prasanto K Roy zas hovorí, že TikTok bol jedinou sociálnou sieťou, ktorá demokratizovala tvorbu obsahu. „Začali sme vidieť množstvo týchto vidieckych ľudí, ktorí sa v sociálno-ekonomickom rebríčku nachádzali pomerne nízko. Ani vo sne by im nenapadlo, že získajú sledovanosť alebo na tom zarobia peniaze. A prelomový algoritmus TikToku ich dodával používateľom, ktorí ich chceli vidieť,“ priblížil.
TikTok má podobný kultúrny význam aj v iných krajinách. Obzvlášť v USA, kde prekvitajú špecializované komunity, píše BBC. Nespočetné množstvo malých tvorcov si z vytvárania obsahu na TikToku zarába na živobytie.
Iné sociálne siete neposkytujú týmto ľuďom takéto možnosti. Napríklad Instagram dáva do popredia najmä účty, ktoré majú veľký počet sledovateľov, zatiaľ čo algoritmus TikToku prial aj menším tvorcom.
Čo sa stalo s TikTokermi
Keď dostal TikTok v Indii stopku, netrvalo dlho a dieru na trhu sa pokúsili zaplátať nové indické platformy. Niektoré z nich zaznamenali počiatočný úspech, keď na svoje platformy nalákali bývalé hviezdy TikToku a získali investície a dokonca aj vládnu podporu. Táto zlatá horúčka však netrvala dlho.
Len niekoľko mesiacov po zákaze TikToku sa chytil príležitosti Instagram, ktorý spustil sekciu Reels. Hneď nato nasledoval YouTube so svojimi Shorts, ktoré nápadne pripomínajú funkcie TikToku. Tieto platformy nakoniec zaplátali dieru na trhu a najviac zo zákazu profitoval Instagram.
Mnohí väčší tvorcovia sa z TikToku presunuli na aplikácie spoločností Meta a Google a našli na nich podobný úspech. Napríklad indická influencerka Geet, ktorá sa na TikToku preslávila výučbou americkej angličtiny mala v čase, keď bol TikTok zakázaný na troch účtoch 10 miliónov sledovateľov. V roku 2020 Geet v rozhovore pre BBC vyjadrila obavy o svoju kariéru. O štyri roky neskôr však nazbierala takmer päť miliónov sledovateľov na Instagrame a YouTube.
Neuchytia sa všetci
S TikTokom zmizla aj príležitosť pre menších tvorcov. Instagram a YouTube síce prebrali návštevnosť TikToku, ale nedokázali vytvoriť rovnakú príležitosť pre všetkých tvorcov. „Na TikToku bol iný druh používateľskej základne, pokiaľ ide o tvorcov. Videá nahrávali aj ľudia z malých miest, farmári či murári. To sa na YouTube Shorts a Instagram Reels až tak často nevidí. Algoritmus TikToku bol veľmi odlišný,“ hovorí indický analytik technologickej politiky Nikhil Pahwa.
Je viac než pravdepodobné, že v prípade zákazu TikToku v USA sa tvorcovia presunú na Instagram a YouTube. Dokonca aj LinkedIn experimentuje s videokanálom v štýle TikToku. Otázne však je, koľkí z nich uspejú na konkurenčných platformách.