Aitana LópezIG/fit_aitana
StoryEditor

Aitana očarila sociálne siete a zarába pritom milióny. Na rande ju radšej nevolaj, vytvorila ju totiž umelá inteligencia

iDnes.czRadomír Dohnal11.04.2024., 10:00h

Príjemná, pôvabná, milá. Je krehká, ale nezávislá, je sexy, ale kultivovaná, je nadmieru krásna, ale civilným spôsobom. Aitana López je očarujúca, návštevníkov svojho Instagramu opantáva pohľadom do svojho života, práce i zábavy. Jej obraz aj život však systematicky tvorí umelá inteligencia a kreatívni marketéri.

Lajkuj Brainee.sk na

Počítačové hry? Tie vraj zbožňuje. Má rada cestovanie, to je zrejmé aj z fotiek na sociálnych sieťach. Nedávno sa vrátila z brazílskeho Ria, predtým sa zdržiavala v Paríži. Kvôli foteniu. Doma je však táto múza s ružovým prelivom v Barcelone. Aspoň to o sebe na sociálnych sieťach tvrdí, píše Radomír Dohnal z portálu iDnes.

Tvrdí o sebe tiež, že je milovníčka fitness. Dokazuje to jej pestovaný vzhľad. Vypracované telo vypovedá o desiatkach hodín strávených športom a zdravom životnom štýle. Nijako sa to však nebije s jej láskou k miešaným koktailom. Vie sa baviť aj leňošiť, dbá o seba, užíva si. Ako skvele dokáže vyvážiť prácu a zábavu, povinnosti a radosti, fascinuje.

Je cieľavedomá a pritom roztomilá, odvážne sebaistá a súčasne bláznivo „švihnutá”. Chvíľku je modelkou produkujúcou odvážne snímky v erotickej bielizni, potom zase obyčajným fajn dievčaťom, ktoré sa doma v teplákoch mazná so svojím čiernym kocúrom z útulku a vymýšľa cosplaye - kostýmy podľa japonských manga komiksov.

image

Dali sme umelej inteligencii vytvoriť kvíz o Slovensku. Dokážete správne odpovedať na všetky jej otázky?

Je to celebrita, ktorá všednosť nepredstiera, vie ju žiť naplno. A preto svoje virtuálne okolie tak inšpiruje. Dvadsaťpäťročná kráska sa o svoje príbehy delí napríklad na Instagrame, kde ich hltá 300-tisíc sledujúcich. Svet ju zaplavuje priazňou. A jej meno? Iste, na to by sa pri predstavení zabúdať nemalo. Aitana López. Žena ako splnený sen.

Zhmotnenie snov užívateľov

Pokojne však môže nosiť aj iné, v občianskom ho napísané nemá. Nemá totiž ani občiansky. Hviezda sociálnych sietí totiž nie je skutočná. Je vytvoreným virtuálnym avatarom, digitálnou osobnosťou stvorenou umelou inteligenciou. Pravé na nej nie je nič. Ohybné telo neformovala posilňovňa, ale navrhnutý grafický dizajn, za takmer dokonalou pleťou nestojí značková kozmetika, len obrazové filtre. Je výplodom jednotiek a núl strojového programovania, výsledkom zhmotneného snívania užívateľov internetu.

Umelá inteligencia sa podľa zadania postarala o rozbor ich prianí, predstáv o podobe, veku, názoroch a záujmoch ideálnej ženy. Aitana je prierezom všetkých oných ideálov, ktoré vznikli z frekvenčných analýz. Preto má vzhľad, v ktorom niekto uvidí potenciálnu partnerku, pre iného je osudovo zvodnou milenkou a ďalší v nej uvidí perfektnú kamarátku. Je práve taká stará, aby ako idol bola „dostupná“ mladším aj starším generáciám a mohli sa s ňou stotožňovať.

Jej atribúty sú nastavené tak, aby ľudia vnímali univerzálnu krásu, ale nie nutne tak, aby mali potrebu ju hneď sexualizovať. Má vzbudzovať sympatie mužov i žien, byť prirodzeným magnetom dospievajúcich i dospelých. Kvalita obalu vraj nie vždy vypovedá o kvalite obsahu, ale Aitana je po stránke prezentovaného vzhľadu podľa umelej inteligencie tým najatraktívnejším obalom, aký si vraj môžeš priať.

Dostala charakter

V prípade Aitany tvorí umelá inteligencia len polovicu pomyselnej DNA. Virtuálnu dušu jej vdýchla až invencia administrátorov jej profilu. Najväčšou mierou sa na tom podieľal Rubén Cruz, zakladateľ barcelonskej reklamnej agentúry The Clueless. To on sa postaral o to, že umelo syntetizovaný obraz dievčaťa dostal čosi ako charakter.

Podobe dodal aj príbeh, ktorý sa na sociálnych sieťach, od TikToku cez X po Instragram, prezentuje a postupne rozvíja. „Ľudia totiž nesledujú ani tak fotky, ako životy,“ hovorí Cruz. „A pretože ona žiadny nemá, museli sme jej ho vymyslieť, aby sme k snímkam dostali rozmer reality.“

image

Škándál v kráľovskej rodine: S photoshopom sa mala hrať samotná Kate. Upravená fotografia má až 18 chýb

Preto sa každý týždeň v kanceláriách agentúry Clueless stretáva Cruz na porade s kolegami, aby riešili, čo bude Aitana robiť ďalej. Kde strávi víkend, kam sa vydá na dovolenku a aké informácie o sebe bude so svojimi fanúšikmi zdieľať. Je to systematická a sústredená činnosť, umocnená know-how umelej inteligencie. Neprekvapivo sa teda Aitana venuje presne tým činnostiam, ktoré získavajú veľa pozornosti medzi mladými ľuďmi, a trávi čas aktivitami, ktoré trendujú.

Neobyčajne obyčajná

Preto akcent na zdravý životný štýl, fitness a večierky. Preto motívy adoptovanej orientálnej kultúry, počítačovej hry a cosplay. Rubén Cruz dal umelému výtvoru aj názov. Zvolil ho múdro. Priezvisko López odkazuje na všednosť. Volá sa tak každá štyridsiata obyvateľka Mexika a každá päťdesiata obyvateľka Španielska.

Je to desiate najčastejšie priezvisko v hispánskych krajinách. Je dostatočne exotické, pritom je ľahké sa s ním identifikovať. Aitana je zase slovnou hračkou, akronymom - AI je totiž skratkou pre umelú inteligenciu.

Nie všetko je však perfektné. Cruz do ženy vtelil aj nedostatky. „Umelá inteligencia sa totiž vyžíva v úplnej dokonalosti, a tá uveriteľná nie je,“ vysvetľuje. Preto má Aitana pehy, nie úplne hladkú pleť na tvári, a keď sa usmieva, uvidíš aj pár vrások. Vďaka tomu vyzerá oveľa ľudskejšie.

Natoľko ľudsky, že už ju mnoho fanúšikov pozvalo na rande a robilo jej aj veľmi odvážne návrhy. K jej tajným ctiteľom patria filmoví režiséri, herci a YouTuberi. Nemali zdanie o tom, že podliehajú virtuálnej ilúzii.

Len reklama

Barcelonská múza bola svojimi tvorcami tiež obdarená priateľmi. K nim sa počíta ďalší umelý výtvor -  jej kamarátka Maia. Aj ona je modelkou, len vraj trochu plachšia. Toľko sa neprezentuje, jej charakter sa zatiaľ toľko nerozvíja. Je skôr digitálnym krovím. Ale ktorá žena nemá svoju nenápadnú kamarátku stojacu v ústraní?

Ak by sa dala Aitana popísať jednou vetou, mala by znieť: „Silná a odhodlaná žena, nezávislá vo svojom jednaní a veľkorysá v ochote pomáhať druhým.“ Okrem toho základný rámec však zostáva v podstate nepopísaným listom papiera, tvárnou a plastickou osobnosťou.

image

Predpoveď AI experta desí svet. Prezradil, že umelá inteligencia môže zničiť svet už o dva roky

Politické názory zrejme má, ale nehovorí o nich. Páči sa jej to, čo sa páči všetkým. Je natoľko ambivalentná a nepostihnuteľná, aby si s ňou nemal dôvod v čomkoľvek nesúhlasiť alebo sa proti nej vymedzovať. Je taká, akú ju chceš mať.

Kamarátska, zodpovedná a zábavná natoľko, že ju pokojne necháš v spoločnosti svojich detí. Pritom však natoľko zvodná, aby ťa neprešla chuť utrácať za jej akty. Ich prezentovaním na platforme Fanvue, nie nepodobnej OnlyFans, si mimochodom celkom slušne zarába.

Odvážne snímky v bielizni, ktoré prezentuje ako španielska kráľovná pokušenia, ju však morálne nekompromitujú ako iné celebrity. Pritom je stále dosť „obyčajné a slušné dievča“ na to, aby mohla byť jednou z tvárí reklamy na doplnky výživy spoločnosti Big. A práve reklama je za tým všetkým.

Dokonalá influencerka

Aj keď dizajn, pokročilá práca s umelou inteligenciou a správa života virtuálnej osobnosti na sociálnych sieťach vyzerá ako zbytočne veľká námaha, akonáhle sa spočítajú príjmy z reklamy Aitany López, začne celá tá digitálna šaráda agentúry Clueless dávať hlbší zmysel.

Čo začalo ako nesmelý experiment, dnes prináša zisky tisícov eur mesačne. Pretože je táto veľmi populárna influencerka až neskutočne univerzálnym nástrojom propagácie produktov. Čo Aitana predstavuje? V jej portfóliu je zatiaľ oblečenie, bielizeň, kozmetika, zdravá strava, športové vybavenie, cestovné kancelárie a ponuky ubytovania v konkrétnych destináciách, zostavy herných počítačov, fantasy festivaly, nočné kluby. A záber sa stále rozširuje, spolu s tým, ako sa zvyšuje jej dosah na sociálnych sieťach.

Ponúkať masám potenciálnych zákazníkov môže prakticky čokoľvek. Rubén Cruz ju však drží pri zemi, pridržuje ju pri tom, čo robí jej umelú osobnosť charakteristickú. Netratí na tom.

S už jednou vytvorenou šablónou teraz dokáže vytvoriť akúkoľvek modelku alebo mužský model, presne podľa zadania svojich klientov. V agentúre Cluless si môžeš objednať a radi ti na požiadanie vyhotovia presne takú tvár reklamnej kampane, ktorú práve dopytuješ. Vybavenou „dušou“, životom, ktorý predstavuje na sociálnych sieťach, s tisíckami sledujúcich fanúšikov, zvyšujúcich dosah cielenej reklamy.

image

Google čelí ostrej kritike. Jeho chatbot fatálne zlyhal pri generovaní obrázkov, spoločnosť túto funkciu úplne pozastavuje

Vytvoria čokoľvek

Chceš kreatívneho mladíka, športovca - milovníka lyžovania, umelkyňu? Človeka, ktorého názory dokonale stelesňujú postoje firmy? Stačí pár kliknutí a máš ich. 

Aitana López je prvým umelou inteligenciou vytvoreným avatarom, ale v zástupe za ňou už sú desiatky ďalších. Stojí na čele novej zdvíhajúcej sa vlny, ktorá môže ako ničivé cunami zmiesť celú kultúru tradičných influencerov. Ako to?

Osvetľuje to Rubén Cruz, ktorý v minulosti spolupracoval s reálnymi influencermi a hviezdami sociálnych sietí. Ale bolo to vraj na nervy. „Mnoho projektov sme museli odložiť alebo nechať nedokončených kvôli okolnostiam, ktoré sme nemohli kontrolovať. Nebolo to chybou dizajnu, reklamy alebo vedenia kampane, ale skôr vinou jednotlivých modeliek, influencerov,“ rozpráva Cruz.

Namiesto prevádzky agentúry trávil čas riešením manierov rozmarných ľudských celebrít a takmer ho to priviedlo k bankrotu. So svojou umelo vytvorenou Aitanou už nemusia riešiť výšku mimozmluvných honorárov ani neprimerané cestovné výdavky, nepredložené správanie ani trapasy v zahraničí. Prekážkou pri jednaniach s klientmi nie je jej ego, netrpí mániami. Je stopercentne spoľahlivá, dochvíľna. Nikdy neochorie.

Fakticky pracuje zadarmo, a súdiac podľa 300-tisíc sledujúcich na Instagrame (nazbierala ich iba za štyri mesiace) si nevedie o nič horšie ako jej ľudské kolegyne. Aitana sa bez odvrávania môže zúčastniť najrôznejších akcií a prednášok, propagovať produkty a dosahovať slušné zárobky predajom reklamného tovaru. Nežiada za to nič. Influenceri sa toho môžu právom desiť. Zatiaľ čo oni majú minulosť, limity a kontroverzie, umelou inteligenciou vytvorené osobnosti takýmito nedostatkami netrpia.

Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/influenceri, menuAlias = influenceri, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
30. apríl 2024 10:09