Má 25 rokov a plní si svoj sen. Marián z Kysúc pracuje ako cabin crew pre českú leteckú spoločnosť, s ktorou spoznáva svet z vtáčej perspektívy. V rozhovore sa dozvieš, čo všetko predstavuje práca stevarda a Marián prezradil aj nejaké tipy, na ktoré by si pri lietaní nemal zabudnúť.
Pracuješ na pozícii svojich snov?
Dovolím si tvrdiť, že áno. Už odmalička ma lákalo lietanie a chcel som lietať tak často, ako to len pôjde. Nakoniec sa mi splnil sen tým, že ma prijali do českej leteckej spoločnosti Smartwings.
Ako sa stane človek cabin crew? Aké predpoklady musí stevard spĺňať?
V každej leteckej spoločnosti sa základné podmienky na vykonávanie tejto práce mierne líšia, ale podstata ostáva rovnaká. V spoločnosti Smartwings ide predovšetkým o dosiahnutie vekovej hranice 18 rokov. Uchádzač musí mať taktiež čistý register trestov, musí byť mentálne, fyzicky a zdravotne spôsobilý na vykonávanie tejto práce, musí ovládať anglický jazyk. V neposlednom rade musí vedieť aj plávať a musí byť hlavne flexibilný, čo sa týka najmä pracovného času.
Letušky a stevardi musia absolvovať pred nástupom do práce výcvik. Ako vyzerá a v čom vás má zoceliť?
Samotný výcvik cabin crew prebieha v našej spoločnosti šesť týždňov, päťkrát do týždňa a vyžaduje sa sto percentná účasť. Výcvik pozostáva z teoretickej časti, kde sa inštruktori zameriavajú najmä na bežné operácie počas letu, núdzové vybavenie či núdzové situácie.
Počas výcviku sa taktiež učíme aj podať prvú pomoc zdravotne indisponovanému pasažierovi a najmä vedieť rýchlo reagovať v prípade zhoršenia zdravotného stavu pasažiera. Druhou časťou výcviku je tá praktická, ktorá pozostáva z výcviku na vode, výcviku hasenia ohňa na palube, nacvičovania jednotlivých núdzových situácií alebo už spomínanej prvej pomoci pasažierovi počas letu.
Zažil si na palube lietadla nejakú zdravotnú pohotovosť, ako napríklad infarkt?
Ja osobne len raz, keď pasažier zapil lieky na spanie alkoholom. Poskytli sme mu kyslík na palube a našťastie bol nakoniec v poriadku. Avšak viem, že niekoľkokrát už došlo aj k úmrtiu na palube našich lietadiel alebo dokonca aj k pôrodu. Na toto všetko sa musí človek pripraviť.
Čo robíte, keď máte na palube opitých či agresívnych pasažierov? Deje sa to?
Pokiaľ na palubu nastupuje opitý pasažier a jeho správanie vykazuje známky agresivity, takýto pasažier je vylúčený z prepravy. Ak pasažier začne piť počas letu, vopred ho upozorníme, že na palube lietadla je zakázané požívať vlastné alkoholické nápoje. Ak aj napriek tomu neuposlúchne výzvu a nájdeme mu znova alkohol, tento alkohol mu zabavíme a vrátime mu ho až po pristátí v cieľovej destinácii.
Pokiaľ je pasažier naozaj veľmi agresívny a ohrozuje členov posádky či ostatných cestujúcich, máme na palube donucovacie prostriedky, ktoré sme oprávnení použiť.
Čo vyslovene neznášaš, ak robia cestujúci v lietadle?
Najviac neznášam, keď cestujúci nerešpektujú pokyny posádky. Napríklad pri turbulenciách sa neodporúča navštevovať toaletu a ľudia majú sedieť pripútaní. Mnoho ľudí toto však porušuje a riskujú tak predovšetkým ich vlastné zdravie. Taktiež pasažieri často fajčia na toaletách, čo je striktne zakázané a hrozí za to pokuta až do niekoľko tisíc eur, nakoľko týmto správaním ohrozujú bezpečnosť letu.
Pracuješ pre českú leteckú spoločnosť. Ako to asi približne vyzerá s mužmi na tvojej pozícii v Česku a na Slovensku? Prevažujú stále letušky alebo je to už vyrovnané?
V našej leteckej spoločnosti a na tejto pozícii stále prevažujú ženy. Aj napriek tomu sa každý rokom hlási stále viac mužov. Táto pozícia nie je len pre ženy, nakoľko na niektorých letoch dokonca musia byť v posádke len muži kvôli bezpečnosti alebo kvôli kultúre daných pasažierov.
Existujú nejaké pravidlá, podľa ktorých vás prideľujú na konkrétny let?
Na lety nás prideľuje plánovacie oddelenie väčšinou náhodne, avšak máme tzv. bidding system, kde si vieme vyžiadať, o ktoré lety máme záujem a na tie nás môžu prideliť. Avšak záleží aj od situácie a od toho, koľko ľudí si daný let zvolí z ponuky. Logicky jeden obľúbený let nemôžu dostať všetci, čiže tu sa postupuje potom podľa seniority.
Sú medzi personálom vyslovene neobľúbené lety, ktoré proste nechcete lietať?
Každý člen posádky má určite neobľúbené lety, ktoré lieta nerád. Pre mňa sú to najmä krátke lety, nakoľko sme platení od letových hodín. Čiže v praxi to znamená, že čím viac krátkych letov človek má, tým viac dní musí stráviť v práci. Pričom pri dlhých letoch má človek dostatok letových hodín a zároveň trávi v práci menej dní v mesiaci.
Si spokojný so svojim platom?
So svojim platom som v rámci možností spokojný, ale veľa závisí od nalietaných hodín.
Práca stevarda vyzerá ako dream job, je niečo, čo je podľa teba naozaj náročné na tejto práci?
Náročné je určite to, že človek má často aj nočné lety, ktoré trvajú od polnoci až do obeda ďalšieho dňa. Taktiež je náročné lietať nočné lety niekoľko dní po sebe. Samotná práca v lietadle tiež predstavuje veľkú zodpovednosť, pretože ste zodpovední za bezpečnosť a zdravotný stav minimálne 189 cestujúcich.
Máš nejaké rady, ktoré môžu cestujúci pri lietaní využiť?
Vždy keď máš možnosť, mal by si sa po kabíne lietadla prechádzať. Pomáha to prekrvovať končatiny a predchádza trombóze. Ďalšia rada je trochu paradoxná. Síce je vo všeobecnosti populárne dať si jeden posilňovací panák, aby let ubehol rýchlejšie. V skutočnosti to však môže byť presne naopak. Alkohol človeka dehydruje, môže mu spôsobiť zdravotné problémy a človek sa na palube rýchlejšie opije.