Virtuálni influenceri nikdy nestarnú, neunavujú a nevyvolávajú kontroverzie.Instagram/rozy.gram/
StoryEditor

Reálna hrozba pre influencerov? Rozy cestuje, promuje produkty a je virtuálna

Alexandra Ševčíková02.08.2022., 08:00h

Spieva, tancuje, pózuje. Jej make-up je dokonalý. Zverejňuje fotografie svojich svetobežníckych dobrodružstiev, no nič z toho nie je skutočné. Predstavujeme ti Rozy – juhokórejskú virtuálnu influencerku.

Lajkuj Brainee.sk na

„Si skutočný človek?“ pýta sa jeden z jej 130-tisíc fanúšikov na Instagrame, „Si AI? Alebo robot?“ Podľa spoločnosti so sídlom v Soule, ktorá ju vytvorila, je Rozy zmesou všetkých troch. Je „schopná robiť všetko, čo ľudia nedokážu... v tej najľudskejšej forme,“ uvádza Sidus Studio X na svojej webovej stránke. To znamená aj prinášanie ziskov pre spoločnosť v multimiliardovom svete reklamy a zábavy, píše CNN.

Od svojho uvedenia na trh v roku 2020 získala Rozy spolupráce a reklamy s rôznymi značkami. Predvádzala aj na virtuálnych módnych prehliadkach a dokonca vydala dva single.

A nie je sama. Odvetvie „virtuálnych ľudí“ je na vzostupe a s ním aj úplne nová ekonomika, v ktorej influenceri budúcnosti nikdy nestarnú, sú bez škandálov a digitálne bezchybní. Avšak v krajine, ako je Južná Kórea, ktorá je už teraz posadnutá nedosiahnuteľnými ideálmi krásy, to vyvolalo aj rozrušenie.

Ako fungujú virtuálni influenceri?

Technológia CGI, teda počítačom generované snímky, ktoré stoja za Rozy, nie su nové. Ide o trend všadeprítomný v dnešnom zábavnom priemysle, kde ho používajú umelci na vytváranie realistických neľudských postáv vo filmoch, počítačových hrách a hudobných videách. A teraz pomáha vytvoriť ilúziu dokonalých influencerov.

Niekedy Sidus Studio X vytvorí obraz Rozy od hlavy po päty pomocou technológie. Tento prístup dobre funguje pre jej instagramový feed. Inokedy však „prirábajú“ jej hlavu na telo ľudskej modelky, napríklad keď predvádza oblečenie.

Juhokórejská máloobchodná značka Lotte Home Shopping vytvorila svoju virtuálnu influencerku Lucy pomocou softvéru, ktorý sa zvyčajne používa na videohry. Podobne ako ich náprotivky v reálnom živote, aj virtuálny tvorcovia si budujú základne fanúšikov na sociálnych sieťach. Zdieľajú momenty zo svojich „životov“ a komunikujú so svojimi fanúšikmi. Napríklad Lucy si takýmto spôsobom získala 78-tisíc sledovateľov. A Rozy so svojimi 130-tisícmi fanúšikmi zdieľa svoju „cestu“ do Singapuru alebo to ako si vychutnáva pohár vína. Popritom im fanúšikovia chvália outfity, píše CNN.  

Staršie generácie môžu považovať interakciu s umelou osobou za trochu čudnú. Odborníci však tvrdia, že virtuálnu influenceri presne trafili strunu mladších Kórejčanov, ktorí trávia veľkú časť svojho života online.

Lee Na-kyoung, 23-ročná žena žijúca v Inčchone, začala Rozy sledovať asi pred dvoma rokmi. Myslela si, že je skutočná osoba. Rozy ju začala tiež sledovať, občas komentovala jej príspevky. Začalo rozkvitať virtuálne priateľstvo. Pretrváva aj potom, čo Lee zistila pravdu. Aj keď určité sklamanie tam bolo. „Komunikovali sme ako priateľky a cítila som sa s ňou dobre. Nepovažujem ju za AI, ale za skutočnú priateľku,“ povedala Lee. Ako vysvetlila aj napriek tomu, že nie je Rozy skutočná, tak miluje jej obsah.

image

Taylor Swift je najhoršia spomedzi celebrít. Jej lietadlo vyprodukovalo 1200-krát viac emisií ako bežný človek za rok

Výnosný biznis

Sociálne média sa rokmi zmenili na výnosný biznis, kde sa točia peniaze. Instagram Rozy je napríklad posiaty sponzorovaným obsahom. Inzeruje rôzne módne produkty, ale aj produkty na pleť. Pri ich recenziách je trošku otázne, že či sa môžeš spoliehať na jej reálnu skúsenosť.

„Veľa veľkých spoločností v Kórei chce použiť Rozy ako modelku,“ povedal Baik Seung-yup, generálny riaditeľ Sidus Studio X a dodal, „Tento rok očakávame, že ľahko dosiahneme zisk cez dve miliardy kórejských wonov len s Rozy.“ To v prepočte predstavuje takmer 1,5 milióna eur.

Rozy sa stala populárnejšou a spoločnosť vďaka nej získala viac spoluprác s luxusnými značkami  ako Chanel a Hermes. Jej reklamy sa objavili v televízii a dokonca aj v offline svete na bilbordoch a autobusoch.

Aj spoločnosť Lotte Home Shopping očakáva obrovské zisky od svojej virtuálnej influencerky Lucy. Tá im priniesla reklamné ponuky od finančných a stavebných spoločností.

Virtuálni influenceri sú veľmi populárni vo svete biznisu. Značky vďaka nim dokážu osloviť mladších spotrebiteľov, hovoria odborníci. Zároveň majú, v porovnaní s niektorými ich reálnymi náprotivkami, ľahšiu údržbu.

Vytvorenie obrazu svojich hviezd Lotte a Sidus Studio X trvá niekoľko hodín až niekoľko dní a videoreklama od dvoch dní do niekoľkých týždňov. To je oveľa menej času a práce, ako je potrebné na výrobu reklamy so skutočnými ľuďmi, kde možno týždne alebo mesiace stráviť prieskumom miesta a prípravou logistiky, ako je osvetlenie, účes a make-up, styling, catering a postprodukčné úpravy.

A možno rovnako dôležité: virtuálni influenceri nikdy nestarnú, neunavujú a nevyvolávajú kontroverzie. „Lucy nie je obmedzená časom ani priestorom,“ vysvetlila spoločnosť Lotte Home Shopping.

A kde je etika?

Aj keď v Južnej Kórei sú virtuálni influenceri na vzostupe, inde vo svete sa diskutuje o etike takejto reklamy. Mnohí spotrebitelia netušia, že to čo vidia nie sú skutoční ľudia z mäsa a kostí. Zároveň, ako uvádza CNN, je tu aj riziko zneužívania rôznych kultúr pri vytváraní si influencerov rôznych etník. Niektorí to označujú za digitálnu „blackface“.

Facebook a materská spoločnosť Instagramu Meta, ktorá má na svojich platformách viac ako 200 virtuálnych influencerov, riziká priznala. Podľa nich ako každá prevratná technológia, má potenciál aj pre dobro aj škodu. Aby spoločnosť pomohla značkám orientovať sa v etických ťažkostiach nových virtuálnych influencerov a vyhnúť sa potencionálnym rizikám, Meta spolupracuje na vývoji etického kódexu pre takýchto influencerov.

Keďže záujem o digitálny svet rastie aj virtuálni influenceri tu s nami veľmi pravdepodobne ostanú. Spoločnosť Lotte napríklad plánuje vytvoriť aj virtuálneho človeka, ktorý osloví nakupujúcich vo veku 40 až 60 rokov. Okrem toho by chceli, aby sa Lucy objavila aj v nejakej filmovej dráme.

Aj Rozy má veľké ambície. Teda lepšie povedané spoločnosť, ktorá za ňou stojí. V auguste má na trh uviesť svoju vlastnú kozmetickú značku, ako aj NFT.

Väčšina fanúšikov sa so svojimi idolmi zo sociálnych sietí nestretáva. Preto tvorcovia virtuálnych influencerov nevidia veľký rozdiel medzi ich výtvormi a reálnymi celebritami.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/influenceri, menuAlias = influenceri, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
21. december 2024 08:54