„Blíži sa prvý májový pondelok a tím HF Twitter Met Gala by vám rád oznámil, že tohtoročné Met Gala sláviť nebudeme z dôvodu, že naše hodnoty nie sú v súlade s výberom Karla Lagerfelda ako témy,“ znie silný odkaz oficiálnej módnej stránky HF Twit Met Gala na Twitteri (pozn. red. účet nemá spojitosť s oficiálnym účtom podujatia).
Viaceré osobnosti pobúrilo, že sa Met Gala rozhodlo viesť svoje podujatie v mene kontroverzného návrhára, ktorý bol desaťročia kreatívnym riaditeľom spoločnosti Chanel. Redaktorka magazínu Time Cady Lang vo svojom článku čitateľov a čitateľky ponára hlbšie do problematických situácií a vyjadrení zosnulej módnej ikony. Tá odpoveď vyššie citovanej skupiny považuje za súčasť oveľa rozsiahlejšieho a dlhodobo trvajúceho dialógu, ktorý sa vedie okolo Lagerfelda a jeho temného dedičstva.
Tento nemecký dizajnér mal totiž záľubu v nekorektnom humore, ktorý bol častokrát rasistický, mizogýnny, dehumanizoval a zosmiešňoval tučných ľudí a, mimo iné, nenávidel ružovú farbu. Louise McSharry, spisovateľka a moderátorka v rádiu, pôvodom z Írska sa na margo kontroverzie okolo výberu témy na Twitteri vyjadrila, že „Karl Lagerfeld bol rasista, fatfóbny misogýn a hnevá ma, že noc módy bola celá o ňom“.
„Nepotrebovala som, aby mi niekto túto osobu pripomínal, pretože všetky jeho hrozné komentáre o tučných ľuďoch sa mi vpálili do mozgu a boli to roky, čo som ich vnímala. Bolelo ma pozerať sa, ako sa celebrity klaňali jeho oltáru a dnes večer to bude bolieť znova,“ zdôverila sa moderátorka so svojou traumatickou skúsenosťou.
Cady Lang sa podarilo spojiť s koordinátorkou HF Twitter Met Gala, ktorá na sociálnej platforme vystupuje pod menom @raphlecia. Podľa jej správ bolo vyjadrenie skupiny kolektívnym rozhodnutím - nechceli byť totiž súčasťou osláv toxického dedičstva.
„Mnohí z nás sú súčasťou komunít, na ktoré sa Karl Lagerfeld zameral vo svojich nenávistných prejavoch,“ vyjadrila sa koordinátorka twitterovej skupiny pre Time. „Nie je to tak, že by sme neuznávali jeho odkaz a ani ho nepopierame, ale súčasťou tohto odkazu sú aj škodlivé veci, ktoré povedal, a my sa naozaj nechceme podieľať na ich oslave.“
Lagerfeld sa nespája len so značkou Chanel, má za sebou spolupráce s viacerými veľkými módnymi domami vrátane Patou, Chloé, Fendi a v neposlednom rade treba spomenúť aj jeho vlastnú značku, ktorá nesie jeho meno. Nevenoval sa však len móde, zablúdil aj k divadelným a filmovým režisérom, ktorým do ich diel navrhoval kostýmy.
Najvýraznejšiu stopu však Lagerfeld zanechal v tom, ako spoločnosť vníma tých, čo módu tvoria - samotných dizajnérov. Bola to veľká revolúcia, ktorá len potvrdzovala dizajnérov cit pre branding. Karl svoju osobu pretvoril na značku samotnú a stal sa ikonou, ktorú pozná každý - aj v prípade, že nebol fanúšikom módy. Objavil sa aj v obľúbených Simpsonovcoch.
„Nikto nechce vidieť zaoblené ženy“
V televíznom interview na Channel 4 z roku 2012 sa Karl Lagerfeld nechal počuť, že anorexia nie je nebezpečnejšou než nezdravé jedlo a príliš veľa času stráveného pred televízorom a že móda je „najzdravšou motiváciou na chudnutie“. Vo videu tiež môžeš počuť ako sa dizajnér púšťa do speváčky Adele, pričom kritizuje jej váhu, ani v súvislosti s modelkou Heidi Klum si neodpustí poznámku, že je príliž ťažkou. Dizajnér však nemá problémy len s cudzími telami (najmä ženskými), ale aj s tým vlastným - počas jedného roka schudol cez štyridsať kíl, pričom o tejto skúsenosti napísal aj knihu.
Pre nemecký magazín Focus v roku 2009 povedal, že „nikto nechce vidieť zaoblené ženy“ - čo bola reakcia na iniciatívu časopisu Brigitte prejsť od fotografii modeliek k fotografiám „skutočných žien“. Lagerfeld vtedy zosmiešnil situáciu, v ktorej by čitateľ/ka narazil/a na obrázok „skutočnej ženy“.
"Dostanete tak tučné matky s vreckami čipsov, ktoré sedia pred televíziou a hovoria, že tenké modelky sú škaredé," znelo vyjadrenie pre magazín. „Svet krásneho oblečenia je o snoch a ilúziách.“
Módny priemysel bol už za Lagerfeldových čias kritizovaný za fatfóbiu, mizogýniu a nedostatok inkluzívnosti - ten však, súdiac podľa výrokov, zosobňoval odvrátenú stránku tohto priemyslu a naďalej prilieval olej do ohňa. V rozhovore pre Harper’s Bazaar taktiež v roku 2009 sa o Coco Chanel vyjadril, že „nebola dosť škaredá na to, aby bola feministka“.
V roku 2010 uzrela svetlo sveta kampaň na šampanské, ktorej ústrednou postavou bola modelka Claudia Schiffer a fotografom Karl. Ten modelku štylizoval do rôznych rasových stereotypov, dal jej black face a tiež ju štylizoval žltou farbou na Japonku. Shevelle Rhulle, módna redaktorka černošského magazínu Pride, sa v tom čase k fotosérií vyjadrila, že v bežných magazínoch nie je dostatok farebných žien, čo je problémom.
„Táto reklama naznačuje, že sa tento problém dá riešiť jednoducho tak, že použijete biele modelky... Nepremýšľali ste nad históriou a nad tým akú podobnosť to má s minstrel šou?“ znie odkaz Rhulle na News24. Minstrel šou boli totiž nechválne známe americké divadelné predstavenia z 19. storočia, v ktorých hrali prevažne bieli herci afro-američanov s cieľom zosmiešniť ich skrz rasové stereotypy. Herci si natierali tvár načierno.
Lagerfeld sa nezdržal svojich pichľavých komentárov ani počas utečeneckej krízy. V roku 2017 vo francúzskej talkshow odsúdil prijímanie utečencov do Nemecka z krajín s moslimskou väčšinou. Pričom predviedol aj argumentačné nelogické salto, a to tvrdením, že migranti sú „urážkou obetí holokaustu“, píše sa v Time.
Znevažoval výpovede #Metoo
V roku 2017 odštartovala celosvetová kampaň proti sexuálnemu násiliu, v ktorej sa ozývali obete s požiadavkou, aby sa spoločnosť viac upriamila na tento obzvlášť závažný a rozšírený problém. Známa je pod hashtagom #Metoo. Hnutie nabralo na sile najmä po tom, čo ženy pracujúce vo filmovom priemysle a móde prichádzali s príbehmi o sexuálnom obťažovaní a zneužívaní zo strany tých, ktorí sú v pozícii moci, uvádza sa na The Sun.
Rok na to Karl Lagerfeld v rozhovore pre magazín Numero spochybnil platnosť týchto príbehov. Bol vtedy prekvapený, že „hviezdičkám to trvalo 20 rokov, kým si spomenuli na to, čo sa im stalo“. Obhajoval vtedy návrhárov, ktorí modelkám sťahovali spodnú bielizeň bez ich dovolenia. „Ak nechcete mať stiahnuté nohavičky, nechcite byť modelkou," povedal. „Pridajte sa do kláštora, vždy tam bude pre vás miesto.“
„Niekde som dokonca čítal, že teraz sa musíte opýtať modelky, či jej vyhovuje pózovanie. Je toho jednoducho príliš veľa; odteraz ako dizajnér nemôžete robiť už nič,“ sťažoval sa dizajnér v rozhovore.
Elitárstvo, ilúzie a pokrytectvo
Aj napriek obrovskému množstvu nenávistných výrokov, kontroverzií a predsudkov, je Karl Lagerfeld vo svete módy uctievaný ako ikona a génius. Ľudia sú viac ochotní pri pozeraní sa na jeho umenie, prehliadať jeho charakter a odkaz, ktorý množstvu ľudí, ktorí nezapadali do jeho škatuliek, spôsoboval a stále spôsobuje bolesť.
Cady Lang v tomto kontexte oslovila aj redaktorku a spisovateľku Emily Kirkpatrick, autorku bulletinu „I <3 Mess“. „Karl vyprodukoval neuveriteľné množstvo veľmi vplyvnej a dôležitej práce, ale bol to aj blázon s naozaj zlými nápadmi a skutočne rasistickými, mizogýnnymi a homofóbnymi názormi na takmer každú tému, ktorú si možno predstaviť,“ povedala autorka pre magazín Time. „Je pre nás jednoduchšie konzumovať pekné veci bez toho, aby sme sa zaoberali hrozným príbehom, ktorý sa za nimi skrýva.“
Ružová ako farba vzdoru
„Mysli ružovo. Ale neobkliej sa tak,“ znel Lagerfeldov postoj k tejto farbe. Ako tichý a symbolický protest si niektoré zo zúčastnených celebrít teda obklieklo ružové kostýmy. Pričom dominantnými farbami Met Gala boli biela a čierna - v súlade so zvolenou témou ročníka.
Bolo ich dvanásť, čo nechcelo zostať slepými voči Lagerfeldovej kontroverzii a byť tak tichou súčasťou oslavy jeho mena a pamiatky. Ich ružová v čierno-bielom dave rezonovala a pútala pozornosť. K spomínaným osobnostiam sa radí Gwendoline Christie, Jennifer Lopez, Viola Davis a aj Cardi B.
K najvýraznejším patrila Quannah Chasinghorse, modelka a aktivistka s indiánskymi koreňmi, na ktorej prítomnosť a odkaz upozornila umelkyňa a novinárka Johnnie Jae, ktorá vytvorila platformu, ktorá dáva do pozornosti oslavu a prínos domorodých obyvateľov.
„Karl Lagerfeld bol fatfób, sexista a rasista, ktorý nenávidel ružovú. Quannah Chasinghorse na Met Gala vo svojej ružovej róbe a v celej svojej domorodej sláve, je absolútne najkrajší spôsob, ako si „uctiť“ nečestného muža,“ napísala Johnnie na Twitteri.