AmazonReuters/Dado Ruvic
StoryEditor

Tajný algoritmus zvyšovania cien zarobil Amazonu miliardu dolárov. Nikto netuší, ako Projekt Nessie presne funguje

iDnes.cz03.11.2023., 13:00h

Spoločnosť Amazon používala množstvo nezákonných stratégií, aby sa udržala na vrchole v oblasti internetového maloobchodu. A to vrátane použitia tajeného algoritmu, ktorý z amerických domácností vytiahol viac ako miliardu dolárov, uviedla Federálna obchodná komisia (FTC). Tá na firmu vo štvrtok podala sťažnosť.

Lajkuj Brainee.sk na

Novo odhalené podrobnosti vrhajú svetlo na to, ako spoločnosť s obratom cez bilión dolárov, ktorá má vo svojom internetovom obchode jednu miliardu položiek, v rámci funkcie Prime vyžadovala od predajcov, aby využívali jej logistické a doručovacie služby, uviedla FTC.

Komisia svoju žalobu podala už v septembri, mnoho detailov však bolo verejnosti utajených až do štvrtka, kedy americký okresný súd v Seattli zverejnil novú verziu žaloby. A to takú, ktorá obsahovala menej začiernených častí, píše portál iDnes.

image

Internet je plný falošných produktov. Prinášame ti tipy, ako ľahko rozoznáš fake od originálu

Tajný algoritmus

Amazon vytvoril „tajný algoritmus s interným názvom „Projekt Nessie“, ktorý identifikuje konkrétne produkty, pri ktorých predpovedá, že ostatné internetové obchody budú nasledovať zvýšenie cien Amazonu. ... Amazon pomocou Projektu Nessie priamo z vreciek Američanov vytiahol viac ako miliardu dolárov,“ uviedla FTC.

Hovorca spoločnosti Amazon Tim Doyle uviedol, že FTC „hrubo skresľuje“ tento cenový nástroj a spoločnosť ho prestala používať už pred niekoľkými rokmi. „Nessie sa používal preto, aby sme zabránili situáciám, keď naše porovnávanie cien viedlo k neobvyklým výsledkom. Ceny sa v týchto prípadoch stali tak nízkymi, že boli neudržateľné,“ povedal Doyle.

Amazon začal testovať cenový algoritmus v roku 2010, aby zistil, či ostatní online predajcovia sledujú jeho ceny, a aby zvýšil ceny pri produktoch, u ktorých bolo pravdepodobné, že ich bude sledovať konkurencia, uvádza sa v sťažnosti. Potom, čo externí predajcovia začali dorovnávať alebo zvyšovať svoje vlastné ceny, Amazon podľa tvrdenia FTC pokračoval v predaji výrobku za nadsadenú cenu, čo viedlo k nadmernému zisku vo výške miliardy dolárov.

image

Amazon

Reuters/Gonzalo Fuentes

Amazon algoritmus pozastavil počas svojich predajných akcií Prime Day a počas sviatočnej sezóny, kedy bola na internetového predajcu uprená väčšia pozornosť médií a zákazníkov, uviedla FTC. „Potom, čo sa pozornosť verejnosti obrátila inam, Amazon projekt Nessie opäť zapol a spustil ho vo väčšej miere, aby si vynahradil túto pauzu,“ uvádza sa v žalobe.

Môžu ho kedykoľvek zapnúť

Firma algoritmus využila napríklad v apríli 2018, keď nastavila ceny u viac ako ôsmich miliónov výrobkov, ktoré spolu stáli takmer 194 miliónov dolárov. V roku 2019 ho potom pozastavil.

„Aj keď je projekt Nessie v súčasnej dobe pozastavený, spoločnosť Amazon ho môže kedykoľvek znovu zapnúť. A skutočne opakovane uvažovala o jeho opätovnom zapnutí – neexistujú žiadne prekážky, ktoré by jej v tom bránili,“ upozornila komisia.

image

Pre niektoré spoločnosti by si asi robiť nechcel. Pomocou technológií chcú čítať zamestnancom aktivitu mozgu

Vedúci maloobchodného oddelenia spoločnosti Amazon Doug Herrington v januári 2022 požiadal o využitie „nášho starého priateľa Nessieho, možno s nejakým novým druhom zacielenia“, aby zvýšil zisky maloobchodného oddelenia Amazonu, uvádza sa tiež v sťažnosti.

Zameranie na predajcu

Amazon tiež podľa FTC vyžadoval, aby predajcovia v rámci funkcie Prime využívali jej logistické a doručovacie služby, hoci mnohí by údajne radšej využili lacnejšiu službu alebo službu, ktorá by obsluhovala aj zákazníkov z iných platforiem, na ktorých sami predávajú.

image

Amazon

Reuters/Pascal Rossignol

FTC tvrdí, že nemenovaný vedúci pracovník Amazonu, ktorý viedol globálnu sekciu, mal podľa svojich slov „a sakra“ okamih, keď si uvedomil, že umožnenie predajcom byť v Prime bez toho, aby využívali službu Fulfillment by Amazon, „zásadne oslabuje konkurenčnú výhodu Amazonu, pretože predajcovia sú teraz motivovaní k prevádzkovaniu vlastných skladov a umožňujú ostatným trhom využívať zásoby, ktoré by v rámci FBA boli k dispozícii iba našim zákazníkom.“

Podľa komisie sa priemerné poplatky Amazonu pre predajcov, ktorí využívali jej služby plnenia, zvýšili z 27 % v roku 2014 na 39,5 % v roku 2018. Sadzby odberu v rokoch 2019 až 2022 zostávajú tajné, píše agentúra Reuters.

Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/biznis/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. december 2024 08:27