Barbie plní pulty fast fashion obchodov ako nikdy predtým.Twitter/tracklist, The Say Do Company/
StoryEditor

Barbie plní pulty fast fashion obchodov ako nikdy predtým. Za ružovým trendom sa skrýva temné pozadie

Michal Čiernik28.07.2023., 10:00h

Nový film Barbie rozpútal ružový ošiaľ. Módne obchody s fast fashion odevmi sa predbiehajú, aby využili popularitu filmu od Grety Gerwig. Čo sa stane, keď Barbie na tričku už nebude tak trendy ako počas premietania filmovej novinky?

Lajkuj Brainee.sk na

Nový film Barbie rozpútal ružový ošiaľ. Módne obchody s fast fashion odevmi sa predbiehajú, aby využili popularitu filmu od Grety Gerwig. Čo sa stane, keď Barbie na tričku už nebude tak trendy ako počas premietania filmovej novinky?

Barbie od Mattela je tu s nami už 64 rokov. Z hračkárskej bábiky sa stala ikonická značka, ktorú milujú ľudia po celom svete. Jej popularitu sa snažila využiť aj režisérka Greta Gerwig, ktorá vdýchla do plastovej hračky život. V hlavnej úlohe s Margot Robbie, ako Barbie a Ryanom Goslingom ako Kenom, vytvorila neuveriteľnú vlnu ružového ošiaľu, po ktorej sa momentálne vezie viac ako sto fast fashion značiek.

Aby z obrovskej popularity filmu a značky vyťažili čo najviac, ikonické ružové písmená prišívajú na každú časť oblečenia a módnych doplnkov. Podľa portálu Hollywoodreporter online vyhľadávanie výrazu „oblečenie inšpirované Barbie“ celosvetovo vzrástlo o 615 percent, pričom hashtag #barbieoutfits na TikToku prekonal viac ako 56,5 milióna zobrazení.

Ružová ekologická katastrofa

Kolekcie Barbie predstavili okrem iného aj tie najväčšie fast fashion módne korporáty ako Zara, Primark, Gap či Boohoo. Okrem lacných a trendových kúskov sa však tieto značky, podobne ako väčšina fast fashion značiek, preslávili hlavne v tom negatívnom svetle. Sú zdrojom jednej tretiny mikroplastov nachádzajúcich sa v oceáne a zároveň produkujú 20 percent celosvetového vodného odpadu.

image

Módny gigant zobral influencerov na výlet, aby im prezentoval skvelé pracovné prostredie. V skutočnosti ľudia pracujú 18 hodín denne

Ďalším negatívnym výsledkom rýchlej módy je približne 92 miliónov ton textilného odpadu, ktorý sa každý rok vyhodí. To zodpovedá jednému plnému nákladnému autu oblečenia vyhodeného na skládku každú sekundu. Smutným príkladom je čilská púšť Atacama, ktorá sa postupne mení na najväčšiu skládku odevného priemyslu na svete.

Novodobé otroctvo

Okrem devastovania prírody ničí rýchla móda aj ľudí, ktorí ju vyrábajú. Často v neľudských podmienkach, bez primeranej odmeny a bez odpočinku musia niekedy aj deti šiť ružové Barbie nápisy na lacné nekvalitné tričká. Hrozným príkladom sú čínske továrne, ktoré šijú odevy pre Zaru, jednu z najväčších značiek rýchlej módy. V nich mali tisíce Ujgurov, členov etnickej menšiny Číne využívať na nútené práce.

Je však viac ako pravdepodobné, že tento ružový ošiaľ dlho nepotrvá. Hoci štýl obliekania známy ako Barbiecor tu bol už aj pred filmom a asi ešte nejakú dobu populárny aj bude. Rýchlosťou, akou fast fashion značky pridávajú na trh nové kolekcie oblečenia, si za pár mesiacov už nikto neoblečie nič s ružovým nápisom Barbie.

Udržateľná Barbie

Pre tých, ktorí túžia po oblečení v Barbie štýle, ale chcú mať čisté svedomie, je tu internetový obchod Thredup. Tento projekt sa zameriava na oblečenie z druhej ruky a jeho recykláciu. Novinkou je však spojenie so samotnou Jacqueline Durran, oscarovou kostymérkou, ktorá pracovala aj na kostýmoch pre film Barbie.

Sama kostymérka vybrala kolekciu 250 kusov oblečenia a doplnkov v štýle Barbie, ktoré sú ideálnou variantou k rýchlej móde. Cieľom tohto projektu je povzbudiť fanúšikov, aby experimentovali s módou spôsobom, ktorý je šetrný k životnému prostrediu a nevytvára viac odpadu.

 

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/moda, menuAlias = moda, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
25. november 2024 00:04