Asi si vieš predstaviť, že najväčšou výzvou pre kontrolórov letovej prevádzky je zabrániť lietadlám, aby do seba narazili a zaistiť, aby vzlietli načas, píše sa na portáli Unilad.
Akýkoľvek problém na letisku má obrovský vplyv na svet leteckej dopravy, pretože sú tak zaneprázdnení, že ak sa hocičo zdrží, má to následne reťazový efekt aj ďaleko za hranicami pristávacích dráh. Nehovoriac o tom, že ľudia si možno inde rezervovali prípojné lety, ktoré by mohli zmeškať, čo je, samozrejme, menej nepríjemné ako letecká nehoda, ale stále je to pre cestujúcich nepríjemný problém.
Ak sa niečo pokazí, je to ako domino
Za najrušnejšie letisko sa považuje letisko Atlanta Hartfield-Jackson International Airport, na ktorom pristálo a vzlietlo v roku 2019 vyše 900-tisíc letov. Tento rok je posledný, ktorý možno použiť na presné porovnanie, pretože počet letov počas pandémie koronavírusu klesol.
Na letisku sa nachádza 58 dispečerov, ktorí sa snažia zabezpečiť, aby sa stovky miliónov pasažierov dostali tam, kam plánujú, a čo je ešte dôležitejšie, aby sa tam dostali bezpečne. To znamená, že ich úlohou je sledovať čas, počasie a kopec ďalších vecí. Vyžaduje si to určite veľkú zodpovednosť.
Jeden z nich povedal: „Toto je vrchol dominových efektov. Ak sa v Atlante niečo pokazí alebo ak dôjde k veľkým meškaniam, naruší to leteckú dopravu v celej krajine a v niektorých častiach sveta.“
„Je tu veľa dynamických rozhodnutí. Ak lietadlo pristáva a musí dráhu pre nestabilné priblíženie obísť, nespolupracuje počasie alebo nemohli mať dobrý dohľad na pristávaciu dráhu, musíte byť vždy pripravení urobiť rozhodnutie,“ pokračuje.
Začiatočník absolvuje veľa testov a tréningov
A aké to je pre začiatočníka? Je tam veľmi veľa tréningu. A určite aj veľa stresu. Päť rokov strávi v triede na simulátore a v práci pri niektorých príležitostiach. Prijatie do zamestnania môže trvať aj rok, pričom uchádzač musí čeliť mnohým testovacím scenárom a výzvam na simulátore.
Musí sa naučiť aj ďalšie jazyky, ktorými sa na letisku dorozumievajú, aby boli na rovnakej vlne. V podstate je tu veľa vecí, ktoré si je potrebné pamätať pod tlakom a chyby sa jednoducho stať nemôžu.
Počasie si vyžaduje rozhodnutia
Pokiaľ ide o počasie, je tam viacero rozhodnutí. Kontrolór vysvetľuje: „Musíte byť pripravení urobiť rozhodnutie okamžite.“ Technológie taktiež zohrávajú veľkú rolu. „Kedysi boli časy, keď sa pre počasie letisko zatvorilo. Tým, že vieme predpovedať, kedy príde aké počasie, nie sme prekvapení ako kedysi,“ hovorí kontrolór.
Je to ale náročné zamestnanie, ktoré si vyžaduje veľmi veľa sústredenia, precíznosti a organizácie medzi relatívne malou skupinou ľudí. Preto ak budeš odlietať z rušného letiska, spomeň si, koľko práce je za tým, aby si mohol pohodlne a načas vzlietnuť. A ver, že zamestnanci sú pri meškaní letu pod oveľa väčším tlakom ako ty.