SheinProfimedia/Profimedia
StoryEditor

Módny gigant zobral influencerov na výlet, aby im prezentoval skvelé pracovné prostredie. V skutočnosti ľudia pracujú 18 hodín denne

Antiyoutuber05.07.2023., 10:00h

Módny reťazec Shein v poslednej dobe čelí veľkej kritike. Objavujú sa informácie, že jeho zamestnanci pracujú aj 18 hodín denne v neľudských podmienkach. Teraz pozvali influencerov do novej továrne, aby podobné tvrdenie vyvrátili. Followeri ich odsudzujú.

Lajkuj Brainee.sk na

V poslednej dobe sa rieši nielen medzi mladými udržateľnosť módy viac než kedykoľvek predtým. Mnohí sa snažia obmedzovať nakupovanie v takzvaných fast fashion reťazcoch a vyberajú si oblečenie od menších lokálnych návrhárov. Začali sa totiž objavovať informácie o neľudských podmienkach, v ktorých musia pracovať zamestnanci niektorých tovární fast fashion a o negatívnom dopade ton nového oblečenia na životné prostredie, uvádza sa na portáli Antiyoutuber.

Fast fashion, alebo v preklade rýchla móda, sú módne produkty dostupné predovšetkým v obchodných reťazcoch. Oblečenie veľakrát nie je kvalitné, na druhej strane je vždy inšpirované najnovšími trendmi, lacné a rýchlo dostupné. Denne sa vyrobí statisíce nových kusov oblečenia, ktoré sú následne rozposielané po celom svete, čo má, spoločne s neustále sa zvyšujúcim počtom nových kusov oblečenia, negatívny a zásadný dopad na životné prostredie. 

image

Vrátil si oblečenie z online obchodu? Zrejme skončilo na skládke. Prečo je fast fashion hotové peklo?

Jedným z najdiskutujúcejších gigantov rýchlej módy je bezpochyby Shein. Internetový obchod je známy veľmi nízkymi cenami a množstvom oblečenia. Denne vyrobí 700 až tisíc nových druhov oblečenia. Debaty Shein vzbudzuje práve kvôli nízkym cenám a špekuláciám o neľudských podmienkach v továrňach. 

Jeden deň voľna v mesiaci

Minulý rok totiž britský televízna stanica Channel 4 zverejnila dokument, v ktorom reportérka v prestrojení vyrazila do dvoch tovární Shein ako zamestnankyňa. Dokument ukazoval šokujúce podmienky, v ktorých musia zamestnanci pracovať aj 18 hodín denne. Niektorí z nich majú len jeden deň voľna v mesiaci a zarábajú 4 centy dolára za jeden kus oblečenia, ktoré vyrobia. Teraz do najnovšej továrne v Číne vedenie Sheine pozvalo amerických influencerov, aby im zamestnanci ukázali, ako to tam vyzerá a že pracovné podmienky pre zamestnancov sú v úplnom poriadku.

Všetkých šesť influencerov, ktorí boli do továrne pozvaní, bolo nadšených z toho, ako továreň vyzerá. Mohli vidieť, ako sa oblečenie vyrába, všetci zamestnanci mali pokoj a prostredie bolo krásne čisté. Vraj očakávali, že tam oveľa viac špiny a zamestnanci budú pracovať po tme, to sa ale nestalo. Všetci pridávali videá z novej továrne, ktorej Shein hovorí inovačné centrum, aby sledujúcim dokázali, že neklamú. 

Je nutné dodať, že videá boli v podstate propagačné a influenceri ukazovali len také miesta, ktoré internetový obchod ukázať verejnosti chcel. Predovšetkým kvôli tomu čelí teraz skupina amerických influencerov veľkej kritike. „Je to všetko reklama. Shein si uvedomuje, že by mali niečo urobiť, tak urobili výlet pre influencerov, aby nám povedali, že je všetko v poriadku. Ale ono predsa nie je,“ myslí si jedna z komentujúcich.

Pevné vzťahy so Shein

S najväčšou vlnou negatívnych komentárov sa teraz musí vyrovnávať influencerka, ktorá si hovorí Dani DMC. So Shein už spolupracuje dlho, bola na niekoľkých výletoch pre influencerov a tiež sa zúčastnila večere s vedením spoločnosti. Preto bolo samozrejmosťou, že sa vydá aj na výlet do nového inovačného centra v Číne. Influencerka bola nadšená z toho, ako továreň vyzerá a zdieľala množstvo videí na sociálnych sieťach. V jednom zo svojich príspevkov uviedla, že je za výlet vďačná a cíti, že sú jej vzťahy so Shein pevnejšie, než boli predtým. 

Influencerka popísala, že sa porozprávala s pracovníkmi aj s vedením a všetci sú v práci spokojní. „Samozrejme, že sú všetci spokojní v najnovšej továrni, ktorú Shein prezentuje verejnosti ako inovačné centrum,“ myslí si jeden zo sledujúcich. Zároveň mnohí upozorňujú, že skrátka nie je možné predávať tisícky nových kusov oblečenia denne za tak nízku cenu bez toho, aby zamestnanci museli pracovať v neľudských podmienkach. 

Dani sa v príspevku tiež snažila vyvrátiť dokument televízie Channel 4. Vraj sa Shein týmto spôsobom proti klamstvám snaží bojovať a ukázať, že ich zamestnanci majú výborné pracovné podmienky. Na jej tvrdenie reagovala aj reportérka Iman Amrani, ktorá natočila neľudské podmienky v továrňach. „To nie sú klamstvá, existujú videá ako dôkazy, že sa tam ľudské práva porušujú,“ píše a prosí, aby sa Dani na dokument pozrela. 

Reakcia influencerky na všetky negatívne komentáre ale bola pre mnohých prekvapujúca. Vraj má väčšina komentujúcich šatník plný oblečenia z podobných reťazcov, takže nemajú právo čokoľvek komentovať. Ona sama vie oveľa lepšie, čo sa v továrňach deje, než všetci ostatní. 

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/influenceri, menuAlias = influenceri, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
17. november 2024 19:19